6 188 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Behöver köpa en ny sänksåg som är både budget och bra.
Nej, en bra såg i händerna på en dålig snickare är ingen garanti för ett bra resultat. Men en dålig såg i händerna på en bra snickare är inte heller önskvärt.O ozdrim1993 skrev:
Om jag skulle anlita en professionell snickare (till normal debitering som ska inkludera normala professionella maskiner) till att bygga upp mitt kök och fick se att han kommer med kackiga hobbymaskiner som är köpta till lägsta möjliga pris så hade han fått åka vidare till något annat bygge.
ACME skrev:Nej, en bra såg i händerna på en dålig snickare är ingen garanti för ett bra resultat. Men en dålig såg i händerna på en bra snickare är inte heller önskvärt.
Om jag skulle anlita en professionell snickare (till normal debitering som ska inkludera normala professionella maskiner) till att bygga upp mitt kök och fick se att han kommer med kackiga hobbymaskiner som är köpta till lägsta möjliga pris så hade han fått åka vidare till något annat bygjag
Men du snälla. Jag säger att jag har en hel uppsättning verktyg från DeWalt osv osv.ACME skrev:Nej, en bra såg i händerna på en dålig snickare är ingen garanti för ett bra resultat. Men en dålig såg i händerna på en bra snickare är inte heller önskvärt.
Om jag skulle anlita en professionell snickare (till normal debitering som ska inkludera normala professionella maskiner) till att bygga upp mitt kök och fick se att han kommer med kackiga hobbymaskiner som är köpta till lägsta möjliga pris så hade han fått åka vidare till något annat bygge.
Men något man inte använder lika ofta kan vara lite billigare.
Frågan var om någon vet om dessa FUNKAR bra som andra maskiner, inte vad du tänker och tycker i frågan.
Snälla, frågeställningen är om någon vet något om dessa budgetvarianter, jag vet att man kan hyra verktyg osv.
Jag har en scheppach sänksåg sedan mer än 10år. Jag har använt den mycket. Jag köpte till en mer fintandad klinga och det är nog att rekommendera om man vill ha fina snitt.
Självklart spelar den inte i samma liga som en Festool men den räcker långt.
Gammalt blogginlägg från när den var ny
https://mahognyagnes.blogspot.com/2013/07/nya-motorhuven.html
Självklart spelar den inte i samma liga som en Festool men den räcker långt.
Gammalt blogginlägg från när den var ny
https://mahognyagnes.blogspot.com/2013/07/nya-motorhuven.html
Tyvärr en del erfarenhet av meec, men inte just sänksågen. Fast om den är i ungefär samma nivå som deras andra verktyg, så är det inget som helst precisionsverktyg. Till trallbygge - säkert tillräckligt. Snygga snitt i köksbygge hos betalande kund - då får den allt vara bättre än alla andra meec jag sett in action.O ozdrim1993 skrev:
Jag brukar skriva om Meecs sänksåg i det här forumet.
Den fungerar hur bra som helst för mig, med tanke på hur sällan jag använder den.
Nackdelen är att det tar lite längre tid att komma igång (kontrollera att inget glappar), samt att det stänker rätt mycket spån framåt även med dammsugare kopplad.
De bänkskivor, golv och skivmaterial jag sågat, blir väldigt raka och fina. Men då har jag gott om tid och gör ingenting jag tar betalt för
Den fungerar hur bra som helst för mig, med tanke på hur sällan jag använder den.
Nackdelen är att det tar lite längre tid att komma igång (kontrollera att inget glappar), samt att det stänker rätt mycket spån framåt även med dammsugare kopplad.
De bänkskivor, golv och skivmaterial jag sågat, blir väldigt raka och fina. Men då har jag gott om tid och gör ingenting jag tar betalt för
Det låter som dålig design, vilka sågar var det? Jag har två handcirkelsågar för skena, den första sedan 2011, och aldrig upplevt det problemet.
O ozdrim1993 skrev:
Om spåret tvärsöver kan kan jag förstå, men spåret är ju längsmed och har heller aldrig upplevt det som beskrivs med de olika sågar jag äger.nanowire skrev:
Då känns prioriteringen bakvänd i mina ögon. Det är de andra maskinerna, som handklingan som ändå går på grovjobben, man möjligen kan köpa billigare varianter av.O ozdrim1993 skrev:
Det är bara att kolla på YT så ser du vilket rappel Meec är. Det säger sig ju självt om grejerna ska kosta en tiondel av bra prylar Då är det bättre att lägga pengarna på en begagnad proffsmaskin istället, om det är så skralt i kassan.
Skralt i kassan? Mannen har du inget bättre för dig?? Kan rekomendera Reddit, där kan du skriva av dig.ACME skrev:Då känns prioriteringen bakvänd i mina ögon. Det är de andra maskinerna, som handklingan som ändå går på grovjobben, man möjligen kan köpa billigare varianter av.
Det är bara att kolla på YT så ser du vilket rappel Meec är. Det säger sig ju självt om grejerna ska kosta en tiondel av bra prylar Då är det bättre att lägga pengarna på en begagnad proffsmaskin istället, om det är så skralt i kassan.
Och ingen bryr sig om hur prioritering "känns"
Dewalten glappar hur mycket som helst och samlar spån innanför skölden så man måste öppna den konstant, ska nog ta och köpa den, de är ändå en tusenlapp, är den skräp så är den skräp.F F_man skrev:Jag brukar skriva om Meecs sänksåg i det här forumet.
De bänkskivor, golv och skivmaterial jag sågat, blir väldigt raka och fina. Men då har jag gott om tid och gör ingenting jag tar betalt för![]()
Jo jag vet, känns ju sådär. Men scheppach och Einhell då? Dom verkar ju lite robustareHep skrev:
Tyvärr en del erfarenhet av meec, men inte just sänksågen. Fast om den är i ungefär samma nivå som deras andra verktyg, så är det inget som helst precisionsverktyg. Till trallbygge - säkert tillräckligt. Snygga snitt i köksbygge hos betalande kund - då får den allt vara bättre än alla andra meec jag sett in action.
På Meecen körde jag sågen genom bordsågen och kapade bort en cm. När jag sen köpte parkside batterisänksågen så sågade jag bort antitippkanten på skenan vill jag minnas.O ozdrim1993 skrev:
Jag använder båda och är nöjd, enda som jag ser som dåligt är de korta skenorna. Det hugger i skarven och rakheten i skarven är tveksam.