Ska fortsätta lägga klinkers vidare i rummet då vi har tagit ner en vägg. Golvet som jag ska lägga klinkers på är betong målat för länge sedan med Epoxi (kommer inte att flytspackla), behöver jag lägga primer först innan fixen? Epoxin flagnar det inte.
Om så är fallet, måste det vara en primer för täta ytor eller fungerar det med tex Mapei Eco Primer?
Bortse från pilen.
Tack
Om så är fallet, måste det vara en primer för täta ytor eller fungerar det med tex Mapei Eco Primer?
Bortse från pilen.
Tack
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu är jag inte direkt kunnig om detta. Men jag är tveksam till om det går att sätta klinkers på epoxi oavsett vilken primer du använder.
Det finns primer/tätskikt i tvåkomponent utförande. De används dels som en del av tätskiktet i extrema miljöer som badhus, del på ”omöjliga” underlag, ex galvat stål som ”inget” fäster på. Men inget fäster på epoxiytan, så i primer systemet ingår att epoxin blandas med cement pulver, som då ”gjuts in” i epoxy, och sedan brinner ihop med cement pulvret i klinkers fixet.
Jag föreslår att du kontaktar tillverkaren av det fix du tänker använda och frågar. Jag själv fick hjälp av Ardex när vi skulle lägga granitplattor på en galvad trappa i smide. Blev en sådan epoxi primer, svindyr. Typ 1000 kr/kvm.
Det finns primer/tätskikt i tvåkomponent utförande. De används dels som en del av tätskiktet i extrema miljöer som badhus, del på ”omöjliga” underlag, ex galvat stål som ”inget” fäster på. Men inget fäster på epoxiytan, så i primer systemet ingår att epoxin blandas med cement pulver, som då ”gjuts in” i epoxy, och sedan brinner ihop med cement pulvret i klinkers fixet.
Jag föreslår att du kontaktar tillverkaren av det fix du tänker använda och frågar. Jag själv fick hjälp av Ardex när vi skulle lägga granitplattor på en galvad trappa i smide. Blev en sådan epoxi primer, svindyr. Typ 1000 kr/kvm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken dyckertdimension GA 16/18 och längd behöver jag?
Verktyg & Maskiner -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Måla tak, behöver man primer/något innan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska måla golvet med epoxifärg i garaget, behöver man grundmåla golvet innan med primer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kakla på målad gipsvägg. Behöver man primer?
Byggmaterial & Byggteknik