Hej! Vi ska ansluta en taklampa till strömbrytaren på bilden, inkommande el (se bild 2) kommer från kopplingsdosa på andra sidan väggen. Strömbrytaren som sitter är 1-polig. Behöver vi byta ut den till 2-polig om en taklampa ska anslutas enligt bild(1)?

Med vänlig hälsning Erik

• Öppen eluttagsdosa med anslutningar märkta, väntar installation av armatur eller skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm, rör längs vägg, text: "Strömbrytare på andra sidan väggen", inblick i blått rum.
    Skapa konto
Nej, till en lampa räcker en enpolig brytare.

Det räcker med enpolig brytare på fas, det är så man gör.
Däremot fundrar jag på hur det är lagt i brytaren?
Sitter det en ny kabel med brun fas och blå nolla? Om så är fallet flytta blå till en av "X"-plintarna, som det är nu blir det kortis när brytaren står ner.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det räcker med enpolig brytare på fas, det är så man gör.
Däremot fundrar jag på hur det är lagt i brytaren?
Sitter det en ny kabel med brun fas och blå nolla? Om så är fallet flytta blå till en av "X"-plintarna, som det är nu blir det kortis när brytaren står ner.
Är det sant? Ja, det är en ny kabel… Vi har dragit om all el och det är gjort av elektriker…

Vilken uppgift har den blå kabeln? Tändtråd eller nolla? Var ska lampan in?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Den blå är neutral, alla kablar kommer från en dosa på andra sidan väggen. Lampan är inte ansluten än, men tänker mig att dom får dra en kabel med fas, N, jord upp till taket enligt bild 1.

E erik_m_a skrev:
Den blå är neutral, alla kablar kommer från en dosa på andra sidan väggen. Lampan är inte ansluten än, men tänker mig att dom får dra en kabel med fas, N, jord upp till taket enligt bild 1.
Det är inte så att elektrikern har tänkt att kabeln till lampan ska dras från kopplingsdosan?
Det funkar ju vilket som, men strömbrytaren ser inte ut att vara kopplad så som du beskriver.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
När jag ser hur det ser ut och elis har varit där så är jag tämligen övertygad om att lampan går på någon annanstans, från botten av dosan genom väggen, en annan dosa, eller att det är någon kabel framlagd någon annanstans?
Man "brukar inte" gå genom vägg till en brytare och sedan upp från brytaren.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
Hej! Vi ska ansluta en taklampa till strömbrytaren på bilden, inkommande el (se bild 2) kommer från kopplingsdosa på andra sidan väggen. Strömbrytaren som sitter är 1-polig. Behöver vi byta ut den till 2-polig om en taklampa ska anslutas enligt bild(1)?

Med vänlig hälsning Erik
Hej
Som det är kopplat nu så är blå kabel en tändning. Det går säkert att göra om ”inkommande” för brytaren till fas,nolla och jord. I alla fall säkerställa att så är fallet. Sedan gå ut med en ny kabel till en lampa från brytaren.

Som tidigare skriver så kan man gå ut från kopplingsdosan. Vilken nuvarande tanke är baserat på hur det är kopplat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej! Var tvungen att kolla i kopplingsdosan idag, kablarna är inte inkopplade där.

Om man nu skulle vilja gå upp med en kabel till taklampa är det alltså;
- flytta blå kabel till ”X”
som krävs? Var ansluts utåtgående (till lampan) jordkabel..?

Dvs det blir som på denna bild?

• Elektriskt kopplingsschema, strömbrytare, installation, enpolig, symboler, linjer, teknisk ritning, elektrisk.
    Skapa konto
Nej, det där är en tvåpolig brytare. Det har man normalt sett inte till belysning.
Är du säker på att den blå är nolla?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det där är en tvåpolig brytare. Det har man normalt sett inte till belysning.
Är du säker på att den blå är nolla?
Ingen av kablarna är anslutna än så dom kan ju teoretiskt vara vad som helst :) Men dom är dragna till en kopplingsdosa, kunde man göra sådär skulle det vara enkelt med takbelysningen. Annars måste dom borra genom 2dm betong där det också går avloppsrör+vattenrör. Blir så mkt större jobb.

Ja, precis bilden är på en 2-polig brytare.

Förstår inte hur det skulle bli enklare. Observera att på din första bild har du en vanlig brytare (trappomkopplare som normalt används även som vanlig brytare). På bilden med schema har du en tvåpolig brytare. Som är något helt annat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Förstår inte hur det skulle bli enklare. Observera att på din första bild har du en vanlig brytare (trappomkopplare som normalt används även som vanlig brytare). På bilden med schema har du en tvåpolig brytare. Som är något helt annat.
Jag vet! :) Det var ju det som var ursprungsfrågan i tråden. Det blir inget borrande (+massa annat stök med målning mm) om vi kan dra kabel till lampan från nuvarande brytare.

Men det här blev mer invecklat än jag tänkt mig att förklara, så får nog ha en diskussion på plats med någon.

Du behöver inte en tvåpolig brytare, den som sitter fungerar bra. Men inte med nuvarande inkoppling.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.