41 857 läst ·
52 svar
42k läst
52 svar
Behöver tips för bygge av en vertikal stege till loftsäng
Det blev inte mycket tid till snickeri i helgen så det fick bli den varianten till invigningen.Daniel_N skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera den eleganta masonitskivan på golvet och spännremmen från Biltema. Nu kan det bara bli bättre....
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Hur får ni tag i de olika träslag?V vectrex skrev:Tack! Jag kommer dessvärre inte ihåg vare sig dimensioner eller avstånd mellan stegen. Ska se om jag kan leta upp en maildiskussion med pappa senare. Jag "tror" att jag hyvlade fram 28mm i grovlek på virket, kan ha varit 25 också. Bredden på stegen ser du rätt bra i ena bilden där det ligger en linjal ovanpå.
Om ditt nick stämmer någorlunda med din hemvist så kan jag rekommendera Isakssons ädelträ i Nättraby. Blekinge är ju litet så det kan inte va så långt bort.T Thomas_Blekinge skrev:
@jac det blev ju bra. Kan du lägga upp en film när du hoppar från översta steget upp i sängen? Det ser långt ut...
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag gjorde en stege av 15mm furu möbelplywood som vi hade över.
Var ett väldigt trångt rum så att det var viktigt att göra en smal o nätt stege som tog så lite plats som möjligt.
Men den blev väldigt stabil och bra och håller fint även nu tre år senare.
Var ett väldigt trångt rum så att det var viktigt att göra en smal o nätt stege som tog så lite plats som möjligt.
Men den blev väldigt stabil och bra och håller fint även nu tre år senare.
Det där med en snabb lösning föll ju naturligtvis med att det var jag som skulle göra jobbet....
Men efter ett par dagar så var inte problemet akut längre eftersom det blev sportlov och frun tog barnen med sig till Gran Canaria. Nu hade jag plötsligt en hel vecka framför mig med massor av tid att snickra så jag bestämde mig för att testa lösningen med sinkade spår trots allt.
Planen är att först fräsa ur spåren i sidostyckena, att ställa fräsdjupet till ungefär halva materialtjockleken är inget större problem och därefter kan jag använda ett av de frästa spåren som mall för att ställa höjden på fräsen i fräsbordet. Så långt inga problem men däremot att ställa in anhållet på fräsbordet så att sinkan passar perfekt i spåret tog sin lilla tid och ett antal testfräsningar. Till slut fick jag iallafall till en acceptabel passning.
På testbiten ser man också att det gärna blir rejäla urslag när jag kör utan offerbit på utgångssidan men passformen är annars helt ok som synes i ovankanten. Eventuellt så kommer jag att göra bitarna i övermått och sedan klyva bort de yttersta 10 mm på både steg och sidostycken. Att lägga en offerbit bakom sidostyckena är inga problem men jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det med stegen som fräses stående på fräsbordet.
Jag kom också på att stegen nog bör snedsågas i fram och bakkant för att matcha lutningen på stegen och jag tror det är lättare att göra detta efter fräsningen ändå.
Men efter ett par dagar så var inte problemet akut längre eftersom det blev sportlov och frun tog barnen med sig till Gran Canaria. Nu hade jag plötsligt en hel vecka framför mig med massor av tid att snickra så jag bestämde mig för att testa lösningen med sinkade spår trots allt.
Planen är att först fräsa ur spåren i sidostyckena, att ställa fräsdjupet till ungefär halva materialtjockleken är inget större problem och därefter kan jag använda ett av de frästa spåren som mall för att ställa höjden på fräsen i fräsbordet. Så långt inga problem men däremot att ställa in anhållet på fräsbordet så att sinkan passar perfekt i spåret tog sin lilla tid och ett antal testfräsningar. Till slut fick jag iallafall till en acceptabel passning.
Logga in
Skapa konto
På testbiten ser man också att det gärna blir rejäla urslag när jag kör utan offerbit på utgångssidan men passformen är annars helt ok som synes i ovankanten. Eventuellt så kommer jag att göra bitarna i övermått och sedan klyva bort de yttersta 10 mm på både steg och sidostycken. Att lägga en offerbit bakom sidostyckena är inga problem men jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det med stegen som fräses stående på fräsbordet.
Jag kom också på att stegen nog bör snedsågas i fram och bakkant för att matcha lutningen på stegen och jag tror det är lättare att göra detta efter fräsningen ändå.
Efter mycket mätande och funderande (två identiska fast spegelvända sidor så det gäller att ha koll på upp, ner, fram och bak.) så var det riggat för skarp fräsning.
Ska bli spännande att se hur detta kan gå fel...
Logga in
Skapa konto
Ska bli spännande att se hur detta kan gå fel...
Jo, jag tänkte det först, hade t.o.m. den andra fräsen framme men eftersom sinkfräsen gick igenom utan speciellt motstånd så körde jag den direkt. Att det skulle påverka resultatet funderade jag inte på men det blir kanske mindre fnas och urslag då?