41 841 läst ·
52 svar
42k läst
52 svar
Behöver tips för bygge av en vertikal stege till loftsäng
Jag har just slutfört bygget av en loftsäng till vår son och nu är det snart dags att ställa den på plats. Jag har varit dålig på att ta bilder men jag ska ändå försöka få ihop en liten byggtråd snart. Men nu har jag ett mer akut problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa.
I början av bygget så funderade jag mycket på hur man skulle ta sig i och ur sängen. Till slut så bestämde jag mig för att detta problem fick skjutas på framtiden om bygget alls skulle komma igång. Eftersom stegens placering till stor del måste bestämmas av sängens placering i rummet och övrig möblering så bestämde jag mig för att stegen inte kunde vara en inbyggd del av sängen utan den får monteras i efterhand. Men, nu är vi plötsligt i framtiden och problemet måste lösas ganska snart. Något i den här stilen hade jag tänkt mig:
Höjden är ca 1800 mm, bredden ca 400 mm och stegens djup runt 80 mm. Stegen kommer att stå på golvet och fästas upptill i sängen.
När det gäller infästningen så tänkte jag spontant använda domino men då är det "bara" limmningen som hindrar delarna att glida isär. Eventuellt skulle jag kunna kombinera domino med pocket-holes på undersidan. Kanske inte det mest eleganta men antagligen det snabbaste. Ett betydligt elegantare alternativ skulle kunna vara att sinka fast stegen (sliding dovetails) men det tror jag kommer att ta för mycket tid. Tankar och förslag kring detta?
Materialtjockleken tänkte jag mig runt 20 mm, är det tillräckligt? Ska jag ha samma tjocklek på steg och sidostycken? Här kanske jag ska nämna att sängen är byggd av kvistfri möbeltorr furu 40 mm x 100 mm. Tyvärr har jag ingen bild på den färdiga sängen just nu.
Slutligen så skulle jag vilja höra era tankar kring djupet på stegen?
I början av bygget så funderade jag mycket på hur man skulle ta sig i och ur sängen. Till slut så bestämde jag mig för att detta problem fick skjutas på framtiden om bygget alls skulle komma igång. Eftersom stegens placering till stor del måste bestämmas av sängens placering i rummet och övrig möblering så bestämde jag mig för att stegen inte kunde vara en inbyggd del av sängen utan den får monteras i efterhand. Men, nu är vi plötsligt i framtiden och problemet måste lösas ganska snart. Något i den här stilen hade jag tänkt mig:
Höjden är ca 1800 mm, bredden ca 400 mm och stegens djup runt 80 mm. Stegen kommer att stå på golvet och fästas upptill i sängen.
När det gäller infästningen så tänkte jag spontant använda domino men då är det "bara" limmningen som hindrar delarna att glida isär. Eventuellt skulle jag kunna kombinera domino med pocket-holes på undersidan. Kanske inte det mest eleganta men antagligen det snabbaste. Ett betydligt elegantare alternativ skulle kunna vara att sinka fast stegen (sliding dovetails) men det tror jag kommer att ta för mycket tid. Tankar och förslag kring detta?
Materialtjockleken tänkte jag mig runt 20 mm, är det tillräckligt? Ska jag ha samma tjocklek på steg och sidostycken? Här kanske jag ska nämna att sängen är byggd av kvistfri möbeltorr furu 40 mm x 100 mm. Tyvärr har jag ingen bild på den färdiga sängen just nu.
Slutligen så skulle jag vilja höra era tankar kring djupet på stegen?
Nu kom jag på att det snabbaste kanske skulle vara att köra på brädor 20x80 mm, fräsa ur ett grunt spår för stegen och dra i två skruvar från utsidan. Men det känns som att det kanske blir lite väl tattigt...?
Men det skulle iofs kunna funka som en tillfällig lösning medan han väntar på den riktiga sinkade stegen.
Men det skulle iofs kunna funka som en tillfällig lösning medan han väntar på den riktiga sinkade stegen.
Jag byggde en stege med metoden som du beskriver sist, grunda spår och lim dock utan skruvar. Nu gjorde jag visserligen en lutande stege men principen är väl densamma. Den har i alla fall hållt ihop väl. Har man en domino kan man ju göra dominohål först och sedan spåren för ytterligare styrka.
https://www.byggahus.se/forum/threa...art-trettiotalshus.255410/page-6#post-2305940
https://www.byggahus.se/forum/threa...art-trettiotalshus.255410/page-6#post-2305940
När jag byggde loftsäng för hundra år sedan. Då tog jag två hyvlade reglar. Borrade 10 mm djupa hål med samma dimension som rundstaven. Kapade upp rundstaven i lämplig längd. Stack in den i hålen med lite lim på och sedan skruvade från utsidan. Stabilt och bra!
Ställ dit en vanlig trappstege. Under tiden bygger du en snygg stege m sinkade steg (jag vet inte om detta är "rätt" sätt att bygga en stege på, men det borde räcka tänker jag). Det låter som ett kul projekt, trevligt snickeri helt enkelt. O du känner väl någon med en sinkmaskin tänker jag mig?
Tack för tipsen!
Jag tycker att såhär långt så låter det som om hållfastheten inte är så mycket att bekymra sig över oavsett metod och det var väl lite det jag misstänkte.
Jag tycker att såhär långt så låter det som om hållfastheten inte är så mycket att bekymra sig över oavsett metod och det var väl lite det jag misstänkte.
Bra förslag och jag gillar tanken på att inte använda skruv av någon fånig anledning.B badtastex skrev:
Bra förslag men någon rundstav blir det inte tal om här även om det hade varit det klart enklaste. Men det gör så inih#!@!%& ont i fötterna att klättra på bara. Naturligtvis så kanske kroppsvikten spelar in där också men plana steg vill jag nog ha även om det inte är jag som ska klättra. (Bygget är villkorat med att han sköter bäddning osv själv så föräldrarna slipper klättra upp där.)Immobil skrev:
Det var faktiskt min ursprungliga tanke men befintlig trappstege har tillbringat allt för mycket tid med utomhusarbete så den saknar lite fötter och är jä-ligt skitig och skabbig så den vill jag nog inte ha in på det relativt nya trägolvet. Det finns ju en "liten" risk att den kommer att asas runt endel. Att köpa en ny bara för detta känns för ovanlighetens skull lite onödigt (jag gillar annars att köpa saker).Daniel_N skrev:
Kul projekt var väl huvudtanken med den lösningen, det skulle vara ganska kul att testa en sinkmaskin faktiskt. Visst fanns det t.o.m en till salu som jag valde att inte köpa. Dumt att inte ta tillvara de tillfällen som bjuds, man vet faktiskt aldrig vad man kan ha nytta av framöver.Daniel_N skrev:
Sliding dovetails kan väl gå rätt kvickt, sidorna är ju enkla (så länge du har ett lagom brett dovetailstål o slipper köra det i två omgångar i breddled) och sen trappstegen stående på fräsbordet med en höjdtrimning o några breddtrimningar.
Tror dock det kan bli aningen trixigt att få den tajt men ändå monterbar i furu pga mjukheten...också risk att du mosar sönder det lite i monteringen o då blir det inte skarpa snygga hörn.
Jag hade kört på domino, du har väl dessutom ett övergripande snickerimål att komma ner till typ 50:-/kex på den där maskininvesteringen?
Tror dock det kan bli aningen trixigt att få den tajt men ändå monterbar i furu pga mjukheten...också risk att du mosar sönder det lite i monteringen o då blir det inte skarpa snygga hörn.
Jag hade kört på domino, du har väl dessutom ett övergripande snickerimål att komma ner till typ 50:-/kex på den där maskininvesteringen?
Jag gjorde ganska exakt det där för ett knappt år sen. Min var inte sådär hög dock. Jag vet inte hur tätt det är mellan stegen, men det ser ut att vara väldigt många steg för att vara en 180cm hög loftsäng.
Den är byggd i ask och mycket stadig.
Den är byggd i ask och mycket stadig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Funkar 20x80 brädor som handledare för små flickhänder?
Som sagt, riktigt snyggt @vectrex, nästan synd att måla den fina asken. Tack för bilderna!
Min skiss på stegen var bara något jag höftade till med lite snabbt för att visa principen och undvika missförstånd. Jag tror jag ritade den 2 m hög med 20 cm mellan stegen. Men det ska nog vara längre mellanrum mellan stegen till att börja med, 250 mm kanske? Jag får väl lägga ut några bitar och se vad som känns lagom.
Nu har jag ivarjefall varit iväg och införskaffat lite mer virke, 18 meter 20x150 sidobrädor i furu. Ja, jag är dålig på att räkna också så nu har jag till minst två stegar så jag kan göra om och göra rätt också om det skulle gå fel någonstans.
Det ser ut som om du har lite tjockare virke än mig, vad är det för dimensioner och vilket avstånd har du mellan stegen? Proportionerna ser bra ut tycker jag.
Min skiss på stegen var bara något jag höftade till med lite snabbt för att visa principen och undvika missförstånd. Jag tror jag ritade den 2 m hög med 20 cm mellan stegen. Men det ska nog vara längre mellanrum mellan stegen till att börja med, 250 mm kanske? Jag får väl lägga ut några bitar och se vad som känns lagom.
Nu har jag ivarjefall varit iväg och införskaffat lite mer virke, 18 meter 20x150 sidobrädor i furu. Ja, jag är dålig på att räkna också så nu har jag till minst två stegar så jag kan göra om och göra rätt också om det skulle gå fel någonstans.
Det ser ut som om du har lite tjockare virke än mig, vad är det för dimensioner och vilket avstånd har du mellan stegen? Proportionerna ser bra ut tycker jag.
Barn klättrar väl inte på samma sätt som "vanliga människor" så de använder antagligen inte sidorna som handledare ändå.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gissar att det naturligaste om man inte är så stor är att ta tag om bakkanten på stegen där man sätter fötterna.
Tack! Jag kommer dessvärre inte ihåg vare sig dimensioner eller avstånd mellan stegen. Ska se om jag kan leta upp en maildiskussion med pappa senare. Jag "tror" att jag hyvlade fram 28mm i grovlek på virket, kan ha varit 25 också. Bredden på stegen ser du rätt bra i ena bilden där det ligger en linjal ovanpå.jac skrev:
Som sagt, riktigt snyggt @vectrex, nästan synd att måla den fina asken. Tack för bilderna!
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Kan du inte mäta eller har du flyttat därifrån?V vectrex skrev:Tack! Jag kommer dessvärre inte ihåg vare sig dimensioner eller avstånd mellan stegen. Ska se om jag kan leta upp en maildiskussion med pappa senare. Jag "tror" att jag hyvlade fram 28mm i grovlek på virket, kan ha varit 25 också. Bredden på stegen ser du rätt bra i ena bilden där det ligger en linjal ovanpå.