Hej. Jag sitter här och läser GVK, BKR och BBV. Och väljer att förhålla mig till BBV när jag utvecklar min fråga till er.

Jag är i det klara med vad som gäller i våtzonerna, dvs. våtzon1 = golv samt dusch/badkar + 1 m ut från dessa. Därefter börjar som sagt våtzon 2 som även den behöver för ändamålet godkänt tätskicks.

Nu till min fråga gällande tätskicks utifrån bifogad, ej måttsytt bild.
Som synes så är vårt blivande badrum uppdelat i två skilda utrymmen.
Del 1: Här finns enbart handfat och vägghängd WC
Del 2 Här finns både badkar och dusch.

Vår tanke är att i enighet med gällande branschregler förse hela golvytan med godkänt tätskikt för zon1 samt även bygga en, låt oss kalla det för en ”zon 1 låda" för den vägghängda toaletten.

Nu till frågan gällande väggarna. Räcker det med att förse väggarna i del 2 med godkänt tätskikt, dvs. där badkar och dusch finns?

Anledningen till att jag frågar är för att vi skulle vilja montera väggpanel av pärlspont samt tapetsera i den del av badrummet där toalett och handfast finns monterat.

En sak till. Är det någon av er som arbetet med Kiiltos produkter? CAD-ritning av badrum med två separata rum, en med handfat och WC, den andra med badkar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar :-)

Om ni har fall mot golvbrunn (ar) i baddelen med brunnshöjd >= 20 mm under golvnivån i toalettdelen så skulle jag se det som separat rum i våtskyddshänseende. Men då får ni nog inte ha golvbrunn i toalettdelen. Toadelen kan spacklas helt plant då med fuktskydd på golv + 50mm.
Du kan ju se till att utrymmet under inbyggda toan har skvallerrör in mot baddelen så ev läckage rinner mot golvbrunn iallafall.

Men FB tolkar regler som de vill.

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Tack largab. Menar du att jag behöver bygga ett fall motsvarande 2 cm från "toalettdelen" och ett uppvik på 5 cm på samtliga väggar. Ang. skvallerröret så tänkte jag precis som du att låta detta gå ut mot badkarsdelen. Det är som du säger, man kanske skulle inleda en konversation med försäkringsbolagets tekniker och dokumentera samtalet inför eventuella framtida situationer...

I ett våtrum så ska nivån mellan överkant brunn samt överkant tröskel vara minst 20mm. Om man ska ha tröskelfritt (misstänker att ni vill ha det mellan ”rummen”) så måste brunnen ligga 20 mm djupare än golvnivån mellan bad/toa. Som fall från toagolvdelen ....
Baddelen behöver tätskick överallt. Toadelen bara på golv m 50 mm uppvik på vägg.

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
L largab skrev:
I ett våtrum så ska nivån mellan överkant brunn samt överkant tröskel vara minst 20mm. Om man ska ha tröskelfritt (misstänker att ni vill ha det mellan ”rummen”) så måste brunnen ligga 20 mm djupare än golvnivån mellan bad/toa. Som fall från toagolvdelen ....
Baddelen behöver tätskick överallt. Toadelen bara på golv m 50 mm uppvik på vägg.
Då ser jag ditt svar som kristallklart. Vart kan jag läsa om gällande 20mm?

Vänligen
/Tobias

Tycker mig ha läst mig till att skvallerrör skall mynna i rum där det normalt inte är blött så ett läckage kan upptäckas? fast kan ju bara vara jag som har fel uppgifter.

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
J Jensnorrland skrev:
Tycker mig ha läst mig till att skvallerrör skall mynna i rum där det normalt inte är blött så ett läckage kan upptäckas? fast kan ju bara vara jag som har fel uppgifter.
Tack jag får kolla upp det här mer ingående. Samtidigt tänker jag att jag kommer bli misstänksam om det bildas en pöl ut med väggen, 70 cm bort från badkaret...

• Gilla
largab
  • Laddar…
Lite bort från min egen tråd men igår satt jag här på forumet och trampade då in på en gammal tråd som jag started inför köpet av vårt hus.

Otroligt kul att se. Jag valde att slänga upp lite bilder för att visa byggresan. Är ni nyfikna får ni gärna gå in och kolla in tråden.. Tänk att huset gått från 75 kvm med allvarlig röta i krypgrunden till att bli ett hus på 220kvm där endast småprojekt som badrum, altangarage kvarstår :-)

Ni förstår när ni ser tråden nedan ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-foerfaerlig-krypgrund.211606/

LarsSvensson80
Ang; "Är det någon av er som arbetet med Kiiltos produkter?"

Yes deras foliebasesade tätsiktsystem. Tycker instruktionerna var bra.

Torkar snabbt så snåla inte på limmet när du monterar folien.

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Ang; "Är det någon av er som arbetet med Kiiltos produkter?"

Yes deras foliebasesade tätsiktsystem. Tycker instruktionerna var bra.

Torkar snabbt så snåla inte på limmet när du monterar folien.
Bra, jag har bara hört gott om systemet. Ska bli kul att se om det ramlar in någr negativa erfarenheter utifrån frågan.

LarsSvensson80
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Det är en jungel och jag vill inte dömma ut andra fabrikat.

Men kollar man vidare på SP rapport summering är kvalitets intervallet rätt stort på godkända tätskikt. Kiilto är en av dom bättre.

Vill påstå att ditt val är ett bra val ur flera aspekter. Lycka till

[länk]

Tack för länken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.