H
Skriv inte för mycket. Bestrid fakturora. Du ska spec. Faktura och bestrid totalsumman som felaktig. Låt inte känslorna driva iväg. Ring konsumentrådgivningen, advokatjouren, Villägarnas jurister om du är medlem. Se till att få bestridandet hållbart.
En offert kan de ju fejka ihop i efterhand men de måste nog bevisa att du fått den, men där är jag inte säker, kan bli ord mot ord. Du tycker att det ser oskäligt dyrt ut på fakturan och dessutom är den inte specad.

Redigerat:
Nej jag tänkte bara förklara att jag bestrider den i efterhand utskickade fakturan,
samt påpeka det faktum att orsaken till detta är att jag ej fått någon specifikation på det hela!

Villaägarnas jurister säger ju att det är lagstadgat att du skall kunna ge en specifikation,
men att om företaget struntar i reglerna så är man som konsument helt utlämnad och utan hjälp!

H
Skadar inte att kort skriva: att du bestrider fakturan pga ej spec. Faktura och fakturan belopp. Så har med båda delarna.

Hugo Åkerstedt skrev:
Villaägarnas jurister säger ju att det är lagstadgat att du skall kunna ge en specifikation, men att om företaget struntar i reglerna så är man som konsument helt utlämnad och utan hjälp!
Du har ju ännu inte betalt något och så har du väl all rätt att kräva en specificerad faktura så hur skulle företaget komma undan genom att strunta i reglerna?

hempularen skrev:
Den "värdelösa" varianten uppskattat pris är jättebra.

Får du ett uppskattat pris, så görs jobbet på löpande räkning, men den verkliga kostnaden får inte bli mer än max 15% över det uppskattade priset. Givetvis kan det bli högre om det dyker upp oförutsedda saker. precis som för alla andra avtalsvarianter.

Så det är en form av fastpris, där det kan bli billigare, men inte dyrare.
Nästan rätt: om konsument frågar 'vad kan detta landa på i pris?' Och entreprenören säger 'ah, typ 40000kr' så får slutsumman AVVIKA max 15%, dvs maxpris 46000kr, minpris 34000kr.

Tycker fallet känns luddigt, har dom tagit rot av dig trots att du inte betalat?

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Vad ovanligt att någon klagar på en "saltad" räkning här på forumet. Har det hänt förut?

Prenumerant du på viivilla? Du får juridisk hjälp om du gör det, kostar ca 500kr om året. Håller man på och renoverar och behöver ta in hantverkare då kan det komma till nytta!

har haft en liknande erfarenhet. Men tycker att kostnaden låter rimlig för det de utfört. Eftersom dubblade släppt in dem på löpande utan att be om materialpris innan så blir det lätt lite dyrt. Jag klagade högljutt på firman som var här och fick ner priset på den extrem saltade räkningen. Sen tog jag in en annan firma som fick slutföra jobbet. Frågade den firman om materialpris innan.

Låter som du laddat upp med minst tio saker, du är hantlangare, tider de var där, telefon, räkning mm och du tror att det gör din ställning starkare. Så är det inte. Du betraktas som en som det aldrig kommer gå att förhandla med av Elis, faktoringbolaget och deras juristfirma.
Mycket bättre att ta ett djupt andetag, välj ut EN fråga, exempelvis fakturan. Ta fram ett RIMLIGT motförslag på vad du ska betala. Bestäm möte med ägaren, dra inte upp allt annat utan fokusera på din fråga. Erbjud att betala på plats om ni kommer överens. Du måste anstränga dig för att visa att du går att komma överens med.
Alla företag råkar ut för rättshaverister som inte är ute efter att komma överens utan att få rätt i varje fråga ner till minsta samtal. Jag tror din motpart tror att du är en sådan och om de ex ändrar fakturan så kommer du bara dra upp nästa sak, ock nästa osv.
Bestäm en summa, ta med kreditkortet, svälj stoltheten, strunta i krav på specificerad faktura osv.
Jag har på heltid förhandlat i tio år och denna strategi brukar fungera alldeles utmärkt.
/Henrik

• Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Som många andra frågat, har de dragit rot-avdraget fast du inte betalat fakturan? Om så är fallet så liggert de nog pyrt till hos skatteverket, ring till skatteverket för de får absolut inte göra så.

verktygsgalningen skrev:
Nästan rätt: om konsument frågar 'vad kan detta landa på i pris?' Och entreprenören säger 'ah, typ 40000kr' så får slutsumman AVVIKA max 15%, dvs maxpris 46000kr, minpris 34000kr.
Gissar att du skämtar men för att inte lura någon som inte har koll så är det självklart bara en säkerhet att priset inte får överskridas med mer än 15%. Naturligtvis reglerar inte paragrafen i konsumenttjänstlagen ett minpris som en entreprenör kan ta ut.

• Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
#13 Innan något arbete påbörjats borde firman ha uppvisat ett kontrakt som du ska skriva på och godkänna avtalet. Där måste de ange timpriset, vad som ska utföras, eventuella pålägg på inköpt material och om det är fast pris eller löpande räkning m.m..

Borde ja, måste nej.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Gissar att du skämtar men för att inte lura någon som inte har koll så är det självklart bara en säkerhet att priset inte får överskridas med mer än 15%. Naturligtvis reglerar inte paragrafen i konsumenttjänstlagen ett minpris som en entreprenör kan ta ut.
Inget minipris. Se villkoren i hantverkarformuläret -14.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.