Trimmer? Du kan säkert hitta en bensindriven för runt 500-lappen.

• Gilla
fangalid
  • Laddar…
Varför en högljudd trimmer när man kan använda en knäpptyst lie? :thinking:

• Gilla
Ma8e och 4 till
  • Laddar…
Använde en lie igår då jag tog mig fram på en öde tomt, lien var pappas, stålskaft och ovässt men det gick, Härmän Taonta var märket på lien. Värsta var att man måste stå böjd framåt och jag har i ryggen redan, men jag tyckte en lie verkade va ett bra verktyg. Han gav mig en elektrisk röjsåg först men den dög inte till nånting märkte jag direkt så jag gick tillbaka efter lien.

Funderar på en egen lie nu, med ett orv som gör att jag kan stå rak. En knacklie eller sliplie dock... låter som det är en konst att slipa en lie på slipsten fast jag har en sån, knacka en lie ser mkt enklare ut men enklare få tag i en sliplie lokalt.

Fast denna jigg såg riktigt smart ut

Också en jigg för knackning

En slipsten och ett handbryne duger bra.
Sedan får man öva, det är skillnaden. Man får inget gratis utan träning ger färdighet.
Det är nog här skillnaden finns idag och mellan yngre och äldre generationer. Kan man inte något efter ett Youtube-klipp är det fel metod;):crysmile:

När jag var liten fick jag ofta dra slipstenen åt min farfar. Han var enormt petig. Man fick inte veva ojämnt och lien skulle vara totalvass utan råegg annars verkade det som att det var meningslöst att använda den.
Nu är han och alla äldre borta som kunde slå med lie. Själv kan jag hjälpligt och slår ogräs ibland med en lie som aldrig slipas. Det funkar för mig men min farfar skulle ha skrattat.

Han på filmen ovan verkar inte veta vad han håller på med. Han slipar ju bara på samma ställe. Och jigg verkar fjantigt. :)

Redigerat:
En lie slipas, sedan drar man av med ett bryne när man tar paus.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Knackliar var väl närmast en nödlösning i bördiga trakter där gräset var högt och tätt samtidigt som bönderna var för fattiga för att ha råd med stål.

Givetvis skall du ha en stålad lie som du slipar och bryner. Det är inte alls svårt. Jag han visa dig nästa gång du hälsar på.

Jag ska göra det. Men jag tror inte det var en nödlösning utan bara en alternativ väg att gå tillväga med fördelar att gå med nackdelarna.

Knackliar tillverkas ju än idag och det finns det "lie-entusiaster" som har båda typerna och har jämfört dom genom många års nytta och ingen verkar tycka den ena är underlägsen den andra.

• Gilla
Xenity
  • Laddar…
Slitet liebryne av sten som använts för att vässa lie, liggande på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett liebryne som min far använt, ni ser på slitaget hur det använts. Och jag har två kvar som jag använder. (har ju också röjsågar men de väsnas ju lite mera) :cool:

Hemma på gården använda vi svartek som bryne för att ”vispa” lien. Upphämtat från den egna mossen. Min far var duktig på att slå trots modernare maskiner och röjsågar med gräshuvuden. Tricket är just att få till den svepande rörelsen genom att dela på över- och underkropp så att lien skär av gräset istället för att hugga av det som det annars blir.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Jag köpte ett lieblad på loppis för några veckor sen, märket Hamre vilket jag förstår är Norskt och tillverkas inte längre. Eller iallafall inte i Norge. Ska fundera ut ett passligt orv. Det som fanns på loppisen var samma metallskräp som på farsans lie.

Järnorven är annars bra men de är gjorda för folk som är under 1,80.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja jag kom inte överens med farsans orv och det känns fel med metall dessutom tycker jag.

Här finns mycket matnyttigt, Liehandboken:
http://lieorv.se/Webbliehandbok.pdf

Antingen ett s.k. överarms orv, eller den alpina modellen (ergonomiskt underarmsorv) blir det. Så man inte behöver stå böjd och få ont i ryggen. Orebo orvet ser också intressant ut.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
vad är grejen med lie? som någon nämnde tidigare, finns ju bensindrivna/eldrivna trimmers som gör jobbet snabbare och mer bekvämt. alla här har väl tillgång till hörselskydd?

tänkte bara att det kanske finns en anledning till varför det inte verkar finnas dugliga liar på marknaden längre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.