Hej!

Ovanmarkspoolen som vi köpte begagnad är på 30m2 ca och den pump som följde med har pajat. Denna pumpade ca 7500 liter i timmen och vi tyckte väl att den var i klenaste laget.

Detta året ska vi komplettera med en poolvärmepump som ska placeras ca 10 meter från poolen (50 mm pvc fram och tillbaka samt bypass).

Hur ska detta dimensioneras så det fungerar bra? Jag gissar att vi behöver en kraftigare pump som ska orka trycka vattnet genom sandfiltret, bort 10 meter till värmepumpen och tillbaka 10 meter genom saltklorinatorn och sen ut i poolen och där skapa lite flöde/rotation.

Har läst att pump och filter ska vara dimensionerade till varandra, så om jag köper en pump som pumpar 14000 liter i timmen, då behöver jag antagligen även byta sandfiltret? Pumpen kommer att gå främst några timmar under dagen för att värmepumpen ska kunna jobba och värma vattnet.

Vi har även funderat på att flytta pump och filter in till den redskapsbod där vi har tänkt sätta värmepumpen (på baksidan). Då blir det ca 10 meter från pump och pool men inte så långt till värmepumpen. Kommer det att påverka något vid val av ny pump? Antar man får strypa bypassen en del så att vp inte får för högt flöde.

Det finns paket med filter och pump i ett t.ex från Intex, är detta något att ha, eller ska man köpa helt fristående grejor?

Alla trådar jag läst här säger att man bör överdimensionera pump och filter.

/S

Bästa svaret

Jag skulle åka till närmaste poolaffär och köpa prylar där, eller iaf få hjälp att hitta rätt storlek. Filter väljs efter vattenvolymen, pumpen dimensioneras av filtret.

större filter skadar inte, men för stor pump är korkat då filtreringen fungerar bäst med långsam cirkulation genom filtret.

jag har ett Cantabric 500 till 40kubik och en pump på 550w till det.

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.