Fairlane
Hej,

Jag var och tittade på mammas tvättmaskin i helgen då hon klagade på vatten på golvet. Jag såg då att kulventilen var stängd så jag öppnade den för att se var felet låg, då hon påstod att det kom vatten på golvet när tvättmaskinen tömde (vilket jag tror är fel). När jag öppnade kulventilen "sprutade" det vatten vid kopplingen mot slangen som går till tvättmaskinen. Jag stängde kulventilen igen, men den ville inte stänga helt. Slangen hade en liten spricka, men jag fick det rätt genom att sätta slangen i ett visst läge. Nu slang är på gång, men det känns rimligt att byta kulventilen när jag ändå är igång.

Så till frågan vad jag behöver, då jag är lite osäker, har inte gjort detta på rätt många år (10?).

Dum som jag är glömde jag såklart att ta mått på rören och det känns drygt att åka dit bara för den sakens skull (1h enkel resa). Om det finns 2 olika rimligt tänkbara storlekar så köper jag hellre en av varje och lämnar tillbaka den som inte behövs.

Det är ut så här:

Närbild på en kulventil ansluten till en slang under en tvättmaskin i en tvättstuga, med fukt och smuts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kulventil och vattenkoppling med plastslang i tvättstuga, belägen på klinkergolv med vita fogar och synlig spricka i slangen.
Skapa konto
Kulventil och koppling med slang till tvättmaskin i tvättstuga, synlig spricka på slangen och märken av vattenläckage på kakelgolvet.
Skapa konto

Huset är byggt 1974 om det är till någon hjälp i att avgöra storlek som behövs. Tvättstugan är renoverad för 10-15 år sen med nytt klinker/kakel, men rören tror jag inte är bytta.

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Huset är byggt 1974 om det är till någon hjälp i att avgöra storlek som behövs. Tvättstugan är renoverad för 10-15 år sen med nytt klinker/kakel, men rören tror jag inte är bytta.
Det ser ut att vara 10 på gängan som är hårdlödd på röret.
Sen en bussning 15x10 för att passa mot ventilen.

Är det så så har du två möjligheter:

Ny liknande kulventil som måste gängtätas mot bussningen.
https://www.hornbach.se/p/kulventil-vatette-12xg15-8547054/10618315/
(15mm mutter+kona används ej)
Och en planadapter för att täta mot tvättmaskinens planpackning på 15-anslutningen.
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/

Ny kulventil med lekande mutter som passar mot bussningen, ingen ytterligare gängtätning behövs.
https://www.hornbach.se/p/kulventil...anpacking-forkromad-15xg1-2-5495143/10618323/
(15mm mutter+kona används ej)
Och en planadapter för att täta mot tvättmaskinens planpackning på 15-anslutningen.
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/

Passa på att köpa en ny bussning med planadapter på insidan.
För det ser onekligen ut som det sitter en sådan också.
https://www.hornbach.se/p/overgangs...ng-g15-invandig-g20-utvandig-8186778/5139800/

Förkromad kulventil med svart handtag, märkt "Vatette" och gängkoppling på sidan. Används för vattenanslutning i VVS-installationer.
Skapa konto

Kulventil Vatette i krom med lekande mutter och planpackning, användbar för anslutning till inkommande och utgående rör, såsom beskrivs i texten.
Skapa konto

Mässingsbussning av storlek 15x10 med en svart gummitätning, används för VVS-installationer.
Skapa konto

Förkromad övergångsnippel med gängor, avsedd för anslutning av rör och bussningar, med invändig g15 och utvändig g20 gänga.
Skapa konto

Fairlane
Ser bra ut och det klarar jag (tror jag). Haken är att det inte verkar finnas inne någonstans, utan man får beställa och vänta 7 dagar (säkert 7 vardagar).

Finns det något annat märke som kan vara lättare att få tag på? Annars kanske jag kan kolla med mammas granne som har någon form av koppling till rörmokarbranchen, om han kan köpa på Lundagrossisten (om de har, men det är väl troligare). Jag antar att jag inte kan gå in där och handla själv?!
Vill helst inte nyttja grannen. Skittrevlig kille, men han ställer upp så mycket ändå.

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Ser bra ut och det klarar jag (tror jag). Haken är att det inte verkar finnas inne någonstans, utan man får beställa och vänta 7 dagar (säkert 7 vardagar).

Finns det något annat märke som kan vara lättare att få tag på? Annars kanske jag kan kolla med mammas granne som har någon form av koppling till rörmokarbranchen, om han kan köpa på Lundagrossisten (om de har, men det är väl troligare). Jag antar att jag inte kan gå in där och handla själv?!
Vill helst inte nyttja grannen. Skittrevlig kille, men han ställer upp så mycket ändå.
Vilken variant siktar du på?

Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken variant siktar du på?
Det spelar egentligen ingen roll, men jag kände väl att den med lekande mutter kanske är enklast?!

Bästa svaret

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Det spelar egentligen ingen roll, men jag kände väl att den med lekande mutter kanske är enklast?!
Ja attans du, jag kikade inte heller på lagerstatus.
Varianten med lekande mutter är bara listad hos Hornbach, och dessutom slut hos grossist. Det är en ny produkt från Vatette ska tilläggas.

Jag ser dessutom nu att jag listat fel artikel i min första länk ovan. Illa! (12x1/2")

Köp här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-vinkel-15x15r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-planadapter-15-15r-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-bussning-20x15-a/

✅✅

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ja attans du, jag kikade inte heller på lagerstatus.
Varianten med lekande mutter är bara listad hos Hornbach, och dessutom slut hos grossist. Det är en ny produkt från Vatette ska tilläggas.

Jag ser dessutom nu att jag listat fel artikel i min första länk ovan. Illa! (12x1/2")

Köp här:
[länk]
[länk]
[länk]

✅✅
Stort tack. Jag lägger en beställning så får vi se om jag klarar jobbet eller om det blir akutrörmokare... 😀

Fairlane
@Krilleman, nu har jag fått grejerna från Rinkaby.

Jag tror inte riktigt jag hänger med på hur detta ska monteras nu när jag har grejerna i handen.

1. Stäng av vattnet
2. Plocka bort slangen till tvättmaskinen
3. Skruva bort befintlig Ballofix
4. Sätta kulventilen, med den lilla stödhylsan (?) som följde med där Ballofixen tidigare satt?

Vad gör jag med planadaptern och bussningen passar inte någonstans på kulventilen (eller, den passar på samma ställe som muttern som kom med kulventilen, men där ska väl den medföljande muttern sitta?

Saknar jag något?

• Delar för VVS-installation på bord: kulventil med mutter och stödhylsa, en gängad adapter och en planadaptern eller bussning.
    Skapa konto
Krilleman
Det ser ut att vara korrekt!
Fairlane Fairlane skrev:
@Krilleman, nu har jag fått grejerna från Rinkaby.

Jag tror inte riktigt jag hänger med på hur detta ska monteras nu när jag har grejerna i handen.

1. Stäng av vattnet
2. Plocka bort slangen till tvättmaskinen
3. Skruva bort befintlig Ballofix
4. Sätta kulventilen, med den lilla stödhylsan (?) som följde med där Ballofixen tidigare satt?

Vad gör jag med planadaptern och bussningen passar inte någonstans på kulventilen (eller, den passar på samma ställe som muttern som kom med kulventilen, men där ska väl den medföljande muttern sitta?

Saknar jag något?
Nej du saknar inget.

Mutter plus kona på "ballofixen" använder du ej.
Planadaptern trycker du i 15mm anslutningen när normalt konan ligger an. (Denna gör klämringsändan slät för planpackning)
Sen drar du fast bussningen med invändig planpackning mot gängan med planadapter.

Klart!

Koppling med ballofix, mutter och kona visas, där muttern och konan ej används; markerade steg för att montera planadapter och bussning.
Skapa konto

Fairlane
Vinkelkoppling i metall med synlig gänga, liggandes på en mörk yta, kanske för tvättmaskininstallation.
Skapa konto

Ok så där alltså. (med planadaptern osynlig i kopplingen).

Höger sida sätter jag slangen till tvättmaskinen och den andra delen skruvar jag bara på röret där Balkofixen tidigare satt? Ingen stödhylsa eller liknande behövs?

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Ok så där alltså. (med planadaptern osynlig i kopplingen).

Höger sida sätter jag slangen till tvättmaskinen och den andra delen skruvar jag bara på röret där Balkofixen tidigare satt? Ingen stödhylsa eller liknande behövs?
Precis! 👍

Täta gängan med valfri gängtätning mot den befintliga bussningens gänga. ✅

• Älska
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Precis! 👍

Täta gängan med valfri gängtätning mot den befintliga bussningens gänga. ✅
Vad har jag gjort för fel?

Stänger jag kranen droppar det ingenting, så det måste ju sitta rätt på den sidan tycker jag. Öppnar jag kranen så droppar det som ovan. På den sidan har jag alltså satt planadaptern, med packningen in mot kulventilen och så sen bussningen och en ny slang.

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har jag gjort för fel?

Stänger jag kranen droppar det ingenting, så det måste ju sitta rätt på den sidan tycker jag. Öppnar jag kranen så droppar det som ovan. På den sidan har jag alltså satt planadaptern, med packningen in mot kulventilen och så sen bussningen och en ny slang.
Missade du packningen mot den släta ansatsen?

Rinkabys 20x15-a (Rinkaby art.nr: 4352) ska vara med slät ansats för planpackning invändigt på bussningen.
Fick du en sådan?

Rinkabys koppling 20x15 med slät ansats och markerad packning invändigt.
Skapa konto

Förkromad bussning 20x15 med slät ansats för packning, art.nr 4352, pris 56 kr/st. Finns i lager hos Rinkaby och Malmö.
Skapa konto

Fairlane
Där kan jag inte påminna mig att jag har sett någon packning. Fixar en så ska det nog vara ok. Tack för hjälpen.

Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Där kan jag inte påminna mig att jag har sett någon packning. Fixar en så ska det nog vara ok. Tack för hjälpen.
Risken jag tänker på är om du fått en 4334, den har ingen slät ansats alls...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.