Sittställning Forlowt skrev:
Finns mycket man inte behöver fram tills man lärt sig använda prylarna, då är det ju ypperligt att ställa frågan. Kommer alltid bra tips som skapar ett behov :)

Tja en sladd istället för två är väl uppskattat, själv har jag batteri damsugare med så slipper man ens dra fram förlängningskablar osv.
Men detta beror helt på vart man jobbar, stationärt sladd absolut, runt om i huset eller världen batteri:cool::cool:
I min värld är det mest dammsugarslangen som stör, när någon uppfunnit en cirkelsåg med inbyggd dammsugare då går jag över helt på batteri ;)
(Jag kör med battericirkel ute och sladdad sänk inne i väntan på det)

Sittställning
Frustrator Frustrator skrev:
I min värld är det mest dammsugarslangen som stör, när någon uppfunnit en cirkelsåg med inbyggd dammsugare då går jag över helt på batteri ;)
(Jag kör med battericirkel ute och sladdad sänk inne i väntan på det)
Tja ja, svårt att koppla sugare till cirkelsågen faktiskt, IAF den jag har men jag får väl köpa en ny snart, jag känner jag förtjänar det

Jag kör med dammsugare även ute så ofta det är praktiskt rimligt. Inte kul med högar av spån på gräs och grus. Den passiva spånpåsen som passar sågen tar under gynnsamma förhållanden ca 50 % medan dammsugaren tar 90 %.
Sänksåg har jag ännu aldrig haft behov av utomhus för byggnadssnickeri. Men då min föredragna batterihandcirkel fungerar utmärkt med både skenor och dammsugare så är det just för mig ingen faktor till sänksågens fördel.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Tja ja, svårt att koppla sugare till cirkelsågen faktiskt, IAF den jag har men jag får väl köpa en ny snart, jag känner jag förtjänar det
Det känner jag med att du gör. Livet är för kort för undermåliga sågar (y):D

Än så länge kan jag räkna på fingrarna de gångerna då jag har känt av ett tydligt behov av en batteridriven handcirkelsåg.
Sågverk och grävmaskin och femkutterhyvel och sinkmaskin och fjäderhammare är allihop maskiner som jag känner behov av betydligt oftare och ännu inte äger.

Fast vi är alla olika. Det viktiga är att alla köper enligt sina egna behov.
Ibland får jag det litet upp i halsen när gänget å ett forum för för sig att det är någon maskin eller något system som alla måste ha och det är orsaken till det här inlägget.

Intrycket jag har fått på forumet av dina behov är att du kanske kunde börja spara till en liten bordscirkelsåg på några års sikt? Inte vet jag men tanken slog mig.

• Gilla
Gordonsetter och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ibland får jag det litet upp i halsen när gänget å ett forum för för sig att det är någon maskin eller något system som alla måste ha och det är orsaken till det här inlägget.
Ja, visst är det märkligt att kapgir hela tiden förs fram som lösningen på allt? :p

T
Det blev i alla fall ett köp :cool:
874kr från Amazon.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Det blev i alla fall ett köp :cool:
874kr från Amazon.
Grattis!

Den är grymm när man läktar tak och annat småpill, visst gjorde man allt sådant med 18v innan men varför inte göra det enkelt när man kan (y)

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Cheesen
T Ejmelie skrev:
Såg precis att någon på forumet köpt en 12v Bosch cirkelsåg.
Eftersom jag har några 12v maskiner från Bosch blev jag genast intresserad av att köpa en :).

Kruxet är att jag precis köpt Makitas 18v sänksåg.

Så nu vill jag gärna ha några bra motiveringar till varför jag även behöver en 12V cirkelsåg :).

Och har någon riktigt bra motargument mot ett köp så kom med de också ;).
12v cirkelsågen är nog den jag använder mest av mina cirkelsågar... den är nog nätt för att tas fram och göra småjobben som: lister, tunna skivor, den där brädan som behöver kapas, o.s.v....

Har även en 18V cirkelsåg som används nästan lika frekvent men mest till utomhussnickerier där den är överlägsen alla andra sågar utom kanske just 12Vsågen vid några enstaka tillfällen (Som när jag justerade knutarna på huset)

Den sladdburna sänksågen använder jag endast när jag ska fixa något skivmatereal som är för stort för bordsågen. Totalt nischad produkt som inte är speciellt flexibel...
Hade en tanke om att använda den när jag finkapade kanten på altanen men jag lovar dig att jobbet var gjort med cirkelsågen snabbare än jag tiden det skulle ta att lägga skenorna på plats.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag har en sån 12V och är lite rädd för den. Känns ju som en leksak, så respekten finns inte riktigt där på samma sätt som för stora arga Hitachin, men vet att jag förlorar om den får för sig att det är dags för en fight trots den ringa storleken.

Sittställning
siggebo siggebo skrev:
Jag har en sån 12V och är lite rädd för den. Känns ju som en leksak, så respekten finns inte riktigt där på samma sätt som för stora arga Hitachin, men vet att jag förlorar om den får för sig att det är dags för en fight trots den ringa storleken.

Hahaha jag känner igen det där! Varvtalet är lågt men den liksom har en jäkla styrka ändå. Men medvetenhet räcker långa vägar!

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Perfekt om man är lat och vill kapa några smålister.
Eller som jag kan tänka mig, som någon skrev tidigare, lätt att såga råsponten på taket efter man lagt den. Kan man fixa en krok på den kan den ju hänga med hela dagen i bältet! (jag har en krok gjord för just 12V batterier, får testa)
Visst hänger den bra där
Bosch elverktyg upphängt på personens byxbälte i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.