Jag har en befintlig elmätare med säkringar och allt inne. Jag antar att dom flyttar befintliga prylar till det nya skåpet?
Det sitter vanliga 25A-säkringar där nu, så jag antar att det är reduktionshylsor i befintliga huvar...
Finns det någon huvudbrytare i Hager-skåpet? På bilderna ser det bara ut att sitta en uppe vid modulskenan, men det kanske inte behövs någon brytare före mätaren?

En elmätare med tillhörande säkringar och Hager-skåp installerade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Precis, på bilder ser det ju ut som att det finns en huvudbrytare, och det vore faktiskt bra märkligt om det inta var sådan. Jag har aldrig monterat något Hager mätarskåp eller mätartavla, så jag har ingen hands-on erfarenhet, men jag skulle helt förutsätta att HB finns.

Och HB sitter efter mätaren idag, elleverantörerna vill ha det så idag, och de vill inte se någon brytare före mätaren, de anser att det tillhör deras personal, som kan bryta längre bort i matningen.

Ja, du kan flytta befintliga propphuvar etc till den nya. Men kolla skicket, kolla så PK inte är brända i botten, samma med propphuvar, att porslin är helt osv.
Jag skulle nog köpa nytt, inte mycket pengar, och se det som sitter befintligt som reservmaterial ifall man råkar paja något.

Ja, det är inga stora pengar med nya propphuvar. Men huvudbrytare före mätaren antar jag att man inte behöver i dag, så jag gissar att skåpet är bestyckat så som dagens starndard ser ut.

100A huvudsäkring för ett "hus" och en "sidobyggnad".

Det låter som stolek herrgård, pensionat, hotell eller flerbostadshus.
Jag bodde tidigare i ett 6-vånings hyreshus med 19 lägenheter - 80 A in till huset, men värmen på fjärrvärme.

Att elvärma det huset kostar pengar - stora pengar. Jag skulle verkligen föreslå att sätta in energisparåtgärder vid renovering - isolera, värmeåtervinning på vent etc.

Därefter avgöra hur stor värmepumpsanläggning och elmatning som verkligen behövs.

Men att bygga med gänga 3 i mätarskåpet verkar rimligt. Större än 63A brukar kräva strömtransformatorer, vilket rimligen innebär ett annat mätarskåp, som bland annat har separata säkringar för mätspänningen.

Varför inte köpa en Malmbergs jordfelsbrytare 40A nu - de är provade och godkända, planen att den skall hålla byggtiden.

Eller kanske köpa en "byggcentral" från Malmbergs som löser hela problemet inne - minimal arbetstid för Din elektriker, godkända prylar som tål byggmiljö etc. Om Du är rädd om prylarna går de att sälja vidare efter att Ditt bygge är klart. Säkerheten blir garanterat inte en förlorare på den lösningen, det kan bli dött lopp om Du har en bra installatör, kostar på med rätt utrustning, platsen för att bygga den tillfälliga centralen på (som sedan kommer att vara i vägen när den riktiga anläggningen byggs) etc.

Räkna ihop vad lösplocket, och installationstiden, blir för hembygge innan Du avfärdar det köpta skåpet som "dyrt".

Eftersom Du har fokus på kostnader så skriker det lite i skarvarna att döma ut Malmbergs av princip - de, liksom andra, har både lågprisprodukter som ger vad de kostar, och kvalitetsprylar - bara att välja som köpare.

Deras "byggströmsprylar" har jag varit väldigt nöjd med - de säljs också under varumärket "bygg-ström". Gummikablar mm som är prisvärda, anslutningsdon som är både lättmonterade och prisvärda etc.

Redigerat:
A
Malmbergs billigaste huvudcentral kostar 7900 exkl moms. Jämför det med en liten kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och trepolig 16A-säkring, ett trefasuttag för en femtiolapp, och en liten byggväska för 500.

Visst kan man sälja huvudcentralen när bygget är klart, men allt utom kapslingen kommer ju till användning i anläggningen även när allt är klart. Så jag tvivlar på att det finns någon ekonomisk vinning i att investera i en huvudcentral för en villa-/fastighetsägare

Jag har redan en kapsling från Hager med Hagers 40A jfb, huvudbrytare och några dvärgar. Den kostade 1400:- och kommer att användas några år till under bygget. Sen kommer innanmätet att användas i den riktiga centralen.

S Soltorp40 skrev:
100A huvudsäkring för ett "hus" och en "sidobyggnad".
Det är ett gammalt missionshus. Senaste uppvärmningen, installerad 1955, är direktverkande el med en total effekt på 45kW...

useless useless skrev:
Det är ett gammalt missionshus. Senaste uppvärmningen, installerad 1955, är direktverkande el med en total effekt på 45kW...
Aha, det är ju lite av en anläggning.

Men de kan ha haft tanken att låta huset, eller stora delar av det vara kallt om vintern (säg 6-10 grader) för att på söndag morgon starta en kraftig värme som på några timmar får upp temperaturen i "stora salen" till dräglig nivå.

Det ger höga effekter, men korta körtider, och om Du räknar med annat mönster för användning av huset så blir det ju fel att utgå från den gamla anläggningen när Du konstruerar en ny.

Bättre är nog att räkna på byggnadsfysiken, utgå från konstruktionen och huset som helhet, liksom önskad användning.

Jag har full koll på byggnadsfysiken. Både nu och efter att jag har tilläggsisolerat...
Elvärmen användes för att hålla varmt året om - Iallafall de första 30 åren. Men sen blev det för dyrt i kombination med snabbt fallande medlemsantal så de sista 30 åren hade man bara varmt i den bakre delen på ca 80 kvadrat. Då hade man också säkrat ner så det gick inte att värma hela huset på vintern.

A Emil_K skrev:
Malmbergs billigaste huvudcentral kostar 7900 exkl moms. Jämför det med en liten kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och trepolig 16A-säkring, ett trefasuttag för en femtiolapp, och en liten byggväska för 500.

Visst kan man sälja huvudcentralen när bygget är klart, men allt utom kapslingen kommer ju till användning i anläggningen även när allt är klart. Så jag tvivlar på att det finns någon ekonomisk vinning i att investera i en huvudcentral för en villa-/fastighetsägare
Tja, och så är den köpta dammtålig - den egna måste Du bygga in för att rimligt tåla byggmiljön, jag skulle säga att allt under IP65 är ansvarslöst.

Den köpta har också fler uttag än det enda Du sätter upp, för t.ex. den stora byggtorken som kanske kommer en dag i projektet...

Och så slipper Du problemet att "nu skall jag sätta upp den där XXX, men den används tillfälligt så för att kunna bygga färdigt här måste jag nu koppla bort YYY, och då kan vi inte måla färdigt där, liksom Du kan minska riskerna med "händiga byggubbar" som mest hyrs in från andra länder på andra länders lite lägre taxa, men som lätt skruvar av locken och ansluter där de tycker det passar om uttagen inte räcker till

Men vist några kr billigare kan det bli, speciellt om man inte värderar arbetstiden högt.

Det "viktiga" för mig är att Du tänkt tanken och värderar alternativen, valet är givetvis ditt!

Ett förslag dock: Sätt ett 32A uttag "osäkrat" (Du har ju huvudsäkring på 25A) direkt efter jordfelsbrytaren (tråkigt nog krävs JFB även för 32A numera), möjligen (nu kostar jag - ursäkta) sätt en separat 500 mA JFB för den kontakten och en vanlig 30 mA för resten.

Den kontakten är till för att koppla in en "byggväska" till, i 32A utförande, och egentligen borde Din egen lösning kunna bestå av en kapsling, huvudbrytare och 500mA JFB, samt en kabel till intaget på 32A i en byggväska. Då försvinner din löscentral med innehåll...

Du får då i byggväskan dels en "vidarematning" på 32A (som Du kan ta ut hela huvudsäkringen genom), dels ett 16A vanligt 3-fasuttag och några enfasare.

500 mA brytaren matar bara huvudledning till väskan, som har riktig 30 mA JFB för personskydd av uttagen. Vist känns det dyrt med extra JFB för att skydda mot personskada på någon/några några meter kabel och en skarvkontakt CEE 416-6, men vill man följa reglerna är det inget val. Dessutom är regler för "tillfälliga anläggningar" striktare med bland annat krav på jordfelsskydd än fast anläggning om jag minns rätt.

Jag inbillar mig att en väska med 32A vidarematningsuttag låter matningen till även det uttaget passera JFB - så att hela huset skall slockna oavsett i vilken väska som en dålig sladd eller maskin kopplas in, och så att man måste leta på flera ställen att återställa. Sätt gärna en batterilampa som tänds vid elavbrott vid "huvudväskan" - har Ikea fortfarande sådana prisvärt?

Detta skulle bli en lösning som tål byggmiljö, och som Du kan anpassa och leva i även om bygget växer lite med olika hantverkare som behöver ström till "sin" maskin.

Prismässigt - det är bara att räkna och jämföra.

A
A Emil_K skrev:
en liten kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och trepolig 16A-säkring
S Soltorp40 skrev:
Din egen lösning kunna bestå av en kapsling, huvudbrytare och 500mA JFB

Skillnad på sista delen, om nu ditt inlägg utan text skulle antyda att det var identiska förslag.

Jag har, som sagt var, redan en central som dessutom sitter i ett annat utrymme än där jag bygger, så kapslingen och dammskyddet är inte det viktigaste.
Sen har jag inget behov av någon byggtork eller andra stora förbrukare, bara belysning och handverktyg.

Största frågan just nu är väl om det behövs en brytare före elmätaren eller inte?

Nej, före elmätaren har man normalt inga brytare idag. Denna "brytare" utgörs av servis- eller mätarsäkring. Kundens brytare ska idag sitta efter elmätaren.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största frågan just nu är väl om det behövs en brytare före elmätaren eller inte?
Största frågan är kanske hur det kan bli en fråga med ett nytt skåp enligt standarder och med delarna före mätaren utan sån plats och i plomberad del. Med nutida mätare som kommunicerar vill man inte ha kundens normala möjlighet att bryta så att det störs i onödan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.