6 188 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Behöver köpa en ny sänksåg som är både budget och bra.
Hur långa va skenorna ??R Robot2.0 skrev:På Meecen körde jag sågen genom bordsågen och kapade bort en cm. När jag sen köpte parkside batterisänksågen så sågade jag bort antitippkanten på skenan vill jag minnas.
Jag använder båda och är nöjd, enda som jag ser som dåligt är de korta skenorna. Det hugger i skarven och rakheten i skarven är tveksam.
Förstår ärligt talat inte. Om det inte är ”skralt i kassan” är ju en tusenlapp för en handmaskin som ska användas professionellt och dra in pengar ett piss i havet så varför göra så stor affär av det här?O ozdrim1993 skrev:
Det är väl i så fall bättre att du väljer och köper den maskin du själv tror mest på och återkommer med en recension när du sågat någon altan och några täcksidor.
Uppenbarligen är det inte så många som kan bistå dig i valet mellan den ena eller andra budgetmaskinen, förmodligen på grund av bristande erfarenhet av dem, och att bli oförskämd när du får input från proffs är bara arrogant i överkant.
Jag har sagt mitt och har mycket som är bättre för mig att göra än att försöka hjälpa dig att välja vilken tillverkare av billig såg du ska köpa av — ett beslut jag tror att många amatörer relativt lätt kan göra med lite basic research — och dessutom har jag inget behov av att skriva av mig någonting varför jag lämnar den här i grunden ointressant formulerade frågan och tråden.
Önskar dig lycka till med ditt viktiga inköp!
//Ronnie
HMmm, intressant. Fanns det nån tutorial hur mkt man ska kapa eller märker man deR Robot2.0 skrev:
Nu har du skrivit av dig Ronnie👍 grymtP Pysslarn skrev:Förstår ärligt talat inte. Om det inte är ”skralt i kassan” är ju en tusenlapp för en handmaskin som ska användas professionellt och dra in pengar ett piss i havet så varför göra så stor affär av det här?
Det är väl i så fall bättre att du väljer och köper den maskin du själv tror mest på och återkommer med en recension när du sågat någon altan och några täcksidor.
Uppenbarligen är det inte så många som kan bistå dig i valet mellan den ena eller andra budgetmaskinen, förmodligen på grund av bristande erfarenhet av dem, och att bli oförskämd när du får input från proffs är bara arrogant i överkant.
Jag har sagt mitt och har mycket som är bättre för mig att göra än att försöka hjälpa dig att välja vilken tillverkare av billig såg du ska köpa av — ett beslut jag tror att många amatörer relativt lätt kan göra med lite basic research — och dessutom har jag inget behov av att skriva av mig någonting varför jag lämnar den här i grunden ointressant formulerade frågan och tråden.
Önskar dig lycka till med ditt viktiga inköp!
//Ronnie
Jag överlägger också att köpa ett sänksåg. Har redan en Hilti WSC 265 med styrskenor. Fungerar bra och sågar exakt. Är också bra balanserad eftersom motorn ligger parallellt med sågbladet. Köpte den billigt (180 EUR) på eBay, ser nästan oanvänd ut. Problemet är att den är i Sverige och jag bor under större delen av året i södra Tyskland och jag behöver en här också.
På YouTube testades en hel drös olika sänksågar.
Videon är uppdelad i 22 kapitel (på tyska).
Nu skall man kanske inte lita på allt man ser, men det verkar som man inte skulle bli så lycklig med de billigare varianterna. Jag lutar nog mot att köpa en Bosch, Mafell eller Festool. Har inte bråttom, väntar på att det dyker upp en begagnad. Sladdvarianter i bra skick dyker det ofta upp eftersom många numera byter mot batteridrivna.
Korrektur, tittade just på olika maskiner under skrivandet. Det blir nog en begagnad Mafell MT 55cc MidiMax med styrskena (1400 mm) och systainer. Säljaren (pensionär som flyttar) svarade direkt. 1.5 år gammal. Han vill ha 180EUR, åker dit och tittar/köper den idag.
Nu skall man kanske inte lita på allt man ser, men det verkar som man inte skulle bli så lycklig med de billigare varianterna. Jag lutar nog mot att köpa en Bosch, Mafell eller Festool. Har inte bråttom, väntar på att det dyker upp en begagnad. Sladdvarianter i bra skick dyker det ofta upp eftersom många numera byter mot batteridrivna.
Korrektur, tittade just på olika maskiner under skrivandet. Det blir nog en begagnad Mafell MT 55cc MidiMax med styrskena (1400 mm) och systainer. Säljaren (pensionär som flyttar) svarade direkt. 1.5 år gammal. Han vill ha 180EUR, åker dit och tittar/köper den idag.
Redigerat:
Mycket bra köpT TommyStrandberg skrev:Jag överlägger också att köpa ett sänksåg. Har redan en Hilti WSC 265 med styrskenor. Fungerar bra och sågar exakt. Är också bra balanserad eftersom motorn ligger parallellt med sågbladet. Köpte den billigt (180 EUR) på eBay, ser nästan oanvänd ut. Problemet är att den är i Sverige och jag bor under större delen av året i södra Tyskland och jag behöver en här också.
[media]
Mafell är en riktig tungviktareT TommyStrandberg skrev:Jag överlägger också att köpa ett sänksåg. Har redan en Hilti WSC 265 med styrskenor. Fungerar bra och sågar exakt. Är också bra balanserad eftersom motorn ligger parallellt med sågbladet. Köpte den billigt (180 EUR) på eBay, ser nästan oanvänd ut. Problemet är att den är i Sverige och jag bor under större delen av året i södra Tyskland och jag behöver en här också.
[media]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden