Nu när minusgraderna kommit märkte jag att elementen på övervåningen inte fungerade. Vid felsökning hittade jag en cirkulationspump i huset som inte var inkopplad, det finns ingen hon-kontakt installerad.
Får jag koppla in detta själv, eller måste jag ta hit en behörig elektriker?

• Cirkulationspump och rörsystem i ett hus, med en oinkopplad pump och saknad hon-kontakt, relaterat till problem med elementen på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinkopplade elsladdar med kopplingsklämmor håller i hand, vid felsökning av värmesystem.
    Skapa konto
Cirkpumpen driver väl bara slangen som går till golvvärmen?!. Elementen är väl slangarna som går ner i golvet vid fördelaren. Med tanke på att termometern står på ca 40° så verkar ju det komma upp något i värmeväg iallafall.Se om det är luft i fördelaren som gör att det inte cirkulerar. Sen så kan väl det vara bra att koppla in cirkpump ändå för att få lite flöde å värme i det rum golvvärmen?! ligger i.

• Gilla
MadsMan
  • Laddar…
Bra fråga, ja jag kan inte riktigt förstå varför elementen inte vill fungera- 3 av 4 händer de inget alls med, ett av dem ger lite värme. De finns element i alla rummen på våningsplanet. Tidigare ägare har inte nämnt något om golvvärme. Vad tror vi om honkontakten- måste vi få hit en elektriker?

Du har två olika "problem" här.

Den cirk. pumpen ser ut att höra till en shuntgrupp fört golvärmen. Och har troligen inget med någon radiator att göra.

Har du luftat radiatorerna? Har du kollat så du har rätt tryck i systemet? Det är det vanligaste skälet om vissa element inte blir varma.

Sedan har vi då golvärmen. shuntgruppen har som uppgift att pumpa runt ljummet vatten i golvärmeslingorna. Vattnet som kommer dit från värmesystemnet är för varmt, därför blandas det till en lagom temp. Man pumpar alltså runt samma vatten, och släpper in liiite varmt vatten, och släpper tillbaka liite ljummet vatten till värmesystemet. Tveksamt om den är färdigfinstallerad. termostaten som skall styra den ser ut att ligga lös nere i vänstra hörnet av bilden.

Strikt formellt får du inte installera el till pumpen själv. Den lösa kabeln bör nog avslutas med ett uttag på väggen, och så en anslutningakabel med kontakt från pumpen. Alternativt en arbetsbrytare på väggen och en mjuk anslutningskabel från pumpen fast inkopplad i brytaren.

• Gilla
MadsMan
  • Laddar…
hsd
Fyll på vatten
Lufta elementen
Fyll på vatten igen
Kommer inte värmen så kolla om termostatventilen har fastnat

• Gilla
MadsMan och 3 till
  • Laddar…
P
Om du inte får värme i elementen så tror jag första steget att kontrollera luftning etc. Fixar du det inte själv så är det en VVS'are du behöver i första hand.
Hur känns golvvärme slangarna?

Sen cirkulationspumpens kabel är ju till golvvärmen (som du inte visste att du hade).
Vänta med den. Ser ut som kabeln behöver en speciell kopping och sen är ju frågan om kabeln är inkopplad i elcentralen. Så jo du kommer nog behöva en elektriker senare.

hsd hsd skrev:
Kommer inte värmen så kolla om termostatventilen har fastnat
Ja det skulle jag säga är ett mycket vanligt problem. En lång varm sommar har hållt ventilerna stängda och när termostaten på hösten vill släppa upp dem har de kärvat fast.

Det finns otaliga trådar om problemet här på forumet.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Otroligt tacksam för all respons. liten uppdatering, radiatorerna är luftade, systemet är påfyllt (låg på 0,7 är nu på 1,2bar), termostatventilerna kollade. Fortfarande bara 1 av 4 radiatorer som blir varm. När jag känner på rören/slang är vissa varma (röd) men vissa är kalla (blå). Kan de vara en ledtråd till var felet ligger?

• Uppvärmningssystem med kopparrör och tryckmätare; rör märkta med röda och blå färger, några varma och andra kalla.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.