Tack hecke!

En lååååång sida där hittar jag nog en hel del nyttig information.

Angående handöverfräs så hade jag tittat lite närmare på Bosch's nya GMF 1400 CE. Oavsett vilket så sikta in dig på en med 12,7 mm spännhylsa.

Rörande bordssågar så kanske DW744 kan vara något? Klyvanhållet på den slår allt. Annars så är en begagnad Inca Major inte så dum. Sen har Jula en maskin med gjutjärnsbord som inte verkar helt dum för under 6000:-

/Kent

På tal om Inca Major så såg jag denna annonsen på blocket, den sågen verkar vara i ett helt otroligt bra skick!
http://www.blocket.se/vi/13589417.htm?ca=23_3_s

Kul att man får med både wobblingsbrickor och tappskärningsutrustning.
Enda nackdelen med Majoren är att man lutar bordet, inte klingan.

Ett annat alternativ är DW's radialarmsåg, denna för 2000:- är identisk med min, överhuvudtaget är de klart underskattade, man kan nämligen göra rätt mycket med dem.
http://www.blocket.se/vi/13558569.htm?ca=23_3_s

Och på tal om kombi så finns denna Robland på blocket för 15000 !!!!
http://www.blocket.se/vi/13546880.htm?ca=23_3_s

Nästan så man ångrar att man redan har allt *suck*

/Kent

snickarboden skrev:
Angående handöverfräs så hade jag tittat lite närmare på Bosch's nya GMF 1400 CE. Oavsett vilket så sikta in dig på en med 12,7 mm spännhylsa.

Rörande bordssågar så kanske DW744 kan vara något? Klyvanhållet på den slår allt. Annars så är en begagnad Inca Major inte så dum. Sen har Jula en maskin med gjutjärnsbord som inte verkar helt dum för under 6000:-

/Kent

Jag har Elu 744, som såvitt jag förstår ska vara samma som Dewalt 744, och jag håller absolut med Kent, toppenanhåll, och hela sågen är faktiskt riktigt trevlig att jobba med! Otroligt nöjd med den investeringen.

Hejsan finns en Dewalt såg nu som heter DW744XP med 2000w motor mjukstart och överlast skydd dock lite dyr har fått ett pris på 9995 ex moms på den. Sedan finns det en mindre modell för 6295 ex moms den heter DW745.

bekin>Det stämmer men det problemet berör de äldre modellerna utan överlastskydd. Jag har skrivit i nån tråd lång tbx om hur man monterar på ett sådant på sågar utan detta skydd, alla maskiner oavsett märke som inte har ett sådant skydd monterat bör man komplettera.

/Kent

Snickarboden
Det stämmer det är i tråden; Istället för kombimaskin? 2006-10-03.

Men där står också, i ett inlägg från woodrat: DW744 har råkat ut för så mycket reklamationer att en "ny" DW744 är på gång , kommer inom kort enligt återförsäljaren av Dewalt-maskiner som jag pratade med för en tid sedan så man undrar ju.

Angående handöverfräs så skriver du att man bör ha en med 12,7 mm spännhylsa.
Varför? Jag är oerfaren och tycker det här forumet är oerhört intressant, här kan man få tips från de som verkligen tycks veta och inte av en säljare som bara vill att man ska bestämmma sej för de produkter just han erbjuder.

Hej det finns lite olika diameter på skaftena på fräsarna och spänn hylsorna 6, 6,3, 8, 10, 12, och 12,7 är väll de vanligaste måtten Det är ju naturligtvis bra att ha de flesta hylsorna så man inte behöver vara begränsad av det om man springer på en fräs man vill ha som kanske har udda skaft. Större fräsar större skaft i regel 8 och 12 är nog vanligast idag medans 12,7 var vanligare för och sitter i många gamla sinkfräsar och liknande maskiner. Finns en heldel gammla stål som man kan springa på och skärpa upp som är mycket trevliga.

Lite länkar om fräsning och verktyg till det.

http://diytools.com
www.toolbox.se
www.tooltrust.se
www.routerforums.com

Tack för alla tips hittills.

Har ni förslag på handöverfräsar och rikt/planhyvlar?
Vilka maskiner ska man akta sej för och vilka kan ni rekommendera?
Festools fräsar och sågar verkar vara maskiner som många här på forumet använder.
Jag vill helst skaffa mej en utrustning (såg, hyvel och fräs) som jag blir nöjd med från början, är inte så mycket för att handla, byta och krångla. Bra och rejäla grejer som fungerar och gör att man känner att man gjorde rätt val.

Jag är jättetacksam för alla tips jag redan fått, det här forumet är precis det jag behövde.

P
bekin skrev:
Bra och rejäla grejer som fungerar och gör att man känner att man gjorde rätt val
Ja, så stavas Festool.

En fräs med 12,7 mm spännhylsa kan ta de större fräsarna, det kräver dock att man monterar den i bord.
Det är rätt trevligt att kunna göra köksluckor med både kontraprofil och frisfräsning med en handöverfräs men de fräsarna finns (nästan) enbart för det fästet.

Alternativet är att köra med en större fräs dvs vertikalfräs men eftersom en sådan inte är det minsta förlåtande för misstag så bör man vara mer än försiktig, den maskinen är direkt farlig om man inte vet _exakt_ vad man gör.

När det gäller rikt och planhyvlar så tycker jag att det viktigaste är att borden på rikten är gjutna och långa, med en total bordslängd på cirka 1,5 meter kan man rikta ämnen på cirka en meter med hög precision, inte så konstigt kanske med tanke på att det som ger riktningen är utmatningsbordets längd.
Ett stabilt riktanhåll är ett måste och likaså ett bra skydd, så alla gamla maskiner utan det går bort direkt.

När det gäller planhyvlar så hade jag satsat på en portabel sådan, de är inte så dumma alls, snarare tvärtom.

Handöverfräsar, som jag sa innan Bosch's nya men titta även på DW's större, DW är ruggigt bra på just handöverfräsar och sen Festo förstås, själv har jag två Elu dvs föregångarna till DW och de släpper jag aldrig. De som har programmet TheRouterWorkshop använder Hitachi's stora så jag gissar att det mest är en fråga om tycke och smak där.
Finesser som fininställning på 1/10 mm ser jag som viktigare då man kör med maskinen ovanifrån medans man i bord kan klara sig med en mycket enklare och jag sneglar själv lite på en CoTech för just det ändamålet. Den har förresten också 12,7 mm spännhylsa.

/Kent

Såg att du skrev om GTS 10. Jag kör den både hemma och på jobb, och som en kompromissmaskin, gällande pris (!), vikt, storlek och användbarhet kan jag verkligen rekommendera den.

Handöverfräsar kör jag Festo, Elu (numera DW alltså) och DeWalt, och de är väldigt bra allihopa. Kört en grön Bosch också som också är riktigt bra, men inte som de första, men mycket billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.