Behöver lite förtydligande här.

Har det betalats något från din sida? Om inte får dom inte begära ut pengarna av skatteverket anträffande ROT.
När gjordes jobbet?

Du behöver inte betala om du begärt an specificerad faktura förräns du fått den.

Hugo Åkerstedt skrev:
de hävdar kategoriskt att jag valde att ta det på offert.. men ska man inte behöva acceptera detta muntligen eller skriftligen? Det finns ju inga bevis på att detta skett..
Jag förstår att huvudproblemet är att dom vill ha 29k för 26h jobb.Men, jag kan inte låta bli att undra vad "att ta det på offert" betyder? Eller rättare sagt, vad menar dom att det betyder? Jag har bara jobbat med tjänsteförsäljning i 15 år så ursäkta om frågan är korkad.....

Har du fått några offerter?

Ja exakt.. eftersom timmarna de var här är långt under rot-avdraget är det lite irriterande..

Jag hade behövt de där extra-rot-pengarna till bla. vvs-arbete samt snickare!

Hej

Jag antar att de menar att jag godkänt ett totalpris för hela jobbet? (vilket jag aldrig gjort)

Till saken hör dessutom att jag slängde ut dem (elektrikern = en kille) efter ca 15-18 arbetsdygn,
tycker personligen det är extremt slött att jobba endast 29 timmar under 15-18 dygn!

Speciellt som jag fick löfte av dem om att jobbet kunde utföras kontinuerligt utan avbrott tills det var klart!
Till saken hör också att jag fick springa som någon jäv... springpojke åt elektrikern, samt att man blev ganska illa bemött med kommentarer som "kom hit nu", "det där är för svårt" etc etc...

H
Undrar om de har tagit betalt för resor, servicebok osv

Ingen aning som sagt, allt som står på fakturan är ett totalpris,
samt några avdrag för saker som de aldrig genomförde (eftersom jag sparkade ut..)

Om företaget har fuskat med rotavdraget (för ditt bästa) genom att öka arbetskostnaden och minska materialkostnaden vill de nog inte specificera antalet timmar. Det är risk att Skatteverket nekar rotavdrag om de anser att fakturan är fejkad.

H
Har du någon aning om hur många timmar de var hos dig och arbetade? Skulle be någon bekant ringa till dem och få pris så att du hade något skriftligt på deras timpenning, materialpriser, du behöver ju inte ange exakta antal/meter om det finns några andra kostnader som restid, servicebil osv.
Så får du ett hum om de har saltat fakturan eller inte. Du ser detta när du fått en spec.faktura också men timpenningen där kan det ju fläskas på, eftersom de är utkastade så är de säker tjuriga och kanske har de dragit upp timpenningen just i ditt fall. Spec.faktura har du rätt att få. Du kan ringa konsument rådgivningen i din kommun och prata med den personen hur du bäst skall gå tillväga.

Saken är ju den att de inte minskat något på materialkostnaden...

Har kollat med en annan elektriker och han påstod att materialkostnaden i stort sett var spot on!

Det är därför det stör mig att de tar ca 300kr mer per timme än ALLA andra elektrikerfirmor i stan!

Jag vet exakt hur många timmar!

Samt exakt vilka dagar de var där, och vilka dagar de behagade att inte dyka upp och inte höra av sig!

Ta tex en torsdag när de ringde vid 15.00 och sa "jag kommer inte idag"

Eller en annan dag när de dök upp först kring 14, och jobbade till 15!

Tycker hela instälningen rimmar illa med "vi kan köra på tills jobbet är klart",
herregud 29 timmar på 16 arbetsdagar blir ju knappt 1½ timme per dag det..

H
Be några vänner och ringa och kolla deras timpeng, be dem om skriftliga offerter, har de annan timpenning än det du fakturan så kan du ställa dem mot väggen och besteida timpenningen som ocker.

• Gilla
Hugo Åkerstedt
  • Laddar…
Att det skulle vara oskäligt att vara dyrare än andra har jag svårt att se och tyvärr är vi då tillbaka till avtalet som aldrig skrevs innan tjänsteleveransen påbörjades.

Oskäligt är det ju om vemsomhelst ringer in och får ett timpris på 550-600kr,
medans jag fick betala ca 50% över normal timpenning!

Kan du vara snäll och vara lite tydligare. Vad menar du med att de "tagit" 13 000 på dit rot-avdrag innan jul? Då måste du ju ha betalat en faktura innan jul? Och var den fakturan också för arbete? För de kan inte göra rot-avdrag på material (om det nu var det som du betalade då).

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Jag tycker att det är väldigt oklart vad som egentligen hänt.

Är det så att ni blivit ovänner under resans gång, och nu vill firman "straffa dig" genom att ta extra mycket betalt?

Hur som helst så är de enligt Konsumenttjänstlagen att presentera en detaljerad specifikation på vad de vill ha betalt för.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.