37 627 läst ·
134 svar
38k läst
134 svar
Behöver rådgivning i ett akut ärende avseende en hantverkare!
Att ett företag hotar med att skicka till Kronfogden är ju heller inget att bli rädd för, inte så länge man har kött på benen ialf.
När fogden får in ett uppdrag så är det ju bara att bestrida och lägga fram det man har.
Man får ju ingen betalningsanmärkning bara då där.
Och företaget kan ju inte få ut några rot pengar innan du har betalat din faktura, och din inbetalning är registrerad på deras konto.
Har dom tagit ut rot pengar innan, då är det ju bedrägeri från elfirman emot Skatteverket.... kanske du kan nämna för dom ...
När fogden får in ett uppdrag så är det ju bara att bestrida och lägga fram det man har.
Man får ju ingen betalningsanmärkning bara då där.
Och företaget kan ju inte få ut några rot pengar innan du har betalat din faktura, och din inbetalning är registrerad på deras konto.
Har dom tagit ut rot pengar innan, då är det ju bedrägeri från elfirman emot Skatteverket.... kanske du kan nämna för dom ...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Ett medlemskap i Viivilla tror jag inte ger så mycket då det är en gratistidning som delas ut med reklamen. Däremot ett medlemskap i Villaägarna kan vara bra.Hunor Thurman skrev:
Att bara räkna tiden de varit hos dig räcker inte, du bör ta med resor mellan dig och firman samt eventuella resor till butik/grossist för att få tag i material. Dock känns det mycket även om man lägger till lite för resor...Hugo Åkerstedt skrev:Exakt.. och eftersom En kille bara var här i knappt 29 timmar så får jag inte ihop det för fem öre!
Med 29 timmar tar jag tom. i lite i överkant eftersom han kom hit, och sedan försvann iväg några timmar till firman igen.. så aktiv arbetstid på plats är förmodligen omkring 25-29 timmar för att vara mer exakt!
Ja jag förvillade mig Villaägarna ska det vara! 
Saken är den att de har all materiel på firman, och i bilväg så kan det ta knappt 10min eller liknande..
Jo roten har de tagit, men jag har inte betalat en spänn!
De har inte hört av sig något mer än.. tydligen låg ägaren sjuk (karma?)
Jo roten har de tagit, men jag har inte betalat en spänn!
De har inte hört av sig något mer än.. tydligen låg ägaren sjuk (karma?)
Har dom tagit ut Rot INNAN du har betalat....då är det bara att först ringa ett vänligt samtal till elfirman, förklara först med vänlig röst vad du önskar ska hända ned fakturan storlek och då vidare, ochi nästa andetag kan du ju nämna det här med att dom begår ett brott mot Skatteverket, genom att begära ut Rot pengar INNAN du betalat in din faktura,
Har dom gjort det en gång med din Rot, så har dom förmodligen gjort det tidigare... kan bli dyrt för dom.
Och blir dom för obstinata och dumma, så kan du ju alltid ringa Skatteverket och medela hur det ligger till
Har dom gjort det en gång med din Rot, så har dom förmodligen gjort det tidigare... kan bli dyrt för dom.
Och blir dom för obstinata och dumma, så kan du ju alltid ringa Skatteverket och medela hur det ligger till
Redigerat:
För er som undrar hur det har gått..
Jodå, härom månaden damp det ned ett papper från kronofogden, där el-firman kräver mig på 48 500 kronor!
(deras årsränta är 22% - på beloppet 24 500kr som var den första räkningen, har jag svårt att få ekvationen att gå ihop när de nu vill ha ca 24 000 kronor extra. Normalt borde årsräntan blivit ca 5500 kronor - dock inte mer!)
Har nu kontaktat en advokat och driver detta vidare till tingsrätten, hantverkare skall inte kunna köra över oss hur som helst!
Dessutom känns det väldigt besvärande att de påstår att jag tog det på offert.. och att de ville ha min hjälp som arbetsgivare, för att fixa vissa saker - samt att de vägrade genomföra de lösningar jag sa att jag ville ha..
Kort och gott fick jag några nya uttag, ny elcentral, och kablage i sovrum, hall och vardagsrum!
Jodå, härom månaden damp det ned ett papper från kronofogden, där el-firman kräver mig på 48 500 kronor!
(deras årsränta är 22% - på beloppet 24 500kr som var den första räkningen, har jag svårt att få ekvationen att gå ihop när de nu vill ha ca 24 000 kronor extra. Normalt borde årsräntan blivit ca 5500 kronor - dock inte mer!)
Har nu kontaktat en advokat och driver detta vidare till tingsrätten, hantverkare skall inte kunna köra över oss hur som helst!
Dessutom känns det väldigt besvärande att de påstår att jag tog det på offert.. och att de ville ha min hjälp som arbetsgivare, för att fixa vissa saker - samt att de vägrade genomföra de lösningar jag sa att jag ville ha..
Kort och gott fick jag några nya uttag, ny elcentral, och kablage i sovrum, hall och vardagsrum!
Då meddelar du bara kronofogden att du bestridit fakturan, bifogar en kopia på den bestridda fakturan. Sen lägger kronofogden ner. Efter det är det upp till företaget att dra det till tingsrätten. Det är inget du skall göra....
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Som övriga har skrivit. Du bestrider skriftligen fakturan till kronofogden, kontakta ditt försäkringsbolag så att du får rättshjälp. Ta kontakt med elfirman tala om vad som gäller, båda dina krav och att de att gjort ett bedrägeri mot Skatteverket. Kolla också upp hur stor ränta hantverkaren har rätt att ut, om ifall det skulle bli mot förmodan bli aktuellt.
Precis vad som skett, jag skickade in papper och bestred
De drog till tingsrätt, jag kontakade advokat som sedan kontaktat mitt försäkringsbolag (Trygghansa)
Enligt hv's papper står det 22% årsränta.. dock har jag ju inte hört av företaget sedan jag bestred räkningen och sa att jag ville ha specat vad som gått åt gällande material samt arbetstid.. jag fick ett "så jobbar inte vi.." som svar..
Det har nu gått ca 11mån sedan jag fick den första fakturan som jag bestred..
Om årsräntan är 22% så kan det knappast bli +24000kr på en totalräkning som är 24800kr
De drog till tingsrätt, jag kontakade advokat som sedan kontaktat mitt försäkringsbolag (Trygghansa)
Enligt hv's papper står det 22% årsränta.. dock har jag ju inte hört av företaget sedan jag bestred räkningen och sa att jag ville ha specat vad som gått åt gällande material samt arbetstid.. jag fick ett "så jobbar inte vi.." som svar..
Det har nu gått ca 11mån sedan jag fick den första fakturan som jag bestred..
Om årsräntan är 22% så kan det knappast bli +24000kr på en totalräkning som är 24800kr
22 % ränta verkar vara allt för högt. Enligt räntelagen är dröjsmålsräntans storlek, om inte annat har avtalats, åtta procentenheter över gällande referensränta. Från och med 2015-01-01 uppgår dröjsmålsräntan till 8,00 % per år.
Då är det ju om något väldigt mycket märkligare att räkningen gått från ca 25000 upp till snudd på det dubbla?!
Har du verkligen koll på vad som är gjort?Hugo Åkerstedt skrev:Nja faktum är att jag tycker att 26000kr för endast jobbtiden 29 timmar låter lite mycket? (896kr/h)
Har kollat i stan och alla elektriker ligger på mellan 500 - 600/ timme i totalpris för arbetskostnad!
Alltså material är inte ens specat.. de vill ha totalt ca 25000kr kontant ( utöver det som då redan dragits på rot, dvs 13000kr)
Det som gjorts är följande:
Nytt automatsäkringsskåp + ca 12 säkringar
Dragit el i hall, vardagsrum, sovrum och extrarum
Satt upp 12st dubbeluttag
Monterat upp 1st fasadlampa utomhus
Thats it!
Men nu tänkte jag mest på jobbtiden, 29 timmar a 26000kr...
Jag har inga problem med att materialkostnaden landar på ca 9000-12000kr!
I din förra tråd står det 18 uttag och här 12.
När det gäller arbetstid är det även så att om det inte finns anvisad lunchbod så äter dom säkert på firma, och den restiden landar även den som arbetskostnad så det är 2 raster på dag a 20 min restid vilket borde bli c.a 3tim på 29tim arbete.
Du bör vara medveten om att domstolen troligen kommer försöka få er att förlikas i första hand.najks skrev:
Och vid förlikning står vardera part för sina egna rättegångskostnader.
Advokattimmar rinner snabbt iväg och är dyra. Så har du otur så kommer detta äventyr kosta dig mycket mer även om din motpart inte vinner.
Och vinner man inte hela målet så får man ej heller då full täckning för sina kostnader.
Bara så du är medveten om detta innan.
Klicka här för att svara