3 380 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Behöver ny kyl/frys - i Portugal
Låter som en sund tanke - vill man slippa strul håller man sig till de märken som säljs bäst på den lokala marknaden, att vi i svergie köper elux/bosch/whirlpool istället för indesit/ariston är ju inte samma sak som att de senare är sämre. Och smart att välja bort sånt som kan ge andra problem - kallvatten och is i kyl och frys brukar inneböra att man kopplar in vatten i apparaten, med tillhörande risk för läckage. Inget stort problem, men ändå. Samna sak med försäkringen som ju kan ge en extra trygghet.Hemmakatten skrev:
Ärligt hade jag inte hört talas om Ariston tidigare. Det kan väl knappast sälja så mycket i Sverige?
Googlade lite på prisjakt bl.a. när jag kom hem och såg att Hotspot Ariston är ett litet märke i Sverige.
Men som sagt, fick lita på personalen. Har trots allt köpt ganska många vitvaror av dem som jag är mkt nöjd med.
Säljaren sa att det fanns två fabriker som tillverkade tvättmaskinen och att här köps det inte från den ena fabriken (fick för mig att hon sa UK?) för att de menar att den fabriken tillverkar med sämre maskindelar.
Det fanns nån Bosch diskmaskin, över €130 billigare. Miele, frågade inte ens efter priset, och en hel del andra märken, tex Liebherr. Den här Hotspot hade automatisk öppning, om man vill använda den, för luftning efter avslutat program. Och diskmaskinen har en extra spolarm på botten som sprutar rakt uppåt.
Vad gäller kyl/frys hade de bl.a. en Whirlpool. Den var över €300 dyrare, sämre inredning och tunnare glashyllor. Fanns andra märken också. En Siemens tex, det märket har jag köpt mycket i Sverige med god erfarenhet, men den hade bara No Frost i frysdelen och så hade den en sån där vattengrej på dörren där man kan ta ett glas vatten, men det vill jag inte ha och vill dessutom oftast inte ha iskallt vatten. Den var billigare än den jag köpte. Vill jag ha iskallt vatten så har jag en fristående liten ismaskin som står på köksbalkongen.
Hotspot Ariston kyldelen hade dessutom en inredning jag tyckte om och två lådor med en enkel temperaturreglering, tex den ena kallare för kött och den andra varmare för grönsaker. Det var en rund ratt med symboler på för olika kylvaror, den reglerar förstås intaget av kylluften.
Har också beställt 3 års extra garanti, kostar €49 respektive €69. Maskinerna har 15-20 års garanti på motor/kompressor. Säljaren menade att de nästan aldrig går sönder och att det är därför de erbjuder så lång garantitid. Det som går sönder oftare är elektroniken och den är jättedyr att byta ut/reparera. Så det känns bra med 3 års extra garanti.
Låg energiförbrukning på båda förstås. Båda silverfärgade, inox, tänkte inte på om det är riktigt rostfritt stål eller inte.
Så, detta var min detaljerade inköpshistoria.![]()
Inget av detta stämmerS sunqan skrev:Låter som en sund tanke - vill man slippa strul håller man sig till de märken som säljs bäst på den lokala marknaden, att vi i svergie köper elux/bosch/whirlpool istället för indesit/ariston är ju inte samma sak som att de senare är sämre. Och smart att välja bort sånt som kan ge andra problem - kallvatten och is i kyl och frys brukar inneböra att man kopplar in vatten i apparaten, med tillhörande risk för läckage. Inget stort problem, men ändå. Samna sak med försäkringen som ju kan ge en extra trygghet.
Vitvarorna blev, som sagts, installerade i fredags. Snyggt och prydligt.
Framförallt glad över att kyl/frys inte har några utskjutande handtag som man kan stöta i när man går förbi. Helt slät yta som är lätt avtorkbar.
Framförallt glad över att kyl/frys inte har några utskjutande handtag som man kan stöta i när man går förbi. Helt slät yta som är lätt avtorkbar.
Så vitt jag vet så heter det Hotpoint
Jag köpte en Liebherr kyl/frys CT2931 nu på en Kanarieö för €449. Bästa pris i Sverige på Prisjakt SEK12704.electroluxaren skrev:
Det känns som att Liebherr försöker prisa in sig på en marknad där snorbilliga och usla kinesiska kylskåp dominerar.
Här verkar finnas en marknad för parallellimport till Sverige.
/Höghus
Klicka här för att svara