Provade min nya slipjigg idag på ett stämjärn och ett hyveljärn. Har lite undringar...
Kör med japanska vattenstenar 800/3000/5000/8000 och Veritas MK2 Honing jigg.

Hyveljärnet var slött (fabriksslipat från leveransen på en Axminster Rider stöthyvel) och jag höll på riktigt länge på 800 för att till slut få en bra egg. Tyckte att det tog en löjligt lång tid (40min) och skärpan liksom smög sig på. Tyckte inte att den blev så vass tills jag drog lite på ovansidan på fingret så att det började blöda :o

Det som jag tyckte var svårt var att jag hade förväntat mig att snabbt kunna känna en riktigt vass egg redan efter 800-stenen. Är det så att den "riktiga" skärpan inte kommer fram förrän efter 8000-stenen eller finns det något grövre steg jag bör ha innan 800-stenen för att få till en grov men vass egg snabbt?

Hur länge på ett ungefär brukar man behöva hålla på per sten-sida om stålet inte är helt nedslitet (typ Lie Nielsen fabriksslipat)? När man kollar YT ser det ut som att de gör 10-15 drag på varje sten innan det är rakbladsvasst.

Vinkeln var lite svår att få till också, speciellt på ett Bacho stämjärn jag provade på. Hur viktigt är det att få till exakt vinkel?

Hur många drag ska man dra baksidan för att få bort den lilla kanten (burr)? Jag kände aldrig någon tydlig avrullad kant på baksidan faktiskt.

Mitt test består i att trycka ned bladet mot ett lite styvare A4-papper för att se om det skär igenom utan att jag behöver såga eller skära igenom. Det misslyckades. Däremot funkade det då jag skar igenom pappret... men jag vill kunna ställa/trycka ned järnet mot pappret och få det att skära.

Kan börja med att nämna att jag inte slipar hyveljärn och inte använder jiggar, däremot diverse knivar och annat. Grundprinciperna är desamma, men detaljer kan skilja.

Den första grova stenen är bara till för att ge eggen rätt form, särskilt när man ändrar eggvinkeln eller på annat vis ändrar formen (som det inte är otroligt att man gör när man utgår från en fabriksslipning), beroende på hur mycket metall man behöver slipa bort och hur grov stenen är kan det momentet ta en bra stund. Om man å andra sidan utgår från en egg som redan är slipad till rätt vinkel och bara blivit aningen slö kan man vara färdig ganska snabbt.

Jag har tre rätt grova brynen (som jag misstänker är sandsten), dom slipar någorlunda fort för att vara brynen men hur man än gör blir det aldrig någon kännbar skärpa med dom - den kommer först när man gått vidare till nästa finare sten. Den och ev. följande stenar behöver man inte lägga särskilt mycket tid på dock, som sagt är det den grova första stenen som ska göra det mesta av jobbet, följande finare stenar ska bara ge en snabb "polering" av ytan för att ge en egg utan grova mikroskopiska "sågtänder" som det blir med grova sliprepor kvar.

När det gäller råeggen på plana sidan av ett hyvelstål/stämjärn bör nått enstaka drag med ett fint bryne liggande plant på stålet räcka.

Osäker på hur känsliga t.ex. hyvlar är för eggvinkeln eftersom dom håller stålet i en bestämd vinkel mot arbetsstycket, men knivar och liknande är inte särskilt känsliga - så länge eggen inte är för trubbig kommer den skära bra, lite bättre ju spetsigare den är på bekostnad av hållbarhet (eftersom den även blir ömtåligare av att vara tunnare). Sannolikt är det mindre viktigt att ha en specifik vinkel på "X grader" än att vara konsekvent och hålla sig till samma vinkel varje gång man slipar utan att bry sig allt för mycket om vad vinkeln råkar vara. Inte vasst nog? Slipa spetsigare. Håller inte eggen? Slipa mindre spetsigt.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.