Har en del vedeldningsrelaterade frågor som omfattar både shuntfrågor och annat. Nån som kan läsa, kolla mina bilder och komma med idéer?

Fråga 1:

Vilket är det korrekta hållet att öppna/stänga shunten?
Jag kan både vrida armen 90 grader uppåt alternativt 90 grader neråt. När armen pekar i mitten åt vänster är den i alla fall stängd. Jag inbillar mig att det ena hållet är mer rätt än det andra - men har fått olika bud. Dels av förra ägaren (som jag inte kan prata med pga avlidenhet), dels av andra människor som är av annan åsikt. Det är i alla fall en ESBE shunt.

Fråga 2:
I slutet av en eldningssession när vattnet i tanken är ljummet och shuntmotorn (som på bilden är frånkopplad och ligger på styrcentralen) öppnar shunten max (i nuläget 90 grader nedåt) får jag problem. Eftersom varmvattnet är slut och jag eldar på nytt hinner pannan pumpa ut 85 tradigt vatten på alla radiatorer ett bra tag innan shunten har stängt (ca en timma).
Är helt med på att jag kan styra hastigheten via elcentralen men det känns ändå fel. Vattnet borde först åka till tankarna innan radiatorer och inte tvärtom. Nu känns det som vattnet först kommer till tankarna när det redan vart runt ett varv i kåken?

Fråga 3:

Påverkar shuntentarmens vinkel (uppåt eller nedåt) i mitt fall vart pannans vatten tar vägen vid eldning? Jag vill ju att tankarna skall fyllas först - SEN ut på radiatorer. Uppåt = direkt till tank, nedåt = först ut i omlopp sen till tank från retur?

Fattar inget. Hjälp mig nån.

panna1.jpg
panna2.jpg

Kan du sänka maxtemp som shuntstyrningen kan ge? Om det går så borde du få varmvatten snabbare.

Eftersom pannan fyller tankarna uppifrån och du tar ut elementvattnet långt upp i tankarna blir det ju så om vattnet är kallt i tankarna när du börjar elda, då står ju shunten helt öppen en stund tills motorn har stängt den.
Låter helt normalt, jag har en likadan shunt och jag kan ta en bild på hur den är öppen och stängd.

Ok! Tack för svar. Fick dock veta att min trevägsshunt var felmonterad av en rörmokare som var hemma. Det funkar men inte på rätt sätt. I mitt fall sitter hetvatten i mitten. Han säger att returen skall vara på mittenanslutningen.

martincarlson skrev:
Ok! Tack för svar. Fick dock veta att min trevägsshunt var felmonterad av en rörmokare som var hemma. Det funkar men inte på rätt sätt. I mitt fall sitter hetvatten i mitten. Han säger att returen skall vara på mittenanslutningen.
Det funkar så som du har det också, men bakvänt enligt eventuella siffer eller färgmärkningar på skalan. 0-blått blir i ditt fall max värme och 10-rött ingen värme. Det är bara att se till att ställmotor och regulator jobbar på rätt håll enligt det så har det ingen betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.