8 257 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Behöver man verkligen en seriös skruvdragare? [mod rubrik]
Jag hade en 85kronors !!! vinkelslip, från någon, av mig nu glömd, butik.
(Jag har den kanske liggandes någonstans fortfarande)
Den var ruskigt värdelös, vibrerade som en tokig och lät fruktansvärt.
Jag köpte den för att jag hade ett snabbt kapjobb, "tvunget, nu direkt". Och jag hade min Hitachi 90mil bort på sk långlån. Då ville jag givetvis inte köpa något vare sig dyrt eller halvdyrt.
Den fixade mitt lilla behov och gick inte sönder heller under den där 5 minuters körningen.
Men aldrig att jag använt en sådan maskin nu i dagarna, då jag kapat några hundratal armeringsjärns-snitt + kapat av huvudet på M12 bult och mutter. Det senare, lite precisionkrävande så det kanske inte ens funkat med den billiga.
(Jag har den kanske liggandes någonstans fortfarande)
Den var ruskigt värdelös, vibrerade som en tokig och lät fruktansvärt.
Jag köpte den för att jag hade ett snabbt kapjobb, "tvunget, nu direkt". Och jag hade min Hitachi 90mil bort på sk långlån. Då ville jag givetvis inte köpa något vare sig dyrt eller halvdyrt.
Den fixade mitt lilla behov och gick inte sönder heller under den där 5 minuters körningen.
Men aldrig att jag använt en sådan maskin nu i dagarna, då jag kapat några hundratal armeringsjärns-snitt + kapat av huvudet på M12 bult och mutter. Det senare, lite precisionkrävande så det kanske inte ens funkat med den billiga.
Kör budget 199kr dragare hemma. Den sviktade när man drog trall förra sommaren och jag fick låna farsans och låta maskinerna "turas om".
För övrigt har den nu klarat två flyttar och batteriet verkar ha klarat sig oehört bra an nån anledning. Jag kan leva med olika prestanda hemma vs jobbet.
På jobbet med obegränsat verktygskonto blev det en Liten lätt blå 10.8v LI och en Större Festool. Den blåe bär jag med mig och den större får ligga i verktygsvagnen.
För övrigt har den nu klarat två flyttar och batteriet verkar ha klarat sig oehört bra an nån anledning. Jag kan leva med olika prestanda hemma vs jobbet.
På jobbet med obegränsat verktygskonto blev det en Liten lätt blå 10.8v LI och en Större Festool. Den blåe bär jag med mig och den större får ligga i verktygsvagnen.
Jag hadde förr en grön bosch köpt 2005 och den var helt bra att skruva små saker där hemma. Efter att ha skålat ett 35m2 golv med den så glappade chucken nästan en cent och den kändes sladrig. Nu har jag en Hilti skruvdragare som jag har misshandlat en sommar och det är en enorm skillnad på dessa två. Hiltin orkar dra in fans många 6*160 i 100 år gammal stock medan boschen orkade kanppt dra in en 6*100 i massaved.
Visst hiltin kostar mångdubbelt mera men denna prisskillnad är förståelig då det är en sån jäävla skillnad.
Visst hiltin kostar mångdubbelt mera men denna prisskillnad är förståelig då det är en sån jäävla skillnad.
Ja nu kommer man väl o få märka skillnaden på dyra o billiga vare sig man vill eller inte! Jag tänkte man kunde försöka få lite rabatt iaf o prova på nåt lite dyrare nu när jag ändå tänkt köpa en ny, så jag pratade med svärfar, han brukar kunna ordna bra priser. Vet inte om han tyckte synd om mig eller nåt.
Men han gav mig iaf en maskin han inte packat upp än ens en gång! Nåt han hade över sa han... Hmm...
Jaja, nu är man iaf stolt ägare av en hilti sf 144-a, den står på ladd nu, så det får bli provkörning sedan o se om man blir frälst!
Fast det är väl inte så svårt med det priset! 
Jaja, nu är man iaf stolt ägare av en hilti sf 144-a, den står på ladd nu, så det får bli provkörning sedan o se om man blir frälst!
Tja hilti spöar väl skiten ur de flesta i prestanda. Men ergonomin funkade inte för mig.
Ha så kul med nya leksaken.
Ha så kul med nya leksaken.
Redigerat:
Lite OT, jag var inne på Silvan idag och såg att de har blå Bosch skruvdragare 12-2 för strax under tusenlappen. Två batterier och plastlåda. Blev lite sugen men jag har ju mina AEG som jag är supernöjd med så det fick vara denna gång...
Yamma
Yamma
Medlem
· Kron&berg.
· 42 inlägg
Det här kan jag skriva under på. Har under många år som proffesionell hemmapulare kört med : antingen riktigt billigt....möjligen mellaskicktsbilligt, och visst funkar det (oftast !!! ) men nu har jag under senare år satsat på, inte allra högsta kvalisorten, men dock blå Bosch, Hitatchi, Hultafors osv, och nog fan för att det har blivit ännu roligare att att riva kåken enbart för att bygga upp den igen, ni fattar vad jag menarPingler skrev:Maskinens egenskaper, pris och varumärke är enligt min åsikt bara en del av det som avgör vad man väljer. Vi försvarar gärna våra val med dessa argument men i själva verket är det nog ofta KÄNSLAN för ett visst märke som får en att hitta alla fördelar hos just detta märke.
Köper man en lågprismaskin så är känslan för verktyget mindre, men man kan istället gotta sig åt att man inte är ett offer likt verktygsnördarna. Det argumentet funkar bra även för mig när det gäller ett verktyg som t ex en vinkelslip.
Nu råkar jag själv i andra sammanhang vara en tvättäkta verktygsnörd som sedan länge klafsar runt i Festool-träsket (och en del andra) utan att kunna ta mig ur.
Så om jag ska köpa en handmaskin som finns i spannet 495 - 4950 kr så kan jag inte gå hem med en enklare eftersom tanken på att det finns en liite bättre maskin för baara en tusing till, är svår eller omöjlig att stå ut med.
När jag sedan står där o jobbar så är det KÄNSLAN av att äga den "bästa" maskinen som får mig att njuta av jobbet mera än jag gjort med en annan o billigare maskin.
Vi styrs av känslor mer än av förnuft och när vi väl bestämt oss för någonting så kan vi med hjälp av ensidigt faktaurval komma fram till att precis vilket val som helst är det rätta. Och så slår vi våra argument i skallen på den som tycker annorlunda.
Iaf : Jag håller fullständigt med om att det är en helt annan känsla att dra i en 1oo mm betongskruv med min gröna skönhet jämfört med min lätt åldrade B & D (som förövrigt numera går på ett par beg DeWalt batteri, eftersom originalbatteriet för länge sen gett upp ).
Nåväl : Kvalitet är inte alltid bäst ( jo, det är det ), men det är oftast skönast.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
För några år sedan så hade en tidning ett test påjust skruvdragare. Kommer inte ihåg det exakta resultatet annat än att Rustas 199kr maskin var den som drog i flest skruv på en laddning, eller nästan flest.
Men det är inget konstigt. Liten motor och hög utväxling gör att den går långsamt men käkar inte så hårt på batterierna eftersom strömrusningen inte blir sådär jättestor. Ren o skär fysik.
Har en Rusta och en annan billig skit som är en vinst på en skyttetävling. De är 5 respektive 4 år gamla och fungerar utan knot fortfarande. Finns inget att anmärka på.
För min del som inte använder skruvdragaren så ofta så är den ständigt tom när jag ska ha den till att dra någon enstaka skruv. Vet jag att jag ska ha den längre i förväg så laddar jag.
Skulle jag köpa en idag så vore det tveklöst med lithium batteri som inte laddar ur så fort den ligger en liten stund. Men då kostar dom väl lite mera.
Men det är inget konstigt. Liten motor och hög utväxling gör att den går långsamt men käkar inte så hårt på batterierna eftersom strömrusningen inte blir sådär jättestor. Ren o skär fysik.
Har en Rusta och en annan billig skit som är en vinst på en skyttetävling. De är 5 respektive 4 år gamla och fungerar utan knot fortfarande. Finns inget att anmärka på.
För min del som inte använder skruvdragaren så ofta så är den ständigt tom när jag ska ha den till att dra någon enstaka skruv. Vet jag att jag ska ha den längre i förväg så laddar jag.
Skulle jag köpa en idag så vore det tveklöst med lithium batteri som inte laddar ur så fort den ligger en liten stund. Men då kostar dom väl lite mera.
Ja jag vet det blir lite mycket ibland. Men det känns bättre att ha än inte ha. Har faktiskt svårt att motivera för mig själv ibland varför det har blivit så många. Nu har jag dock en firma så det blir lite lättare med den biten. Det som är lite konstigt är ju fler det har blivit desto mindre jobb där jag har behov av en skruvdragare. Filmar rör mer och mer.
Tillbaks till ämnet.
Jag tror att om man har erfarenhet att arbeta med en proffsdragare så skulle det kännas väldigt svårt att gå tillbaka till någon billighetsvariant. Har varit där och inge kul. Men visst skall man bara dra i en liten skruv då och då i hemmet så funkar det väl. Skall man däremot skruva mer seriöst vid renovering eller byggnation så finns det ingen anledning att använda skräpmaskiner. Gäller för alla verktyg. Idag så kan man hitta vettiga proffsmaskiner till rimliga priser. Kanske inte top of the line men helt klart mycket användbara.
Till sist min käpphäst angående bälteskrok. Så enkelt och så användbart.
Är faktiskt sugen på festools nya li-ion med vinkeltillsats. Snart jul.
Tillbaks till ämnet.
Jag tror att om man har erfarenhet att arbeta med en proffsdragare så skulle det kännas väldigt svårt att gå tillbaka till någon billighetsvariant. Har varit där och inge kul. Men visst skall man bara dra i en liten skruv då och då i hemmet så funkar det väl. Skall man däremot skruva mer seriöst vid renovering eller byggnation så finns det ingen anledning att använda skräpmaskiner. Gäller för alla verktyg. Idag så kan man hitta vettiga proffsmaskiner till rimliga priser. Kanske inte top of the line men helt klart mycket användbara.
Redigerat:
Köpte nyligen en Hitachi WH18DL skruv dragare 18 V (impact driver), fick den i posten idag och jag kan bara konstatera att jag är grymt imponerad av denna maskinen. Gav $208 USD för den plus frakt (utan batteri för det har jag två stycken via ett kit med en DV18DL slagborrmaskiin).
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Gd1Y7lVeL._SL500_AA280_.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Gd1Y7lVeL._SL500_AA280_.jpg
Inte för att vara taskig men var inte det lite dyrt. Jag gav 110 dollar för min makita btd 140 tool only på toolking. Sen tillkommer ju frakt och moms som jag iofs slipper då jag har firma. Hitachi är ett bra märke men är i mitt tycke likvärdigt med makita.
Lobo69 skrev:Ja jag vet det blir lite mycket ibland. Men det känns bättre att ha än inte ha. Har faktiskt svårt att motivera för mig själv ibland varför det har blivit så många. Nu har jag dock en firma så det blir lite lättare med den biten. Det som är lite konstigt är ju fler det har blivit desto mindre jobb där jag har behov av en skruvdragare. Filmar rör mer och mer.
Tillbaks till ämnet.
Jag kan säga att Festools nya T15+3 dragare är riktigt grym
Däremot kostar dom ju en slant, men när man väl har börjat köpa Festool så slutar man aldrig. Har hört flera kunder säga det