Jag har ett hus där syllen tidigare har varit fastspikad i reglar som varit ingjutna i betongplattan.

Jag har tagit bort de ingjutna reglarna och således sitter inte syllen fast i något. Jag har monterat skivor på väggen.

Behöver jag ta bort skivor och fästa syllen, eller kan jag låta bli att förankra syllen?

Om syllen ska förankras, hur gör jag det på bästa sätt och hur tätt?

J
M -MH- skrev:
Sätt en sådan här i varje fack. Förborra rakt igenom syll och betong (förutsätter att syllen står på betong)

[länk]
Absolut ett bra val men längden på expanderspiken är för kort om man spikar en 45mm syll då krävs minst 90mm i längd gärna 110 om man kan borra så djupt utan att riskera något i betongen..

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sätt en sådan här i varje fack. Förborra rakt igenom syll och betong (förutsätter att syllen står på betong)

[länk]
Tidigare har det varit spikat varje 1,5m ungefär.

Jag har köpt rostfri betongskruv nu som jag tänkte fästa. Enligt länken

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...ongskruv-utv-c3-1230-x-120-mm-25-pack-3009706

Med tanke på att jag redan satt skivor på yttervägg så känns det lite väl drygt att sätta skruv i varje fack... Jag tänker mig mer kanske var 3e meter?

J
Den skruven bör funka men inte var tredje meter, man brukar spika/skruva ca c/c 600mm.
Lite kan du säkert tumma på det men tre meter är för glest..

J Jansson69 skrev:
Den skruven bör funka men inte var tredje meter, man brukar spika/skruva ca c/c 600mm.
Lite kan du säkert tumma på det men tre meter är för glest..
Skulle denna fungera som är 100mm? Skulle man inte vilja ha något med större skalle?

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...panderspik-borr-o6-mm-100-mm-100-pack-3053525

Så det är alltså att bara montera ner all gips och osb på ytterväggen då menar du? :/

J Jansson69 skrev:
Absolut ett bra val men längden på expanderspiken är för kort om man spikar en 45mm syll då krävs minst 90mm i längd gärna 110 om man kan borra så djupt utan att riskera något i betongen..
Kollade inte längden så noga, du har rätt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
M mattiasohult skrev:
Skulle denna fungera som är 100mm? Skulle man inte vilja ha något med större skalle?

[länk]

Så det är alltså att bara montera ner all gips och osb på ytterväggen då menar du? :/
Den är lite klen bättre med 8mm i diameter som MH ovan föreslog ja 100mm i längd räcker till en 45mm syll..
Ja tyvärr så behöver du förankra väggarna bättre än var tredje meter, tänk på att vid dörrar så är det extra viktigt med bra förankring då dessa slås igen och skapar således ofog för väggen..

Annat billigt alternativ är vanlig betongexpander, då kan du välja varmförzinkat som kommer hålla utan problem. Rostfritt är overkill

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Farstatjej90
Vad är syftet? Att huset inte ska blåsa bort?🤔

J
Yes ett hus utsätts för enorma lyft krafter vid blåst och speciellt vid starkare vindar, men även vindtryck i sidled skulle kunna flytta väggarna, sedan är väggen utsatt vid ytterdörrar då dessa ofta slängs igen då uppstår vibrationer och tryck på väggen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är syftet? Att huset inte ska blåsa bort?🤔
T.ex så att inte väggen flyttar på sig när du smäller igen dörren som det stod i ett inlägg lite högre upp. Eller att vindlaster mot vägg och tak får väggen/huset att flytta på sig.

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Såga upp rutor i väggskivorna 5x5cm eller större, längst ner på väggen (enklast med multimaskin) 60/100cm c/c avstånd, så kan du sen montera vinkelbeslag med skruv in i sylle/väggstolpe och sedan borra expander ner i betongen. Rutorna kan ju sen lappas igen med gips+spackel alternativt en golvsockel som täcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.