5 988 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Behöver tips till lekrum/gästrum - hjälp
Hej alla kloka.
Håller på att måla ett lekrum till barnen som också ska fungera som gästrum ibland, men främst är det ett lekrum.
Färgen på väggarna blir ljust gulvit, nästan ljusbeige. På soffan har jag ett naturvitt överdrag och naturvita rullgardiner (såna som veckar sig). Förutom soffan finns i rummet ett antikt skåp (sånt där blankt mörkbrunt) som fungerar som förvaring för leksaker + TV hylla. I ett förråd med öppning utåt rummet (ska få draperi) finns resten av leksakerna i en byrå + på trähyllor. På golvet finns f n en bilmatta.
Har har två killar (och bebis i magen) som älskar bilar, dinosaurier, riddare, tåg, traktorer osv....
Vi ska sätta bård runt rummet (eller bara en vägg?) i barntema av något slag. Funderar även på fondvägg alt schabloner på en vägg.
Tycker det är svårt att välja tema, om man nu måste det, eller vad det ska vara för bård. Ska man välja något de gillar nu eller något mer beständigt - kan man det med barn som växer....???
Tar tacksamt emot alla tips och idéer samt länkar till andras barn/lekrum.
Håller på att måla ett lekrum till barnen som också ska fungera som gästrum ibland, men främst är det ett lekrum.
Färgen på väggarna blir ljust gulvit, nästan ljusbeige. På soffan har jag ett naturvitt överdrag och naturvita rullgardiner (såna som veckar sig). Förutom soffan finns i rummet ett antikt skåp (sånt där blankt mörkbrunt) som fungerar som förvaring för leksaker + TV hylla. I ett förråd med öppning utåt rummet (ska få draperi) finns resten av leksakerna i en byrå + på trähyllor. På golvet finns f n en bilmatta.
Har har två killar (och bebis i magen) som älskar bilar, dinosaurier, riddare, tåg, traktorer osv....
Vi ska sätta bård runt rummet (eller bara en vägg?) i barntema av något slag. Funderar även på fondvägg alt schabloner på en vägg.
Tycker det är svårt att välja tema, om man nu måste det, eller vad det ska vara för bård. Ska man välja något de gillar nu eller något mer beständigt - kan man det med barn som växer....???
Tar tacksamt emot alla tips och idéer samt länkar till andras barn/lekrum.
Jag skulle personligen välja en fondvägg i någon färg/mönster som man sen, om de/du tröttnar på den, ganska lätt kan tapetsera om, i de fall övriga väggar är OK så kan ju de lämnas orörda.
Finns ju jättemånga fina tapeter som lämpar sig till en fondvägg i ett barnrum utan att för den skull vara allt för pråliga, tex. Sandberg´s "Kaspar och Saga" kollektion.
Bård skulle jag låta bli då man som regel måste göra om hela rummet även om man bara tröttnar/växer ur bården.
//Christina.
Edit: Om man inte gillar bilar mm. som mönster utan hellre vill ha nåt "neutralare" så finns det en, i mitt tycke, underbar fondväggstapet med "molntussig sommarhimmel" som passar bra tex. mittemot en fönstervägg eller i ett rum som inte är så ljust.
Finns ju jättemånga fina tapeter som lämpar sig till en fondvägg i ett barnrum utan att för den skull vara allt för pråliga, tex. Sandberg´s "Kaspar och Saga" kollektion.
Bård skulle jag låta bli då man som regel måste göra om hela rummet även om man bara tröttnar/växer ur bården.
//Christina.
Edit: Om man inte gillar bilar mm. som mönster utan hellre vill ha nåt "neutralare" så finns det en, i mitt tycke, underbar fondväggstapet med "molntussig sommarhimmel" som passar bra tex. mittemot en fönstervägg eller i ett rum som inte är så ljust.
Jag håller med Christina, låt bli bården. Gör fond istället, med schabloner eller wallies. Då blir rummet lättare att växa i.
http://www.inreda.com
Där hittar du wallies som är söta!
Tänk om magen innehåller en tjej som kanske ska få detta rum sen
I vilket fall så lobbar jag för fondvägg plus ev. schablon.
Kram
http://www.inreda.com
Där hittar du wallies som är söta!
Tänk om magen innehåller en tjej som kanske ska få detta rum sen
Kram
Mala-w!
Ååhhhh....... vad fina dessa "Wallies" var och det verkar ju superenkelt att sätta upp dem MEN det jag undrar över, har du förresten provat själv??, är om tapeten följer med om man skulle vilja ta ner dem ???
Mina småflickor, som naturligtvis :
, avgudar "Flower Fairies" och har dem som både bokmärken och klistermärken MEN dessa klistermärken kan ju aldrig sitta kvar på samma ställe någon längre stund
utan måste ju med jämna (läs korta) mellanrum förflyttas för att pryda nåt nytt ställe och risken är ju att vissa kan få för sig att Wallies´arna plötsligt skulle passa bättre på någon annan vägg
och så är man hips-vips utan tapet på några fläckar i rummet :'(
//Christina.
Ååhhhh....... vad fina dessa "Wallies" var och det verkar ju superenkelt att sätta upp dem MEN det jag undrar över, har du förresten provat själv??, är om tapeten följer med om man skulle vilja ta ner dem ???
Mina småflickor, som naturligtvis :
//Christina.
Om man vågar och vill kan man måla en hel eller en del av väggen med sådan där svart färg som ungarna sedan kan använda till svarta tavla. Jag lovar att ungarna kommer att älska att det blir tillåtet att måla på väggen. Ett annat tips, som också mer är inriktat mot att göra rummet mer lekvänligt, är att tapetsera en vägg eller del av den med sådan där papp som man täcker golvet med när man målar sedan kan ungarna gå lös med kritor och färgpennor på den!
Tyvärr Christina, jag har inte testat dem själv, än. Är såå sugen på dem inför barnens rum!
Man kanske kan sätta upp dem på sina ställen temporärt, med nån annan fästmetod.
Är tjejerna med och sätter upp dem förstår de nog att de kommer att sitta där de sätts.
Mvh
Så här stod det på en av "wallisarna":
Små Wallies - Gerber Daises Cutouts
Självhäftande väggdekorationer, en förpackning innehåller totalt 25 st figurer. 8 st gula, 8 st orange, 8 st rosa och en extra. Storlek 10,2 cm/ st. Förklistrade med tapetklister, du behöver bara blöta baksidan i vatten och klistra upp den på väggen. Superenkelt!
Kan sen tas bort, utan att det blir märken på väggen, genom att pressa en blöt trasa eller svamp mot figuren och ta bort den.
Vänligen,
anna
Små Wallies - Gerber Daises Cutouts
Självhäftande väggdekorationer, en förpackning innehåller totalt 25 st figurer. 8 st gula, 8 st orange, 8 st rosa och en extra. Storlek 10,2 cm/ st. Förklistrade med tapetklister, du behöver bara blöta baksidan i vatten och klistra upp den på väggen. Superenkelt!
Kan sen tas bort, utan att det blir märken på väggen, genom att pressa en blöt trasa eller svamp mot figuren och ta bort den.
Vänligen,
anna
Tack för tipset om Wallies ! Vår 4-årige son blev helt lyrisk över rymdskeppen bl. a. ! Så de får nog bli såna i hans rum ! Perfekt för då kan vi måla och slippa tapetsera och ändå få ett "barnrum" som han vill ha !Mala-w skrev:
Vi kommer göra en fondvägg i blått och resterande väggar i beige , tror vi.......
Mvh Kicki
Om man vill vara lite fiffig och inte göra en permanent lösning kan ett alternativ vara att sätta upp en gardinstång längs den vägg där det tänks vara fondvägg, på denna hänger man sedan en "gardin" 
Inga problem att sy upp och det är vansinnigt lätt att byta ut motivet vartefter tiden går.
Dessutom hjälper tyget till att dämpa ljudnivån lite i rummet. ;D
En annan fördel är att när rummet nyttjas som gästrum, kan tyget bytas ut mot ett neutralare, alternativt tas ned eller dras åt sidan.
// Linda
Inga problem att sy upp och det är vansinnigt lätt att byta ut motivet vartefter tiden går.
Dessutom hjälper tyget till att dämpa ljudnivån lite i rummet. ;D
En annan fördel är att när rummet nyttjas som gästrum, kan tyget bytas ut mot ett neutralare, alternativt tas ned eller dras åt sidan.
// Linda
Klicka här för att svara