Hej,

Jag skall installera värmepump hemma. Ute delen (ca.120kg) behöver står på (enligt IVT) en 120 x 100 x 10cm gjuten platta. Jag har i dagsläget markplattor som står på platsen. Hade det inte räckt med att gräva ca 5-10cm hål lägga en markduk, makadam och sedan markplattorna på det - för att sedan installera pumpen?

C Cocomango skrev:
Ute delen (ca.120kg) behöver står på (enligt IVT) en 120 x 100 x 10cm gjuten platta.
OK. Det är vad som krävs.
C Cocomango skrev:
Hade det inte räckt med att gräva ca 5-10cm hål lägga en markduk, makadam och sedan markplattorna på det - för att sedan installera pumpen?
Nej för det uppfyller inte tillverkarens krav på "en 120 x 100 x 10cm gjuten platta"

Man måste definitivt inte ha den grundläggningen för att det ska fungera.

Krav och krav, när jag sätte min pump för ca 1,5 år sedan hade det börjat bli kallt ute (november) så jag ville inte gjuta ute.
4st markskruv och ett tryckat stativ och en lite plattform står min på. Fördelen var att det var enkelt att tillgodose installatören som tyckte jag skulle försöka få den någon decimeter ovanför backen för att inte den ska stå i snön under vintermånaderna.

Ok, jag tror inte det finns några officiella krav inte mig veterligen i alla fall.

Frågan är ställd för att förstå vilka riskerna de försöker minimera när de rekommenderar ett betongfundament enligt specifikationen ovan?

Är det för att man vill säkerställa att marken den står på klarar av vibrationen, tyngden eller är det en generell rekommendation typ ”bransch standard”.

B
Med tanke på vikten och risken för stomljud så känns ju att hänga den på fasaden som uteslutet.

Man vill ju få upp den lite, för att minska problemen med snö. Och man vill inte att den står snett/luta, för att lagren till fläkt ska hålla och avisning ska fungera som tänkt. Men det är inte supernoga. Man vill heller inte att den ska sjunka ner i marken över tid med tanke på rör och elanslutning.

Tror jag hade ca 7cm på min gjutna platta till min värmepump, men att lägga trädgårdsplattor på grus borde funka lika bra. Grannens vp för 140kg står på trädgårdsplattor i alla fall. En daikin. Det är väl bara att du kontrollerar med vattenpass om ett år och justerar om något rört på sig. Ska du fixa betongplatta trots allt tror jag lätt su kan gå ner till mindre än 10cm. 10cm känns väldigt överdimensionerat.

Riktigt stora maskiner behöver ju fundament med vissa specifikationer med tanke på vibrationer och liknande. Men då är det ju inte en liten värmepump för hemmabruk vi pratar om.

Vad säger firman som ska installera? Är det dem som säger 10cm gjuten platta?

B BSOD skrev:
Med tanke på vikten och risken för stomljud så känns ju att hänga den på fasaden som uteslutet.

Man vill ju få upp den lite, för att minska problemen med snö. Och man vill inte att den står snett/luta, för att lagren till fläkt ska hålla och avisning ska fungera som tänkt. Men det är inte supernoga. Man vill heller inte att den ska sjunka ner i marken över tid med tanke på rör och elanslutning.

Tror jag hade ca 7cm på min gjutna platta till min värmepump, men att lägga trädgårdsplattor på grus borde funka lika bra. Grannens vp för 140kg står på trädgårdsplattor i alla fall. En daikin. Det är väl bara att du kontrollerar med vattenpass om ett år och justerar om något rört på sig. Ska du fixa betongplatta trots allt tror jag lätt su kan gå ner till mindre än 10cm. 10cm känns väldigt överdimensionerat.

Riktigt stora maskiner behöver ju fundament med vissa specifikationer med tanke på vibrationer och liknande. Men då är det ju inte en liten värmepump för hemmabruk vi pratar om.

Vad säger firman som ska installera? Är det dem som säger 10cm gjuten platta?
Firman i frågan har angivit dimensionerna. Dock nämnde de att man temporärt kunde sätta ute delen på plattor (tills dränering är klar). Men jag blev lite fundersam kring varför jag behöver gjuta något över huvud taget. Jag har så att jag kan ordna med plattor, varför inte köra på det tänker jag.

Ska kontrollera det med firman igen. Och sen får vi väll se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.