Hej,
jag har precis lagt in nytt golv i lägenheten och försöker nu hitta trösklar som matchar dörrkarmen och täcker hela passagen. Det var lättare sagt än gjort tyvärr! 😬
Jag var inne på hornbach och hittade några som verkade stämma i måtten.
Dock matchar dom inte perfekt. Några detaljer kan jag såga till för att få in dom i dörröppningen, men på ena sidan så räcker inte tröskeln hela vägen utan det saknas någon cm vilket stör mig enormt (bifogat bild på det. Ena bilden visar att ena sidan är dörrkarmen bredare och då räcker inte tröskeln till)
Min fråga är hur jag enklast löser det.
Är det att bita i det sura äpplet och såga till ett par ekbrädor själv eller beställa från någon som kan? Trodde nämligen mina dörrar var standard då fastigheten är byggd -91 och känns väldigt standardmässigt byggd.
MVH/flamuren
jag har precis lagt in nytt golv i lägenheten och försöker nu hitta trösklar som matchar dörrkarmen och täcker hela passagen. Det var lättare sagt än gjort tyvärr! 😬
Jag var inne på hornbach och hittade några som verkade stämma i måtten.
Dock matchar dom inte perfekt. Några detaljer kan jag såga till för att få in dom i dörröppningen, men på ena sidan så räcker inte tröskeln hela vägen utan det saknas någon cm vilket stör mig enormt (bifogat bild på det. Ena bilden visar att ena sidan är dörrkarmen bredare och då räcker inte tröskeln till)
Min fråga är hur jag enklast löser det.
Är det att bita i det sura äpplet och såga till ett par ekbrädor själv eller beställa från någon som kan? Trodde nämligen mina dörrar var standard då fastigheten är byggd -91 och känns väldigt standardmässigt byggd.
MVH/flamuren
om du kollar på bilden på den du länkade så ser du att den endast har 2 breda spår och en sista liten flärp.T tergo skrev:
Det jag behöver är 3 breda spår för att täcka hela öppningen/matcha dörrkarmen som du ser på mina bilder.
Djupet är 12 (11,8)cm i min dörröppning. Problemet verkar vara att jag har tre olika mått i dörrkarmen: 80 brett i mitten, 83 brett på ena sidan och ca 85 på andra.
Hoppas det är förståeligt vad jag menar.
- Köp en standardtröskel i lagom bredd utan foder-urtag.
- Ta en multisåg och stöd den mot en höjd som tröskeln har och såga ur det nedersta av dörrfodret.
-Skjut in tröskeln i den skåran.
Är man noggrann går det att få till riktigt snyggt!
- Ta en multisåg och stöd den mot en höjd som tröskeln har och såga ur det nedersta av dörrfodret.
-Skjut in tröskeln i den skåran.
Är man noggrann går det att få till riktigt snyggt!
Det kan stämma faktiskt. Men behöver få till djupet så tröskeln täcker hela dörrkarmen och även påbyggnaden. Det kommer se märkligt ut annars tycker jag.T tergo skrev:
Tack för tipset om hur jag ska göra.M MagHam skrev:
Ursäkta min oförståelse men vad menar du med steg 2? 🤔
tack! nu blev förklaringenS stugfar skrev:
tack, jag provade detta på ett ställe men dörrkarmarna är snea och det gick sådär. Jag tänkte nog lite fel när jag kapade också vilket stör mig.M MagHam skrev:
Är det dumt att dölja springor med typ vit målarfog? 🙈
Jamen det där ser ju ut som en riktig gördetsjälvare varit framme, jag känner igen mig. Man brukar tänka fel många gånger...blandat med att man råkar tänka rätt ibland. Om det är din första tröskel tycker jag att vit målarfog är en helt ok lösning. Lite fel är också rätt. Så kan du gå vidare med andra och viktigare saker. Kanske gör du om den om några år när fogen ser tråkig ut eller så. (Då kapar du såklart den nya tröskeln fel igen, men på ett annat sätt, svär en del, köper en tredje, och får det rätt.)
haha tack för peppen! Det var en av dom första jag gjorde och mest sne dörrkarm där och provade tekniken att såga bort lite av karmen 🙂S stugfar skrev:Jamen det där ser ju ut som en riktig gördetsjälvare varit framme, jag känner igen mig. Man brukar tänka fel många gånger...blandat med att man råkar tänka rätt ibland. Om det är din första tröskel tycker jag att vit målarfog är en helt ok lösning. Lite fel är också rätt. Så kan du gå vidare med andra och viktigare saker. Kanske gör du om den om några år när fogen ser tråkig ut eller så. (Då kapar du såklart den nya tröskeln fel igen, men på ett annat sätt, svär en del, köper en tredje, och får det rätt.)
Jag gör en fuling och fogar igen lite springor. Hoppas ingen ser 😉
Ursäkta parantesen. Men det har varit ett jobbigt projekt då jag totaltenoverar en sönderrökt 3a (som höll sig inom min budget) och det blev mycket svårare än jag trott då jag gör allt själv samt att jag flyttar isär med barn inblandat. Så hjärnan är inte 100 med i alla moment som synes 😬
Men skam den som ger sig 💪🏻
Tusen tack för hjälpen alla - samt peppen stugfar 🙏🏼
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan någon hjälpa mig att identifiera min Klippo. Behöver en ny förgasa
Trädgårdsmaskiner -
Behöver hjälp med vattenavstängning inför bidéinstallation
Badrum -
Hjälp: Vad behöver jag åtgärda med köksfläkten för att uppfylla OVK?
Ventilation -
Hjälp! Min gräsmatta behöver vård!
Gräsmatta -
Nu behöver jag ha hjälp att tolka min F1145 bergvärme.
Värmepumpar