Behöver råd om hur jag tar mig vidare i bygget
Bygget är en tvättstuga, 6x4m.
12 plintar är tanken, 3 rader á 4plintar i varje rad
Har lite handgrävning innan gropen är så stor den ska vara (5x7m)
Men... i gropen är det bara lera, jag sjunker rätt djupt när jag står och gräver.
Så jag undrar, vilket material (makadam?) är bra att ha i botten, duk etc.
Mvh

• Handgrävd grop för tvättstugans fundament med lerig yta och mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför måste du ner så djupt? Om det är lös lera hela vägen är det tveksamt om du ska fortsätta. Har du kollat på SGU:s jordartskartor?

J justusandersson skrev:
Varför måste du ner så djupt? Om det är lös lera hela vägen är det tveksamt om du ska fortsätta. Har du kollat på SGU:s jordartskartor?
Ville inte att det skulle skjuta i vinter, så dränlagret är tänkt på 1m . Ja, uppemot 10m lera innan berg.
Vad är tveksamt, att fortsätta bygget öht? :(

Du bör ta reda på vilken typ av lera det är. Är det fast lera som bara har lösts upp av regnvatten eller är det naturligt lös lera? Lös lera tål väldigt lite marktryck. Hade du tänkt fylla gropen med makadam och bygga på det? Det bästa du kan göra tror jag är att kontakta en lokal konstruktör som kan komma ut till platsen.

harry73
Är det en fristående byggnad eller en påbyggnad?
Gjordes det en geoteknisk undersökning?

För det första, nej, någon geoteknisk undersökning gjordes inte. Jag förstår att det var naivt, men nu är gropen ändå grävd..
Och till leran, har antagligen grävt i en grusås, och uppifrån ner är först matjord 30cm, sen fin sand ca 100cm. Under det då ,130cm ner totalt ligger hårt packad blåaktig lera.
Fristående byggnad.
Tar tacksamt emot förslag på hur detta kan lösas, förstår att det verkligen inte är optimalt att bygga på detta, men alternativet är ju att skotta ner alltihop igen.

Brukar man gräva ur hela området man ska sätta plintar i?
Har fått för mig att man gräver gropar bara just där och inte hela bottenplattan. För då kan man ju lika gärna gjuta platta på en gång.

• Gilla
Cmikaelericsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ta hjälp av en geotekniker för att bestämma hur ni ska grundlägga bygget.
Är det en utbyggnad ska man också ta hänsyn till befintlig byggnad så att man inte får sättningssprickor i skarven.
Vi kan inte hjälpa dig så värst mycket eftersom vi inte vet så mycket om leran och andra förhållanden hos dig

Var i landet ligger gropen? När man ska grundlägga med plintar gräver man normalt en grop för varje plint. Är marken dränerande (vilket den ju är ner till leran) brukar det räcka att gräva till halvt frostfritt djup. Man kan korta grundläggningsdjupet mer genom isolering. Att gjuta plintar i gropen och sedan återfylla med makadam eller grus kan vara riskabelt om du inte kan dränera gropen genom en kanal bort därifrån. En lösning kan vara att gjuta betongsulor på de nivåer som du har grävt fram (alltså olika nivåer) och sedan mura upp en grundmur av lecasten och lägga ett träbjälklag ovanpå grundmuren. Då får du en krypgrund, som du måste hantera på något sätt (varm eller kall). Det är inget problem att grundlägga på fast lera. Med en sula runt om fördelar du den last som det färdiga huset representerar på en större yta, vilket alltid är en fördel. Helst ska man räkna på det. Husets totalvikt inklusive snö, människor och inredning dividerat med grundens totalyta. Resultatet bör i det här fallet vara mindre än 100 kilopascal (kPa). Man bör undvika att använda löst material (grus eller makadam) under en plint eller en grundmur om det inte är ordentligt packat. Annars sätter det sig. Det bästa är alltid att gjuta direkt mot oschaktad mark.

Jo, det är utgrävt på hela ytan eftersom jag tänkte att det skulle bli lättare med vatten/avlopp/el. Sen var tanken att ha dräneringsrör runt om i ett 8-16 lager.

På dränlagret skulle jag sen ha lagt en sula under varje plint 60x60 typ. Och från sulorna gjuta uppåt med papprör.
Låter detta helt orimligt nu, när marken är så lös? När jag säger lös menar jag att jag nästan plurrar med stövlarna på vissa ställen.

Jag hör att ni förespråkar geotekniker, och det kommer säkert landa i det till slut, men vill ändå lära mig av era förslag och kritik, och hur man normalt brukar göra.

Beställ en jordartskarta på SGU:s hemsida. Det är gratis. Det är en dator som skapar den. Den ger mycket värdefull information om din tomt och området runt omkring. Om den inte visar på förekomst av lös lera i någon form behöver du inte vara särskilt orolig.

Du måste torka ut din grop. Det bästa är om du kan leda bort vattnet. Att först lägga ett dräneringslager av makadam och sedan gjuta plintar ovanpå det är feltänkt. Det kommer att sätta sig. Nackdelen med plintlösningen i det här skedet är att den förutsätter återfyllning, vilket jag tycker du ska undvika.

harry73
Och dräneringen är väldigt viktigt och då ska du se till att leda bort vattnet från gropens lägsts punkt. Fyller du bara materialet med dränerande material, kommer det var vattenfylld eftersom leran inte tar emot vatten

Okej, då förstår jag. Jag måste fattat fel från början helt enkelt. Får se hur jag tar mig vidare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.