P
Hej!

Hoppas på lite hjälp från er experter som är här. Min lokala Bad & Värme butik kunde tyvärr inte vara till mycket hjälp.

Skulle byta duschslangen på vår badkarsblandare häromdagen, där "fästhylsan" mot blandaren hade en lite spricka och läckte.
Tyvärr var det inte slangens fästhylsa som jag fick skruvat loss utan en vad jag skulle kalla nippel som satt inskruvad i blandaren.
I fall av hjärnsläpp tog jag tag med två tänger och försökte för kung och fosterland vrida av resterna från slangens hylsa från nippeln, varpå jag naturligtvis förstörde 93% av gängorna... :o

Jag vill undvika att byta blandaren, och tänker att en sådan här "nippel" måste gå att få fram.

Men jag vet inte vad det är för blandare :(
Hittar inget på blandaren som avslöjar tillverkare eller modell.
På fästplattan i väggen står det FM Matsson, men säljaren i min lokala butik trodde att det är något annat, ev. Vårgårda. Vilket inte är helt orimligt eftersom tvättställsblandaren är en Vårgårda.
Skulle gissa att blandaren är original i huset från 1991-92.

Bifogar lite bilder och mått på nippeln som jag mätt ut med skjutmått. Obs att resterna av duschslangens hylsa sitter kvar och den har jag såklart inte med i måtten.

Duschslangens fäste är alltså på undersidan pipen längst bak.

Tack på förhand.
IMAG0662_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0648.jpg
Skapa konto

IMAG0651.jpg
Skapa konto

• IMAG0648.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Y
Är det av ekonomiska skäl som du vill undvika blandarbyte eller är det t.ex. att du är orolig för att få allt tätt? www.hemfint.se/gustavsberg-nautic-termostat-badkarsblandare-160c

Med tanke på allt kallt och dess ålder så är det en tidsfråga tills termostatpaketet börjar svänga i temperatur och då är det ganska troligen ett helbyte som gäller vilketsom.

Jag tror dock också på att man kan lyckas fådit en nygjord nippel på din gamla. Dock förvånande att din VVS-butik inte jämförde din mot deras nipplar. Lossa pipen och ta med den till butiken så kan dom ju snabbt prova gänga i det dom har liggandes.

Redigerat:
P
krilleman_215 skrev:
Har du ett skjutmått så kan du mäta hur stor diameter den invändiga gängan är.

Kaske kan den vara 17mm, då kan en M20x1,5xG15 nippel ev passa. RSK: 8187332

[länk]

Jag skulle också gissa på en äldre vårgårda. Men jag har aldrig sett den pipen förut.
Ska mäta det ikväll, för det är diametern på hålet i pipen du syftar på?

P
Yrrol skrev:
Är det av ekonomiska skäl som du vill undvika blandarbyte eller är det t.ex. att du är orolig för att få allt tätt? www.hemfint.se/gustavsberg-nautic-termostat-badkarsblandare-160c

Med tanke på allt kallt och dess ålder så är det en tidsfråga tills termostatpaketet börjar svänga i temperatur och då är det ganska troligen ett helbyte som gäller vilketsom.

Jag tror dock också på att man kan lyckas fådit en nygjord nippel på din gamla. Dock förvånande att din VVS-butik inte jämförde din mot deras nipplar. Lossa pipen och ta med den till butiken så kan dom ju snabbt prova gänga i det dom har liggandes.
Huvudsakligen är det ren snålhet :)
Men vi ska nog göra om detta badrummet framöver, så helst vill jag att den befintliga blandaren håller ett tag till.

Bra tips att ta med pipen till butik!

En annan fråga, om jag nu ändå kommer behöva byta blandare, då antar jag att väggfästet bör gå att återanvända?

P
Fick en oväntad "lösning" på problemet :rolleyes:
När jag tog loss badkarspipen så passade duschslangen direkt på pipens fäste!
Så nu är det enbart en duschblandare, räcker bra just nu.
Dock upptäckte jag att den droppar en aning från flödesvredet, så det blir väl ett byte senare ändå. Vet ju fortfarande inte vad det är för blandare. :(
Fick kontakt med Vårgårda via en röris och de kände inte igen den heller.

Tack för hjälpen iaf!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.