Inte så värst långt kommit men virket är ivarjefall inburet...
Virke staplat på arbetsbockar i en välfylld verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
V vectrex skrev:
15 mil bort
Tycker du borde ha hunnit både fram och tillbaka på de sex timmar som gått sedan jag ställde frågan? :p

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ställ dit en vanlig trappstege
Det blev inte mycket tid till snickeri i helgen så det fick bli den varianten till invigningen.

Stege med blå spännrem fastsatt vid en provisorisk hylla i ett rum med grön vägg och masonitskiva på golvet.
Skapa konto

Notera den eleganta masonitskivan på golvet och spännremmen från Biltema. Nu kan det bara bli bättre....

Noterar även slitskyddet i flexibel tejp-variant! Snyggt:)

V vectrex skrev:
Tack! Jag kommer dessvärre inte ihåg vare sig dimensioner eller avstånd mellan stegen. Ska se om jag kan leta upp en maildiskussion med pappa senare. Jag "tror" att jag hyvlade fram 28mm i grovlek på virket, kan ha varit 25 också. Bredden på stegen ser du rätt bra i ena bilden där det ligger en linjal ovanpå.
Hur får ni tag i de olika träslag?

T Thomas_Blekinge skrev:
Antar att du frågar mig? Jag köper alla inhemska lövträd från lokala småsågare. Sen har jag handlat mindre mängder valnöt och exotiska trädslag från Fredricssons, men det är väldigt dyrt i jämförelse.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om ditt nick stämmer någorlunda med din hemvist så kan jag rekommendera Isakssons ädelträ i Nättraby. Blekinge är ju litet så det kan inte va så långt bort.

@jac det blev ju bra. Kan du lägga upp en film när du hoppar från översta steget upp i sängen? Det ser långt ut...:)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag gjorde en stege av 15mm furu möbelplywood som vi hade över.
Var ett väldigt trångt rum så att det var viktigt att göra en smal o nätt stege som tog så lite plats som möjligt.
Men den blev väldigt stabil och bra och håller fint även nu tre år senare.

• Handgjord smal stege av furu möbelplywood i ett trångt rum.
    Skapa konto
  • Handgjord stege under konstruktion med klämmor på ett verkstadsbord, tillverkad av furu möbelplywood.
    Skapa konto
  • Hemmagjord smal stege av furu möbelplywood i ett trångt rum med skrivbord och skogstapet.
    Skapa konto
J jonathanGubbe skrev:
Jag gjorde en stege av 15mm furu möbelplywood som vi hade över.
Den ser ju smäcker och bra ut där den sitter. Men jag är inte helt med på konstruktionen, vad är anledningen till de L-formade hålen på första bilden? Dessa syns inte heller på bild 2 och 3. Är det samma stege?

Det där med en snabb lösning föll ju naturligtvis med att det var jag som skulle göra jobbet....

Men efter ett par dagar så var inte problemet akut längre eftersom det blev sportlov och frun tog barnen med sig till Gran Canaria. Nu hade jag plötsligt en hel vecka framför mig med massor av tid att snickra så jag bestämde mig för att testa lösningen med sinkade spår trots allt.

Planen är att först fräsa ur spåren i sidostyckena, att ställa fräsdjupet till ungefär halva materialtjockleken är inget större problem och därefter kan jag använda ett av de frästa spåren som mall för att ställa höjden på fräsen i fräsbordet. Så långt inga problem men däremot att ställa in anhållet på fräsbordet så att sinkan passar perfekt i spåret tog sin lilla tid och ett antal testfräsningar. Till slut fick jag iallafall till en acceptabel passning.

Träbit med sinkat spår och testbit som visar passformen, arbete på en snickeriprojekt.
Skapa konto

På testbiten ser man också att det gärna blir rejäla urslag när jag kör utan offerbit på utgångssidan men passformen är annars helt ok som synes i ovankanten. Eventuellt så kommer jag att göra bitarna i övermått och sedan klyva bort de yttersta 10 mm på både steg och sidostycken. Att lägga en offerbit bakom sidostyckena är inga problem men jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det med stegen som fräses stående på fräsbordet.

Jag kom också på att stegen nog bör snedsågas i fram och bakkant för att matcha lutningen på stegen och jag tror det är lättare att göra detta efter fräsningen ändå.

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket mätande och funderande (två identiska fast spegelvända sidor så det gäller att ha koll på upp, ner, fram och bak.) så var det riggat för skarp fräsning.

Verkstadsarbetsbänk med fräsmaskin och förberetta material för precisionsfräsning.
Skapa konto

Ska bli spännande att se hur detta kan gå fel...

Felet dyker nog upp så småningom men för tillfället så känns det som om jag har två sidostycken klara.
Två skurna träsidostycken på en arbetsbänk i en verkstad, med märkpenna och måttband synliga.
Skapa konto

Två träsidostycken med sågade kanter närbild, på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Snyggt! Ett tips som kan ge bättre resultat är att köra bort det värsta med ett rakt stål först, då blir det mindre och ta i det sista skäret.

Jo, jag tänkte det först, hade t.o.m. den andra fräsen framme men eftersom sinkfräsen gick igenom utan speciellt motstånd så körde jag den direkt. Att det skulle påverka resultatet funderade jag inte på men det blir kanske mindre fnas och urslag då?

Ja, generellt set blir det mindre ju mindre du tar i sista omgången, till en viss gräns naturligtvis, tar du för lite så blir det bar gnuggande och bränner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.