Tjena! Behöver jag en packning mellan dessa två anslutningar eller ska de täta metall mot metall? Har bekymmer med att det läcker mellan dom men vågar inte dra åt hårdare innan jag rådfrågat här.

Första fyra bilderna på kopplingen, sista bilden visar där den sitter ansluten ovanför diskmaskinsavstängningen mot flexslangen från blandaren.

Två metallanslutningar hålls i en hand. Den ena har invändig gänga, den andra utvändig gänga. Diskussion om behov av packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallanslutning för rörkoppling hålls i hand, potentiellt en del av en installation ovanför diskmaskinsavstängning.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en metallanslutning, med en verktygslåda fylld med olika kopplingar synlig i bakgrunden.
Skapa konto
En person håller i en metallanslutning nära en verktygslåda.
Skapa konto
Kopplingar av metallrör och flexslang ovanför diskmaskinsavstängning, visar anslutning där läckageproblematik uppstår.
Skapa konto

gängtejp

• Gilla
59Hansåke
  • Laddar…
A AndersNorman skrev:
gängtejp
Men är verkligen gängan den tätande ytan i detta fallet?

bild 3 är där plats för en packning

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
De tätar definitivt inte metall mot metall. Du behöver lin eller gängtejp. Tejpen är lättare att lägga på, men svårare att få tät.

Vissa liknande nipplar kommer med en planpackning i botten av hylsan.

• Gilla
byggly
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De tätar definitivt inte metall mot metall. Du behöver lin eller gängtejp. Tejpen är lättare att lägga på, men svårare att få tät.

Vissa liknande nipplar kommer med en planpackning i botten av hylsan.
Jag insåg precis att jag inte heller behöver en av delarna, utan kan ta bort den första delen som man ser precis ovanför diskmaskinsavstängningen.

Om jag tänker rätt så kan jag först då koppla dessa mot varandra, utan gängtape eller liknande:

Hand håller två rörkopplingar under diskbänk, provisoriskt monterade utan gängtape.
Skapa konto

Sedan använder jag gängtape mellan dessa:
Hand kopplar ihop rörkopplingar utan gängtejp ovanför diskmaskinsavstängningen; glänsande metallkoppling och ventil visas.
Skapa konto

Kopplingen ser då ut så här (provisoriskt handkopplat, utan gängtejp just nu):
Provisorisk handkopplad rörkoppling under en diskmaskin, utan gängtejp, med flera metallslangar och ventiler i närbild.
Skapa konto

Verkar det som en korrekt koppling eller är det något jag gjort fel?

B byggly skrev:
Jag insåg precis att jag inte heller behöver en av delarna, utan kan ta bort den första delen som man ser precis ovanför diskmaskinsavstängningen.

Om jag tänker rätt så kan jag först då koppla dessa mot varandra, utan gängtape eller liknande:

[bild]

Sedan använder jag gängtape mellan dessa:
[bild]

Kopplingen ser då ut så här (provisoriskt handkopplat, utan gängtejp just nu):
[bild]

Verkar det som en korrekt koppling eller är det något jag gjort fel?
Ring rörmokare

• Wow
SonnyListon
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Ring rörmokare
Jag bad om hjälp här för att jag ville lösa det på egen hand. Allt funkar fint och är korrekt kopplat nu efter att jag insett att packningen (på övergångsnippeln) var på fel sida anslutningen, tack vare andra med hjälpsamma svar.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
A AndersNorman skrev:
gängtejp
Gängtejp ca 10 varv, 1 varv där gänger börjar

Krilleman
5 59Hansåke skrev:
Gängtejp ca 10 varv, 1 varv där gänger börjar
Varför gängtejp när TS köpt prylar med planpackning efter min rekommendation?

Det som visade sig vara lite tokigt var ju bara en planpackning som kommit på fel sida via en tankevurpa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.