Grejen med lie är att det är tyst, miljövänligt och skadar inte floran. Dessutom är det roligt.

• Gilla
Ma8e och 3 till
  • Laddar…
Röjsåg är något av det värsta och obekvämaste jag vet om, stå och svettas som en gris i skyddsutrustningen... Tunga röjsågar... motorer som jävlas, alternativt klena batterier till sågar som bara duger till gräs, eller dras med skarvkablar... då föredrar jag t.om. farsans lie med järnorv.

Inga öronskydd eller annan skyddsutrustning krävs, inget bränsle eller avgaser, inga förgasare att plocka isär och sketa ner ens händer och kläder och annat meck. Mycket lättare att ta fram lien för att röja litet runt gården än att dra på sig munderingen för röjsågen, vilket är orsakan jag röjer så sällan jag bara kan.

Det finns dugliga lieblad och orv på marknaden, bara att googla lite. Med liar som med allt annat finns det dåliga och bra produkter. Och som med allt annat, vill man ha kvalité billigt så går man på loppis och letar begagnat och gör lite arbete själv.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nja, nu drar du på. Jag kör med både lie och röjsåg, mestadels röjaren då jag samtidigt kan ta lite sly.
Ett par stövlar och sågarhjälm, samt en bra maskin, t.ex. den lilla Stihlen som på knappt 15 år endast fått en justering av gasvajer (en 4-mix) och rullar 40 timmar om året.
Svettig blir jag oberoende av lie eller såg:D

Ok jag köper argumentet om man tycker sånt här är roligt. själv tycker jag denna typ av arbete är nödvändigt ont och blir gärna klar så fort som möjligt.

Ja själv gick jag ju efter farsans lie och gav tillbaka hans elektriska röjsåg, just så jag skulle göra nån framfart på den där öde tomten. Och det med ryggskott från förr.

F fangalid skrev:
Ok jag köper argumentet om man tycker sånt här är roligt. själv tycker jag denna typ av arbete är nödvändigt ont och blir gärna klar så fort som möjligt.
Bara för att det är nytt går det inte nödvändigtvis fortare om man räknar in ställtider med mer. ;)

• Gilla
Ma8e
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara för att det är nytt går det inte nödvändigtvis fortare om man räknar in ställtider med mer. ;)
det är klart att det beror på situation. En lie verkar ju inte vara helt underhållsfri heller om man läser ovan kommentarer om slipning och bryning. Och ska man röja ett helt mtb-spår eller liknande så är jag ganska trygg med att en trimmer blir klar långt före även en skicklig person med lie :D

Miljöfaktorn blir ju bara viktigare hela tiden. Lien lär vara bättre för att skapa ängar som gynnar biologisk mångfald bland de viktiga insekterna som just nu lider. Och röjsågar med linor sprider ju en stor mängd mikroplaster i naturen.

• Gilla
Louise Astrid och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Miljöfaktorn blir ju bara viktigare hela tiden. Lien lär vara bättre för att skapa ängar som gynnar biologisk mångfald bland de viktiga insekterna som just nu lider. Och röjsågar med linor sprider ju en stor mängd mikroplaster i naturen.
all heder till dom som väljer lie framför röjsågar för miljöns skull.
diskussioner om miljöpåverkan väljer jag att inte ge mig in i på detta forum, speciellt inte i denna underkategori

men jag är glad att fått lite bättre förståelse för varför vissa väljer lie framför röjsåg.

Har kört lite med knacklie och med sliplie. Tycker båda fungerar helt ok, men som med motorsågar så tycker jag det är ett kriterie att kunna slipa dem. Sällan blir det bra i början men envishet, nyfikenhet och ödmjukhet hjälper en över den tröskeln.

för sliplien går det utmärkt att köra med handvevad slipsten likväl som med en liten vinkelslip med t.ex flapdisc.

något jag tyckte ökade på min slåtters kvalitet var faktiskt en liten kopp för brynet man enkelt hänger i bältet.

DennisCA DennisCA skrev:
Man kör med treuddsklinga som man drar till med vinkelslip och lamellrondel 120. Blir ungefär som med lie.

Skillnaden ligger i att inte alla arters blad och stjälkar tål att bli söndertrasade utan dör, en klinga gör det bara marginellt bättre jämfört med en skärande lie.

• Gilla
Xenity och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Skillnaden ligger i att inte alla arters blad och stjälkar tål att bli söndertrasade utan dör, en klinga gör det bara marginellt bättre jämfört med en skärande lie.
för mig är detta ett argument för trimmertråd. då själva syftet med att jag trimmar är att det är oönskad växlighet som gärna får dö.

tillägg: men detta är förstås också beroende på situation och plats.

Jag använder en norsk lie där orvet är gjord så man nästan kan stå rak (överarmsorv?)Väldigt effektivt även för ovana slåtterkarlar. Hamre gjorde fina blad om än lite hårda i stålet men skärpan varade å andra sidan länge. Mitt nuvarande blad är handsmidd mjukare i eggen men lätt att bryna. Saknar dock det min småländska far kallar ”strykspån” Har inte hittat något dugligt men Granngården hade en ganska fin lång brynsten. Slår gärna med lien den hänger på bodväggen hela sommaren redo för lite hackslåtter mellan buskar o stenar. Min Jonsered blir använd mest till sly och grovt gräs i vägrenen o i skogskanten. Håller med om att den väsnas och osar inte lika behaglig som en vass lie nej! Ett orv kan man snickra själv då får man den riktig anpassad till kroppen

mexitegel mexitegel skrev:
Nja, testade att på en våra n ängar även slå ca 1000 kvm med lie för några år sedan och inget skillnad året efter. Men visst kan det ha betydelse för vilken växtlighet det är. Slår i slutet av juli och då börjar mycket av växtligheten ändå gå i "torrt" och fröat av sig så den är inte i tillväxt och stråna spröda.
Det viktiga är trots allt att det blir slaget och borttaget för det är gödseltillförsel som har störst påverkan för ängsblommornas överlevnad.;)

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.