Tjena!
Visste inte helt vart jag skulle lägga detta ämnet, men testar här så ser vi.
Det är som så att det finns ett rum i huset vi relativt nyss flyttat in i som vi använder som skafferi, men det har tidigare använts som kylrum. I taket sitter det någon form av apparat som har två fläktar på undersidan som suger in luft och ett utblås längst hela långsidan. Det går slangar från denna apparat ut och upp på garagets vind (som ligger vägg i vägg med kylrummet) till en annan apparat. Denna har lite olika förslutna "behållare" eller vad man ska kalla det samt en rätt stor fläkt.
Alla fläktar fungerar även om de låter lite halvkonstigt om dem, men det kommer aldrig någon kall luft från utblåset i själva kylrummet.
Nu till det jag behöver hjälp med. Jag har, som ni kanske har förstått, ingen koll på vad något av grejerna egentligen är, så det skulle vara kul att få reda på! Ska det fyllas på något kylmedium eller något bara sen är problemet löst? Är det bara att kasta alla grejer och köpa nytt, och vad ska man isåfall satsa på för grejer? Kylaggregat/kylkompressor - är det någon skillnad och vilket har isåfall jag?
Upplys mig gärna, tack på förhand!
Mvh,
Issec
Visste inte helt vart jag skulle lägga detta ämnet, men testar här så ser vi.
Det är som så att det finns ett rum i huset vi relativt nyss flyttat in i som vi använder som skafferi, men det har tidigare använts som kylrum. I taket sitter det någon form av apparat som har två fläktar på undersidan som suger in luft och ett utblås längst hela långsidan. Det går slangar från denna apparat ut och upp på garagets vind (som ligger vägg i vägg med kylrummet) till en annan apparat. Denna har lite olika förslutna "behållare" eller vad man ska kalla det samt en rätt stor fläkt.
Alla fläktar fungerar även om de låter lite halvkonstigt om dem, men det kommer aldrig någon kall luft från utblåset i själva kylrummet.
Nu till det jag behöver hjälp med. Jag har, som ni kanske har förstått, ingen koll på vad något av grejerna egentligen är, så det skulle vara kul att få reda på! Ska det fyllas på något kylmedium eller något bara sen är problemet löst? Är det bara att kasta alla grejer och köpa nytt, och vad ska man isåfall satsa på för grejer? Kylaggregat/kylkompressor - är det någon skillnad och vilket har isåfall jag?
Upplys mig gärna, tack på förhand!
Mvh,
Issec
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Startar kompressorn, och om den gör det, ser du om något bubblar i synglaset före det blåa filtret? blir några rör varma eller kalla ? prova även att vrida på termostaten, den gråa grejen med en fjäder under och en ratt ovanpå
ser ju nu att du har även avfrostningsur och pressostat, du bör mäta att du har spänning genom allt fram till kompressorn.
ser ju nu att du har även avfrostningsur och pressostat, du bör mäta att du har spänning genom allt fram till kompressorn.
Det är riktigt gamla saker som du har. Köldmediet, R12, blev förbjudet 1996. Om den har läckt och är tom så går det att bygga om till R134a, men det kräver byte av kompressor och expansionsventil.
Ta kontakt med ett kylföretag för förslag.
Ta kontakt med ett kylföretag för förslag.
Kompressorn startar men inget bubblar i glaset. Den står på vinden där det är kallt så rören är redan kalla, men de blir inte varma i alla fall.. Vrider jag på termostaten så stoppar fläkten när jag kommer upp i rumstempen och startar när jag kommer under.R134a skrev:
Startar kompressorn, och om den gör det, ser du om något bubblar i synglaset före det blåa filtret? blir några rör varma eller kalla ? prova även att vrida på termostaten, den gråa grejen med en fjäder under och en ratt ovanpå
Avfrostningsur och pressostat, nu är jag helt bortfintad
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok jag förstår! Är det lönt att bygga om och ha kvar grejerna eller tjänar man på att skaffa allt nytt direkt? Tänker om resten är riktigt gammalt så kanske allt rasar snart.M -MaH- skrev:
Har ingen koll på sånna här grejer, vad kostar de olika alternativen mellan tummen och pekfingret? (alltså bygga om till R134a vs köpa allt nytt)
Edit: hittade detta, som verkar gå att fylla på i anläggningar med R12: https://fylldinac.nu/sv/home/57-ac-134.html är det något som kan fungera att fylla på med?
Redigerat:
Ska du anlita kyltekniker, blir det nog billigare att leta något annat. Det går att fixa läckan och bara byta torkfiltret, och sen fylla R134, och köra tills det rasar, kan hålla massvis med år, men inget man garanterar. Tippar på att nån fläre läcker, fanns ju några stycken.
Du kan leta själv efter läcka, kolla alla anslutningar, och rör, om du ser oljekladd, då har du förmodligen läckan där.
Du kan leta själv efter läcka, kolla alla anslutningar, och rör, om du ser oljekladd, då har du förmodligen läckan där.
Det är en mix av propan och butan. Eller gasol och cigarettändargas om man så vill. Miljövänlig, men det är ingen bra idé att tända en cigg i kylrummet om gasen skulle ha läckt ut. Nackdelen är att den är brandfarlig med andra ord.I Issec skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden