5 157 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Behöver hjälp med kallt element
Sida 1 av 3
Hej!
I min fritidshus var alla rör och element sönderfrusna när vi köpta huset. Idag är jag ifärd med att dra nytt sytem med inte helt problemfritt...
Systemet:
Jag har en El/oljepanna i uthuset som skal förse huset med värme via en kulvert på ca 25 m.
Till att börja med monterade jag ett element i torpargrunden för att förhindra fryskador.
Stigarledning och returledning från panna till torpargrunden har en dimension på 42 mm. Inne i torpargrunden går jag ned till 15 mm i dimension som skall förse elementen med värme.
Problemet:
Inkommande vatten har ett bra flöde, men returen har knappt något flöde alls om man kollar i pannrummet.
Idag har jag endast ett element och det är beläget ca 1 meter under pannans placering. Jag har en cirulationspump på returledningen nära pannan och shunten står helt öppen och jag har luftat alla luftskruvar.
Vad kan problemet vara? Varför får jag inget returtryck?
Orkar inte cirkulationspumpen? eller kan detta fenomen beror på att från elementen som det går 15 mm rör inte orkar fylla upp ett 42 mm rör?
Det skall nämnas att tidigare system (panna och pump) har klarat av denna kulvertlängd och dimension, med avstickare på 22 mm.
I min fritidshus var alla rör och element sönderfrusna när vi köpta huset. Idag är jag ifärd med att dra nytt sytem med inte helt problemfritt...
Systemet:
Jag har en El/oljepanna i uthuset som skal förse huset med värme via en kulvert på ca 25 m.
Till att börja med monterade jag ett element i torpargrunden för att förhindra fryskador.
Stigarledning och returledning från panna till torpargrunden har en dimension på 42 mm. Inne i torpargrunden går jag ned till 15 mm i dimension som skall förse elementen med värme.
Problemet:
Inkommande vatten har ett bra flöde, men returen har knappt något flöde alls om man kollar i pannrummet.
Idag har jag endast ett element och det är beläget ca 1 meter under pannans placering. Jag har en cirulationspump på returledningen nära pannan och shunten står helt öppen och jag har luftat alla luftskruvar.
Vad kan problemet vara? Varför får jag inget returtryck?
Orkar inte cirkulationspumpen? eller kan detta fenomen beror på att från elementen som det går 15 mm rör inte orkar fylla upp ett 42 mm rör?
Det skall nämnas att tidigare system (panna och pump) har klarat av denna kulvertlängd och dimension, med avstickare på 22 mm.
Till att börja med gurglade den, men jag styrde på med extra returvatten (med vattenslang) för trycka iväg eventuelle luftbublor. Sedan har det varit tyst i pumpen förutom att den surrar om man lyssnar på returröret.
Jag har mellan 0,7 bar och 1,5 beroende på om jag har luftat eller styrt på med kallvatten.
Jag har ett helt nytt elementfrån Rinkaby rör. Även koplingsatsen och termostaten är helt ny.
Kan jag ha kopplat framledning och retur till fel uttag?
Se mina frågor i en annan tråd (Fem frågvisa frågor).
Hej , jag är er evigt tacksam för all hjälp och tips, men jag har inte direkt blivit klokare...
Första inlägget i denna tråd kan ni läsa hur mitt system är uppbygt.
FRÅGOR
1. Kan det låga returvattenflödet beror på att jag från elementet har 15mm och det kopplas till ett grövre rör som är 42mm. Jag menar... kanske vattnet inte orkar fylla det stora röret och ej heller klarar av att trycka iväg eventuella luftbublor?
2.Kan jag ha kopplat elementet fel? Jag är osäker på om tillopp skall kopplas upptill eller nertill på elementet.
Elementet har beställningsnummer 6001 och jag har beställt det från www.rinkabyror.se.
Jag har även en kopplingssats med beställningnummer 2789.
Får jag svar på dessa frågor skall jag bjuda på en cognac om ni besöker Hällnäs
FRÅGOR
1. Kan det låga returvattenflödet beror på att jag från elementet har 15mm och det kopplas till ett grövre rör som är 42mm. Jag menar... kanske vattnet inte orkar fylla det stora röret och ej heller klarar av att trycka iväg eventuella luftbublor?
2.Kan jag ha kopplat elementet fel? Jag är osäker på om tillopp skall kopplas upptill eller nertill på elementet.
Elementet har beställningsnummer 6001 och jag har beställt det från www.rinkabyror.se.
Får jag svar på dessa frågor skall jag bjuda på en cognac om ni besöker Hällnäs
När jag monterade mina radiatorer så gjorde jag en avstickare från 22 till 15. Inga som helst problem med tilloppet, men ibland känns returen lite för kall på ett av avsticken för att det ska kännas riktigt bra. Det fungerar dock fint värmemässigt på verandan dit jag har ett av avsticken, så jag bryr mig inte om det.Ranchn skrev:Hej , jag är er evigt tacksam för all hjälp och tips, men jag har inte direkt blivit klokare...
FRÅGOR
Får jag svar på dessa frågor skall jag bjuda på en cognac om ni besöker Hällnäs![]()
1. Min röris sa att det inte var några problem med avstick från 22 till 15, men större skillnad än så var inte att rekommendera. Det kanske är för grovt från 42 till 15? Som du själv säger så blir det kanske problem att fylla upp returen eftersom det blir för stor skillnad.
2. Såframt jag vet och känner till så ska tilloppet kopplas in upptill på radiatorn, och returen nedtill. Det är ju upptill termostaten sitter, och därifrån du kontrollerar vilken mängd varmvatten som ska slussas ut till kaminen.
Lycka till!
Mvh/Magnus