Är det Hällnäs som ligger bredvid Umnäs?

ylven skrev:
Är det Hällnäs som ligger bredvid Umnäs?
Hällnäs 1.5 mil norr om Vindeln.

H.äg Smurf skrev:
Hur har du kopplat elemetnet?
Jag är rädd för att jag har kopplat elementet fel. Tillopp längst ned och retur längs upp.

Kan detta påverka det dåliga returflödet?

Kan någon vänlig klok mänsika berätta för mig hur ett vattenelement är konstuerad. En spängskiss kanske...?

Har även en fundering kring rördimensionerna.

Som sagt tidigare så har jag stigar och returledning med en rördiameter på 42mm. Dessa rör kommer via kulvert i min torpargrund (ser endast ändarna i pannrummet och i "torpargrunden där de kommer in i huset).
I huset har jag krympt rördiametern till 15mm.
Stigarvattnet har bra tryck, men det verkar som om jag knappast har något tryck på returen.
Kan detta verkligen bero på att 15mm inte "orkar fylla" 42mm???

Om det är tänkbart, hur skall jag då gå till väga för att lösa detta problem.

Jag har en smula svårt att förtså att det skulle vara rörökningen från element till retur som skapar detta problem.
Det finns ju personer som har en huvudstam på 42mm och avstickare på endast 15mm

Tack Mogge
Vad tror du om mitt flödesproblem på returen efer att jag har monterat elementet rätt?

Nej radiatorn blir ej varm, Endast om jag luftar elementet tills jag får varmvatten, sedan kallnar det igen. Returflödet kollade jag med att ta loss cirkpumpen och jag kunde konstatera att det knappt rann vatten där och knappast nog för att pumpen skulle kunna skotta vatten.

Kanske en bra ide med att krympa röret innan cirlpumpen på returen. Någon annan som vet?

Hej Mogge

Elementet är placerad med underkant i jämnhöjd med inkommande ledningar (stigar o retur). Enda luftningen jag har i källaren är elementet och den sitter ju högre än inkommande rör. borde detta räcka eller måste jag ha en luftning på den grova returledningen oxå?

Har du skruvkopplingar på dom grova rören som kommer in i källaren? I så fall, prova att lossa dom lite och lufta kulvertdelen på så sätt. Det kan vara lite luft kvar precis innan strypningen och det räcker med hur lite som helst. Det vet jag av egen erfarenhet.

Vedeldarn skrev:
Har du skruvkopplingar på dom grova rören som kommer in i källaren?  I så fall, prova att lossa dom lite och lufta kulvertdelen på så sätt.  Det kan vara lite luft kvar precis innan strypningen och det räcker med hur lite som helst. Det vet jag av egen erfarenhet.
Jag har en övergång i mässing från 42mm till 15mm.
Kan bli svårt att få till en luftning där men jag borde nog försöka. Det skulle kanske gå att montera en luftnippel dirkekt efter koplingen, altså på det grova röret.

Nu skall jag försöka förklara hur jag har gjort...
Mellan elementet och returledningen har jag en rörstump (15mm) elementet går in på denna, till denna rörstump har jag även en kulkopling där jag har koplat en gardenakopling.
När systemet går spolade jag på med vatten från trädgårdsslangen för att trycka iväg eventuella luftbublor. Då fick jag bättre tryck i pannrummets returledning. Men problemet idag är att jag misstäner jag har koplat returen fel på elementet.

(Jag har stugan 8,5 mil från här jag sitter nu, så jag kan inte med säkerhet svara på det)
Om jag har koplat elementet RÄTT, kan jag då trycka iväg luften på detta sätt tro?

Det är alltid svårt att försöka trycka iväg luftbubblor eftersom dom har en tendens att slås sönder till jättesmå men jättemånga bubblor i stället. När du slutar spola så samlar dom i hop sig i en stor bubbla igen och du är tillbaks på ruta ett. Luft på fel ställe är ett skit. Ta en borr på 8,5 mm och borra hål i kopplingen på översidan, köp en gängtapp på 1/8 rörgänga om du inte har en redan och gänga upp hålet, montera en luftnippel till element i hålet. Klart.
Nu kan du lufta matningen. Element kopplas med tillopp uppe och retur i botten.

Nu har jag inhandlat en gängtapp för 199 kronor...
Hoppas det kommer att fungera.

Hur går det att gänga direkt i ett 22mm kopparrör? kommar jag att gängar som går att skruva i tro?

Du ska INTE gänga i kopparröret, det går åt h..e utan i mässingskopplingen för där har du en godstjocklek som borde räcka. Vill du inte borra och gänga i kopplingen så får du löda på ett par stumpar av mässingsstång på kopparrören, borra och gänga genom mässingen och kopparn. Gänga i bara kopparrör går inte då godstjockleken är max 1 mm.

Vänta Ranchn.
Om det hade varit jag som hade problemet så hade jag först gjort så här.
Stäng CP.
Höjt trycket till 1,5 bar. Stängt termostatet på radiatorn och luftat ut ett par liter ifrån returen.
Sedan hade jag fyllt upp igen. Öppnat termostatet och stängt på returen i kopplet. Sedan hade jag avluftat igen.
Då ser du ju om du får ut luften. Annars kanske du i alla fall får en uppfattning om var luften sitter.
Kan vara värt och prova. Förresten har du luftat CP?

Lugn vedeldarn. Jag skall inte gänga i kopparröret. Det var bara en fråga på sidan om...

Det röret jag skall gänga är ett stålrör. Jag vill inte gänga i messingkopplingen, för då lär jag få problem att hitta hålet igen om jag måste bort med koplingen. Så direkt intill messingövergånger kommar jag att göra en avluftning.

AlfM skrev:
Vänta Ranchn.
Om det hade varit jag som hade problemet så hade jag först gjort så här.
Stäng CP.
Höjt trycket till 1,5 bar. Stängt termostatet på radiatorn och luftat ut ett par liter ifrån returen.
Sedan hade jag fyllt upp igen. Öppnat termostatet och stängt på returen i kopplet. Sedan hade jag avluftat igen.
Då ser du ju om du får ut luften. Annars kanske du i alla fall får en uppfattning om var luften sitter.
Kan vara värt och prova. Förresten har du luftat CP?
CP har jag luftat om du menar att lufta med skruven som är på framsidan av pumpen och luftskruven som är mellan pumpen och shunten. När du säger att jag borde lufta returen med termostaten stängt, menar du på elementet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.