Ska snart ansluta de båda diskhoarna till avloppet i nya köket och kom då att fundera över avluftning.

I köket finns som sagt två bänkar (parallellkök) med varsin ho. Avloppen möts i källaren under och ansluter till övriga avloppet i källargolvet. Det finns en avluftning till avloppet i anslutning till toan på övervåningen, men i övrigt finns inget mer. Jag har aldrig upplevt att vattenlås tömts eller liknande. Men nu uppstår ju en ny situation med två vattenlås i kök samt diskmaskin.

Vad tror ni, behöver jag en avluftning där? Räcker det isf med att sätta den vi ena hon bara?

MVH

Nej. Det behöver du inte. Vattenlåsen kommer att skvallra lite bara. Vill du ha det helt tyst, kan du montera den.

Menar du att det kan komma att "klucka" lite? Det viktigaste är ju att det inte luktar sk*t.

Jag har ingen luftning på köksdelen av avloppet heller. Diskmaskinen är inget problem, för den spolar inte ur vattnet så hemskt snabbt. Om jag fyller båda hoarna och släpper ut vattnet samtidigt händer det att vattenlåsen sugs ur ibland, men det har inte ställt till något problem eftersom man oftast är där och spolar lite till ganska snart så det kommer dit nytt vatten.

cederbusch skrev:
Menar du att det kan komma att "klucka" lite? Det viktigaste är ju att det inte luktar sk*t.
Exakt det jag menar. Hade en toastol varit inblandat, hade du garanterat behövt avluftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.