Hej!
IKEA har för närvarande slut på täcksidor i rätt färg. Min fråga är om jag behöver en täcksida mellan högskåp och över/underskåp. Högskåpets stomme och dörrar är i samma färg. Vad är nackdelen med att bygga köket utan denna täcksida?
IKEA har för närvarande slut på täcksidor i rätt färg. Min fråga är om jag behöver en täcksida mellan högskåp och över/underskåp. Högskåpets stomme och dörrar är i samma färg. Vad är nackdelen med att bygga köket utan denna täcksida?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Varken ugn eller mikro är gjorda för fristående montering utan täcksida, får en anta. De är nog inte så vackra på sidorna.
Om du står och ska börja montera köket precis nu, köp en vit täcksida på typ Byggmax, och sen låter du färgaffären bryta rätt nyans (ta med en IKEA-lucka och låt dem scanna) och så målar du täcksidan själv.
Jag har gjort så, det var inte bara täcksidan utan även luckor och lådfronter som jag fick måla själv när vi skulle komplettera köket. Den befintliga färgen på köket hade utgått hos IKEA.
Om du står och ska börja montera köket precis nu, köp en vit täcksida på typ Byggmax, och sen låter du färgaffären bryta rätt nyans (ta med en IKEA-lucka och låt dem scanna) och så målar du täcksidan själv.
Jag har gjort så, det var inte bara täcksidan utan även luckor och lådfronter som jag fick måla själv när vi skulle komplettera köket. Den befintliga färgen på köket hade utgått hos IKEA.
Tack!SågspånPappspikEternit skrev:
Varken ugn eller mikro är gjorda för fristående montering utan täcksida, får en anta. De är nog inte så vackra på sidorna.
Du har helt rätt. Ugn och mikro blir nog inte fina utan täcksida. Jag fick med en "vit" istället för "matt vit" täcksida vid beställning till högskåpet.. Kanske går att använda ändå, jag måste dubbelkolla färgskillnaden.
Tack för tipset om Byggmax!
Nu var väl inte fråga om att montera ugn eller mikro fristående utan TS tänkte fortfarande ha en högskåpsstomme. Frågan var om han behöver ha en täcksida mellan högskåpets stomme och de intilliggande stommarna.SågspånPappspikEternit skrev:
Här finns i alla fall inga måsten utan det är bara en smaksak.
En liten detalj kanske men för vissa är sådant viktigt och ett kök ska man ju förhoppningsvis leva med länge sedan. Med täcksida som är utdragen så den går jäms med luckorna så kommer ju både överdelens lucka samt mikro och ugn bli lite mer flush med köket. Utan täcksidan så komemr dessa ligga lite mer "utanpå". Helt upp till TS om han vill/kan leva med det.
Själv skippade jag täcksidorna men met för att jag har byggt ett retro-kök med överfalsade luckor. Där får man synlig stomme och täcksidorna tillför inget. Det där ser ut att vara mer åt shaker-hållet och då antar jag att man efterstävar att få det mer och integrerat. Tänker du (TS) ha täcksidor på övriga fria ändar? I så fall tycker jag att det skulle passa bäst med täcksida även där
Edit: När jag tänker efter så satte jag faktiskt täcksidor på ett ställe. Det var där jag gjorde en liten kaffe-hörna med mikrovågsugn integrerad i underskåpet. Där ville jag inte se sidorna på mikrons lucka så där blev det täcksidor
Tack för input! Jag håller med om att jag tror att det ger ett bättre intryck med täcksidan på plats. Har dubbelkollat färgen vit mot matt vit och tycker inte att det är någon massiv skillnad. Kanske blir att jag sätter upp den "vanliga" vita och ser om jag blir tokig på den och byter ut den framöver. Har ju trots allt den hemma redan.S Stuff skrev:Nu var väl inte fråga om att montera ugn eller mikro fristående utan TS tänkte fortfarande ha en högskåpsstomme. Frågan var om han behöver ha en täcksida mellan högskåpets stomme och de intilliggande stommarna.
Här finns i alla fall inga måsten utan det är bara en smaksak.
En liten detalj kanske men för vissa är sådant viktigt och ett kök ska man ju förhoppningsvis leva med länge sedan. Med täcksida som är utdragen så den går jäms med luckorna så kommer ju både överdelens lucka samt mikro och ugn bli lite mer flush med köket. Utan täcksidan så komemr dessa ligga lite mer "utanpå". Helt upp till TS om han vill/kan leva med det.
Själv skippade jag täcksidorna men met för att jag har byggt ett retro-kök med överfalsade luckor. Där får man synlig stomme och täcksidorna tillför inget. Det där ser ut att vara mer åt shaker-hållet och då antar jag att man efterstävar att få det mer och integrerat. Tänker du (TS) ha täcksidor på övriga fria ändar? I så fall tycker jag att det skulle passa bäst med täcksida även där
Borde väl bara vara att skruva loss och slida ut den såvida jag inte fogar bänkskivan omgående?
Ja det borde funka om man tänker sig för med hur man sätter skruvarna. Kanske kan behöva skohornas lite när du gör bytet om du vill ha det riktigt tight och fint.R Raspou skrev:Tack för input! Jag håller med om att jag tror att det ger ett bättre intryck med täcksidan på plats. Har dubbelkollat färgen vit mot matt vit och tycker inte att det är någon massiv skillnad. Kanske blir att jag sätter upp den "vanliga" vita och ser om jag blir tokig på den och byter ut den framöver. Har ju trots allt den hemma redan.
Borde väl bara vara att skruva loss och slida ut den såvida jag inte fogar bänkskivan omgående?
Late mans alternativ är ju att avvakta med täcksidan helt och hållet tills dessa att den är åter i lager. Köket fungerar ju ändå tills vidare. Jag skulle i så fall då också avvakta med att sätta passbiten mot sidoväggen. Då kan du ju finjustera högskåpets placering i sidled när du väl har täcksidan på plats
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver jag radonsugen jag förberett?
Grund & Markarbeten -
Bosch WTX8HEL9SN – behöver jag saknad slang?
Vitvaror -
Komplicerad golvisolering - behöver hjälp
Isolering -
Vad behöver jag för att koppla nya aquastop till blandaren=
Vatten & Avlopp -
Behöver bygga/köpa förvaringslådor till en inbyggd säng
Möbelsnickeri