Byurn Byurn skrev:
Ibland får jag ge upp och inse att det saknas mottagning.
Med foliehattar är det aldrig lönt att diskutera! 😅

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
O oliven1 skrev:
va snackar du om?

du löser i en gammal ama, googla detaljen så får du se

[länk]
Haha i din länk är bilden ännu bättre, nu är "eventuellt" också borta..
Teknisk ritning av en skruvförband med fönsterbleck och tätning, Figur AMA JTD.521/1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste vara tröttaste trollet på länge här på Byggahus.... 1/5 solar i betyg ...

• Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Till TS: jag hade inte låtit målarna göra jobbet mot den kostnaden. Jag har inte bytt men lagt nya nu när vi lagt om taket själva. Vi har fotat allt vi gjort och visat hur skarvarna är tätade. Som flera hänvisar så ska vindskivorna inte skarvas som på bild. Vi la 4000kr på att köpa vindskivor som var tillräckligt långa för att slippa skarva tom, men det var främst pga estetik. Vi har vikt ner takduken innanför vindskivan per tillverkarens instruktion och tillika tagit kontakt med försäkringsbolaget som godkänt. Jag hade inte målat båda sidorna på vindskivan, särskilt inte om du målar med färg med akrylat eller alkydbas, det hindrar trät att torka upp och gör att det troligtvis ruttnar ännu fortare. Vi har målat med slamfärg som är difföppen och inte ens då på båda sidorna(endast nere mot takfoten där man kan se ”baksidan” av vindskivan nerifrån, har vi målat). Problemet med trä är många gånger inte att det blir blöt. Utan att det inte kan torka upp ordentligt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Haha i din länk är bilden ännu bättre, nu är "eventuellt" också borta..
[bild]

Måste vara tröttaste trollet på länge här på Byggahus.... 1/5 solar i betyg ...
men läs texten i länken så ser du att det ska vara fuktskydd under, det är en komplettering som kommit i senaste uppdateringen av Ama kan även vara näst senaste kommer inte ihåg.

O oliven1 skrev:
men läs texten i länken så ser du att det ska vara fuktskydd under, det är en komplettering som kommit i senaste uppdateringen av Ama kan även vara näst senaste kommer inte ihåg.
Du ger just nu intrycket av att vara en mycket dysfunktionell autist, tror du verkligen att du ska kunna frälsa världen med dina predikningar om AMA?

• Gilla
  • Haha
Jakobk och 5 till
  • Laddar…
O
J JGi skrev:
Du ger just nu intrycket av att vara en mycket dysfunktionell autist, tror du verkligen att du ska kunna frälsa världen med dina predikningar om AMA?
jag säger bara vad Ama säger är korrekt utförande, inget annat.
sen att många inte säger att Ama säger det får stå för dom men det är fel.

O oliven1 skrev:
jag säger bara vad Ama säger är korrekt utförande, inget annat.
sen att många inte säger att Ama säger det får stå för dom men det är fel.
Jo, du har sagt det ett ganska stort antal gånger nu och jag kan lova att ingen som läst tråden har missat det! Frågan som uppstår är varför du känner ett sånt tvång att återupprepa dig in absurdum?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
O
J JGi skrev:
Jo, du har sagt det ett ganska stort antal gånger nu och jag kan lova att ingen som läst tråden har missat det! Frågan som uppstår är varför du känner ett sånt tvång att återupprepa dig in absurdum?
för att folk lite ofta säger att det inte stämmer?

O oliven1 skrev:
för att folk lite ofta säger att det inte stämmer?
Är du lika noga med att alltid få rätt Irl?

Det skulle kunna tyda på att du är en ganska ensam människa som inte har så mycket vettigt att göra och att det är därför du fastnar i såna här ganska meningslösa diskussioner?

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
P
@Oliven du säger själv civilingenjör väg och vatten, här har du villabyggare och plåtslagare som berättar för dig hur det görs i verkligheten ändå sitter du med din AMA och predikar som om du vore gud från och med nu göres ingett besvär att svara dina nonsens diskussioner ifrån min sida..
lycka till med dina korståg😬😀

• Gilla
ricebridge och 9 till
  • Laddar…
Senn
MathiasS MathiasS skrev:
Jasså det var DET du sa hela tiden.

Säg en timme extra då. Tycker du att 52000 efter rot känns ok då?

Jag undrar också om du monterat vindskivor
MathiasS MathiasS skrev:
Jasså det var DET du sa hela tiden.

Säg en timme extra då. Tycker du att 52000 efter rot känns ok då?

Jag undrar också om du monterat vindskivor någon gång?
MathiasS, kan det hände att oliver1 faktiskt är målaren her? Och vill absolut ha dessa 52tusen pappen?? 🤣

O oliven1 skrev:
inte enligt Ama eller diverse teknikhandböcker
Enligt AMA ska underlagspappen vikas över trekantslisten och alltså inte vikas över vindskivan. Plåten läggs sen på vindskivan.
(AMA Hus 24) AMA-kod JSB.64
Schematisk illustration av avslutning av underlagstäckning vid gavel enligt AMA JSB.64/1.
Skapa konto

• Gilla
DTanner och 13 till
  • Laddar…
X xTsonx skrev:
Enligt AMA ska underlagspappen vikas över trekantslisten och alltså inte vikas över vindskivan.
Äntligen lite fakta i tråden. Det var precis så jag uppfattat att det skall göras. Men jag hade inte källa/fakta.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
O
X xTsonx skrev:
Enligt AMA ska underlagspappen vikas över trekantslisten och alltså inte vikas över vindskivan. Plåten läggs sen på vindskivan.
(AMA Hus 24) AMA-kod JSB.64
[bild]
se detalj från AMA Schematisk illustration av byggdetalj från AMA med skruvar, tätning och hängskiva.
Skapa konto

samt länk som förklarar: https://static.byggtjanst.se/amadocs/any_2-15_32-41.pdf

P
O oliven1 skrev:
se detalj från AMA [bild]

samt länk som förklarar: [länk]
Du får nog gå ut i verkligheten och se hur vindskivor ser ut -finns ingen med villa/fritidshus som klär in övre vindskivan med plåt och drar papp över allt .
Vindskivorna brukar förskjutas och vindskivsplåten går ner typ 25 mm på övre. pappen går över och ner på trekantsläkten .
Hel/halvklädda vindskivor är på industrilokaler av typ paroc vi gör för att det ska vara underhållsfritt , men ja plåtklär du så långt ner behöver du papp bakom .
Ta en tur ut i solen och titta hur verkligheten ser ut -vindskivor tar fukt i skarvar indrivande fukt är inte ett bekymmer

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.