8 253 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Behöver man komplettera mätarskåpet?
Nope.S Soltorp40 skrev:
Det är 30mA som gäller för även 32A CEE.
edit:
Och lite nja ... Det kan i viss mån bero på.
Det beror på ifall det är uttag för allmänbruk, inomhus/utomhus osv. Men det finns nog en öppning för att skippa JFB helt på 32A CEE i vissa fall.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Nar-maste-man-ha-jordfelsbrytare/
https://www.byggahus.se/forum/threads/jfb-pa-allt-upp-till-32a.157002/
Redigerat:
Nä, man får väl kanske utgå ifrån att skåpet har den nödvändiga minimala utrustningen som behövs. Men jag frågar här för säkerhets skull så man slipper stå där den dan man har brutit strömmen och grävt upp kablarna och det fattas en simpel pryl för att koppla ihop allt igen...GK100 skrev:
Nu tändes faktiskt en 3:e och en 4:e design-lösning hos mig (förslag alltså...)useless skrev:
I det nya mätarskåpet som köps, enligt dagens standarder, finns det en del med en DIN-skena för "abonentutrustning" - man kan ha lite vad man vill där - extrasäkringen för utelampan,
överspänningsskydd etc. (Brukar väl vara upptill, invid anslutningsplinten för utgående.
Men i Ditt fall skulle man kunna sätta en jordfelsbrytare där, och sedan ett uttag rakt på en ledning på insidan av huset. I uttaget sedan den byggväska vi talar om, detta skulle bli minimalt, och därmed också hålla nere kostnaden.
Jag letade tidigare, hade för mig ha sett en byggväska med kabelintag i stället för kontakt, typ en plastskiva med hål för förskruvning över det vanliga hålet för intagskontakten, men jag hittar ingen sådan nu, har dock bara surfat hos en säljare...
Inget hindrar att göra så själv - då behövs inte ens jordfelsbrytaren i mätarskåpet Gummikabel från mätarskåpet till byggväskan, som sedan byts när Du kommer med den nya ledningen till ny permanent central inne. Väskan sitter fast, men kan ändå flyttas någon meter hit och dit när man skall bygga i just det området. 32A väska,förstås.
Och som "bitter kalk" i slutet - Vi är här väldigt långt över gränsen för vad man för göra utan auktorisation - och anmälan till leverntören om mätarflytt från en "självbyggare" lär inte gå så bra.
Stäm av med din "tama" (?) elinstallatör vad han anser behövs, eller har ni någon lustig deal där Du köper in vad Du vill, han kopplar på timpris? Har Du bättre inköpspriser från grossist/postorder än han kan leverera med ett rimligt tillägg för sina merkostnader som mest är att ta emot budbilen och skicka fakturan? Annars är det väl gångbart att Du möjligen föreslår material, men han köper och tar med det som behövs av exempelvis flänsar och förskruvningar för intagshål.
Just mätaren, mätarskåp etc är det allra svåraste att smyga för en svåger som jobbar som elektriker på bruket Bruk - Det krävs för- och färdiganmälan på blanketten, och den kan bara skrivas av en auktoriserad montör som är registrerad för arbeten hos den nätägaren. Det senare fixar alla företag som har det man skall ha - bara att skicka in ett papper och meddela typ. Härmed inte sagt att "svågerjobb" är bra - exempelvis försäkringsmässigt, men rent tekniskt kan de ju vara minst sagt fullgoda. Vad skatteverket säger om MOMS får någon annan förklara, jag vill inte vara så sur ;-)
Jag har pratat med både elbolag och elektriker. Jag frilägger elkabeln i marken, köper in ett standard mätarskåp för 63A och skruvar fast det på väggen på det nya stället. Sen kommer elbolaget och flyttar servis och mätare och fakturerar för utfört arbete. Inga konstigheter.
Och, som sagt var, någon 32A-väska behöver jag inte...
Då behöver du väl inte mer än 16A mätarsäkring heller.useless skrev:
Jag har pratat med både elbolag och elektriker. Jag frilägger elkabeln i marken, köper in ett standard mätarskåp för 63A och skruvar fast det på väggen på det nya stället. Sen kommer elbolaget och flyttar servis och mätare och fakturerar för utfört arbete. Inga konstigheter.
Om Du nu jagar kostnader och skall klara hela bygget på en 16A grupp så måste 16A huvudsäkring räcka för sagda byggtid med min logik. Vad sedan det färdiga huset kommer att dra får Du väl avgöra då, och ändra till en större, dyrare, tariff när det blir behov av den.
Det där blir jättebra det.useless skrev:
Tråden handlar om mätarskåpet, och där vet jag inte om allt är glasklart nu, dvs vad som kan behövas extra. Jag har i alla fall skrivit det jag kommer på.
Hur du sen går vidare från skåpet är ju mest en smaksak.
Du kan kasta dit ett 16 eller 32A trefasuttag, med JFB och ev säkringar i mätarskåpet, som även kan tas bort sen. Eller så går du vidare direkt till en tillfällig, eller permanent, elcentral.
Ta det med din elektriker, eller fundera lite och ställ fler frågor här.
Jag har försökt vaska fram info om skåpets bestyckning och håltagning, men på vanligt hager-vis är det svårt inihe*vete. 
Men jag hittade denna PDF, som antyder att det finns 55, 34mm och 30mm hål och lite fler mindre hål. Och då kan du ha en 50mm eller 32mm förskruvning, jag skulle tro att det kommer krävas 55mm för inkommande (borde vara minst 4x35mm2), eller ev någon motsvarande storlek av gummigenomföring kanske.
Sen fann jag en bild någonstans som iofs var rätt otydlig men jag tyckte att det såg ut som att skåpet var utrustat med någon slags "slangklammer" för att fästa inkommande. Var det så, så är det förnämligt, och då är det inte alls nödvändigt med någon förskruvning, utan det räcker gott och väl med någon gummigenomföring, och kniper det så kan man nog tänka sig att vara utan förskruvningar och genomföringar helt och hållet också, det är väldigt vanligt att mätarskåpen är monterade så.
Men själv tycker jag att det är trevligt att kabeln både sitter dragavlastad samt skyddad mot plåtkanterna.
Men jag hittade denna PDF, som antyder att det finns 55, 34mm och 30mm hål och lite fler mindre hål. Och då kan du ha en 50mm eller 32mm förskruvning, jag skulle tro att det kommer krävas 55mm för inkommande (borde vara minst 4x35mm2), eller ev någon motsvarande storlek av gummigenomföring kanske.
Sen fann jag en bild någonstans som iofs var rätt otydlig men jag tyckte att det såg ut som att skåpet var utrustat med någon slags "slangklammer" för att fästa inkommande. Var det så, så är det förnämligt, och då är det inte alls nödvändigt med någon förskruvning, utan det räcker gott och väl med någon gummigenomföring, och kniper det så kan man nog tänka sig att vara utan förskruvningar och genomföringar helt och hållet också, det är väldigt vanligt att mätarskåpen är monterade så.
Men själv tycker jag att det är trevligt att kabeln både sitter dragavlastad samt skyddad mot plåtkanterna.
Aja, du har nog lite problem här.
Jag tror att plinten inne i skåpet tar max 50mm2 (så står det i alla fall, PDF, obs 34 MB).
Och öht är en grov AKKJ en jäkla hård orm att jobba mot, det kan hända att det bör vara en liten låda under eller bredvid skåpet där man skarvar in en mer lättarbetad kopparkabel.
Den kanske elbolaget står för.
Jag tycker du ska rota lite i hur de kommer göra detta.
oj, här kom GK100 mellan.
Jag tror att plinten inne i skåpet tar max 50mm2 (så står det i alla fall, PDF, obs 34 MB).
Och öht är en grov AKKJ en jäkla hård orm att jobba mot, det kan hända att det bör vara en liten låda under eller bredvid skåpet där man skarvar in en mer lättarbetad kopparkabel.
Den kanske elbolaget står för.
Jag tycker du ska rota lite i hur de kommer göra detta.
oj, här kom GK100 mellan.