2 457 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Behöver råd – lampknappen i badrummet blockeras av varmvattenberedaren
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Hej!
Jag håller på att renovera badrummet i min fjällstuga och har anlitat en firma (alltså en totalentreprenad, inte separata hantverkare).
Nu har jag fått information om att varmvattenberedaren kommer att täcka lampknappen som det var tänkt från början.
Elektrikerns förslag är:
Elektrikern skyller på rörmokaren och snickaren, eftersom de "förberett" för installationen på det här sättet.
Det stod en varmvattenberedare där tidigare, men de har ju gjort om alla anslutningar och så troligtvis har de flyttat rören något som orsakar detta. Jag har även uttryckligen frågan om nya varmvattenberedaren får plats eftersom den var 50 liter större än föregående.
Jag tycker det känns riktigt tråkigt (och faktiskt oacceptabelt) att det blir så här i ett nyrenoverat badrum. Det här är ju något de borde ha upptäckt och planerat för, särskilt när det är ett så pass grundläggandesom en lampknapp.
Ska man lösa det korrekt antar jag att det i praktiken innebär att riva ner kakel, bryta tätskikt och göra om — vilket förstås ingen egentligen vill, men som kanske är det som krävs för att få det rätt.
Min fråga är:
✅ vad kan jag som kund kräva i det här läget?
✅ Är det rimligt att kräva att de åtgärdar detta korrekt utan extra kostnad?
✅ Kan man även kräva någon form av ekonomisk kompensation (avdrag) eftersom det är ett så pass grundläggande misstag? Vad skulle vara en acceptabel nivå där?
Känns sådär att börja kompromissa på ett helt nytt badrum.
Tack och lov har jag anlitat en firma, så de kan inte skylla på varandra.
Jag uppskattar verkligen alla tips och erfarenheter, vill gärna höra hur ni skulle resonera.
Tack på förhand!
Jag håller på att renovera badrummet i min fjällstuga och har anlitat en firma (alltså en totalentreprenad, inte separata hantverkare).
Nu har jag fått information om att varmvattenberedaren kommer att täcka lampknappen som det var tänkt från början.
Elektrikerns förslag är:
- Antingen fräsa ut så att lampknappen hamnar på utsidan av badrumnet (!), vilket för mig är helt uteslutet.
- Eller att sätta en trådlös variant. Som elektrikern uttryckte sig att det var pest eller kolera.
Elektrikern skyller på rörmokaren och snickaren, eftersom de "förberett" för installationen på det här sättet.
Det stod en varmvattenberedare där tidigare, men de har ju gjort om alla anslutningar och så troligtvis har de flyttat rören något som orsakar detta. Jag har även uttryckligen frågan om nya varmvattenberedaren får plats eftersom den var 50 liter större än föregående.
Jag tycker det känns riktigt tråkigt (och faktiskt oacceptabelt) att det blir så här i ett nyrenoverat badrum. Det här är ju något de borde ha upptäckt och planerat för, särskilt när det är ett så pass grundläggandesom en lampknapp.
Ska man lösa det korrekt antar jag att det i praktiken innebär att riva ner kakel, bryta tätskikt och göra om — vilket förstås ingen egentligen vill, men som kanske är det som krävs för att få det rätt.
Min fråga är:
✅ Kan man även kräva någon form av ekonomisk kompensation (avdrag) eftersom det är ett så pass grundläggande misstag? Vad skulle vara en acceptabel nivå där?
Jag uppskattar verkligen alla tips och erfarenheter, vill gärna höra hur ni skulle resonera.
Tack på förhand!
Om dom fixar allt så du blir nöjd utan kostnad för dig så kan du knappast kräva någon ekonomisk kompensation. Om ni inte har något slutdatum med vite. Om du tvingas till en kompromiss så borde dom kompensera det på något vis.
Vad säger firman?
Vad säger firman?
Vad hade du sagt om placering av lampknappen?B bryggarebob skrev:Hej!
Elektrikerns förslag är:
- Antingen fräsa ut så att lampknappen hamnar på utsidan av badrumnet (!), vilket för mig är helt uteslutet.
- Eller att sätta en trådlös variant. Som elektrikern uttryckte sig att det var pest eller kolera.
Min fråga är:
Tack på förhand!
Varför skulle det vara uteslutet?B bryggarebob skrev:
Jag är så gammal att det för mig är helt normalt med lampknapp utanför badrummet. För mig är det ett bättre alternativ än trådlöst. Det är för att jag även är gammal nog att ha sett ett antal olika system för smarta lösningar komma och gå (och sluta fungera). Det finns många balla saker man kan göra med ”smartahemsystem” som underlättar livet, men en trådlös lösning för att bara tända en lampa är inte en av dem.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Återstår att se, har bara pratat med elektrikern. Trist att börja kompromissa nör de är de som orsakat detta. Ser inte riktigt hur de ska lösa det på ett bra sätt. Vidare har de ju lagt tid och kostnad på att dra det som det är nu, vilket känns tveksamt att jag ska betala. Tveksam på trådlös eftersom jag inte tror att det håller över tid lika bra som en vanlig lampknapp. Men det är nog den lösningen som det lutar mot.N Niq skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det skulle inte gå att lösa med ett annat fabrikat av beredare?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Rent juridiskt så skall ju företagte egentligen stå för att fixa det här felet. OM då enda möjligheten är att göra om hela badrummet, oche en altenativ lösning (som knapp på utsidan), kan des som måttlig försämring. Så har de rätt att erbjuda en ekonomisk kompensation istället för att åtgärda.
Det är alltså om kostnaden fär åtgärd blir orimlig i förhållande till "värdet av felet" för kunden. Tänk en situation där ett hus har hamnat 2m fel på tomten, med konsekvensen att mått på uteplasten måste ändras, så kunden får inte plats med den tänkta utomhus soffan. Då skulle det anses orimligt att riva hela huset och flytta det bara för att man skall få in en viss soffa på uteplatsen.
Det är alltså om kostnaden fär åtgärd blir orimlig i förhållande till "värdet av felet" för kunden. Tänk en situation där ett hus har hamnat 2m fel på tomten, med konsekvensen att mått på uteplasten måste ändras, så kunden får inte plats med den tänkta utomhus soffan. Då skulle det anses orimligt att riva hela huset och flytta det bara för att man skall få in en viss soffa på uteplatsen.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
De har själva bestämt placering av denna, jag har bara sagt vilken sida av dörren den skulle sitta på. De har varit helt medvetna om att en ny varmvattenberedare skulle placeras där, de var de som tipsade om vald varmvattenberedare.K Kane skrev:
Att betala dyra pengar för ett helt nytt badrum och sedan acceptera denna placering utanför badrummet känns inge vidare. För att de inte lyckats planera och mäta en, rätt självklar sak, känns sådär.
Standard är väl att ha lampknappar i rätt rum Och vill ha det då vi ändå kommer ha kontrollen för golvvärme där. Sedan om de gör som de föreslår så hamnar lampknappen bakom dörren av att säga sett till hur den öppnas så blir ju knas även av den anledningen.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Är väl lite skeptisk långsiktigt till denna lösning. Visst kan det säkert fungera i några år, men säg om 20 år hur är det då?G g.kraft skrev:
Enbart haft ikea trådlöst till kök med varierande resultat.
Det är klart du måste få badrummet rätt när du gör om hela.
Om hantverkaren skulle köpa ny BMW och när den hämtas ut säger säljaren att den är jättefin men tyvärr sitter ratten i baksätet, hade det accepterats?...
Varför skulle nån köpa en ny bil med fel? Ingen. Varför skulle du köpa nytt badrum med fel?
Om hantverkaren skulle köpa ny BMW och när den hämtas ut säger säljaren att den är jättefin men tyvärr sitter ratten i baksätet, hade det accepterats?...
Varför skulle nån köpa en ny bil med fel? Ingen. Varför skulle du köpa nytt badrum med fel?
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Är såklart orimligt att riva allt för detta, men det är väl det enda man kan göra om det ska bli rätt. Och återigen inget jag vill.H hempularen skrev:Rent juridiskt så skall ju företagte egentligen stå för att fixa det här felet. OM då enda möjligheten är att göra om hela badrummet, oche en altenativ lösning (som knapp på utsidan), kan des som måttlig försämring. Så har de rätt att erbjuda en ekonomisk kompensation istället för att åtgärda.
Att placera den utanför badrummet bakom dörren, sett hur den öppnas känns som något man kommer störa sig på varje gång så det är uteslutet.
Handen på hjärtat tror jag inte så många skulle accepterat en kompromiss här.
Jag ser att de får ge kompensation i form av avdrag samt att det tyvärr blir en trådlös lösning.
Blir intressant att höra vad deras förslag på lösning är.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Håller med. Är även de som planerat placering, föreslagit varmvattenberedaren och jag har dessutom frågat att de måste säkerställa så att den får plats.Farstatjej90 skrev:
Det är klart du måste få badrummet rätt när du gör om hela.
Så känner inte riktigt att jag orsakat felet på något sätt utan här får de steppa upp och ta ansvar.