1 856 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Behöver hjälp att avgöra om denna vägg är bärande.
Hej,
Vill gärna ta bort en vägg men vågar inte riktigt göra detta föränn jag är helt säker på om det är OK. Föreningen säger att det är OK och det är även andra som har tagit bort denna vägg, men jag kommer inte kunna sova om nätterna om jag inte är 100 %.
Jag räknar självklart inte med att få ett säkert svar utifrån de underlag jag bifogar nedan, och kommer att ta in en byggnadsingenjör el. dyl., men var mest nyfiken på era kvalificerade gissningar.
Underlagen är tyvärr enbart A-ritningar vilket var de enda jag hittade i kommunens digitala ritningsarkiv. Kommer att ringa dem imorgon och se om det ev. finns flera icke inskannade ritningar att tillgå.
Vi kan börja med en ritningen över själva lägenheten, samt den vägg (eller del av vägg) jag vill riva:
Skickar även med motsvarande rum fast på souterrängvåningen (där väggen inte ens finns med) och källarvåningen (där väggen finns med):
Vindsvåning (om det kan vara till hjälp):
Samt en sektionsritning:
Huset är 9 våningar, samtliga våningsplan är identiska förutom souterräng- och källarvåning.
Väggen är inte hård jämfört med fasadväggen, men det låter inte heller ihåligt när man knackar.
Tack!
Vill gärna ta bort en vägg men vågar inte riktigt göra detta föränn jag är helt säker på om det är OK. Föreningen säger att det är OK och det är även andra som har tagit bort denna vägg, men jag kommer inte kunna sova om nätterna om jag inte är 100 %.
Jag räknar självklart inte med att få ett säkert svar utifrån de underlag jag bifogar nedan, och kommer att ta in en byggnadsingenjör el. dyl., men var mest nyfiken på era kvalificerade gissningar.
Underlagen är tyvärr enbart A-ritningar vilket var de enda jag hittade i kommunens digitala ritningsarkiv. Kommer att ringa dem imorgon och se om det ev. finns flera icke inskannade ritningar att tillgå.
Vi kan börja med en ritningen över själva lägenheten, samt den vägg (eller del av vägg) jag vill riva:
Skickar även med motsvarande rum fast på souterrängvåningen (där väggen inte ens finns med) och källarvåningen (där väggen finns med):
Vindsvåning (om det kan vara till hjälp):
Samt en sektionsritning:
Huset är 9 våningar, samtliga våningsplan är identiska förutom souterräng- och källarvåning.
Väggen är inte hård jämfört med fasadväggen, men det låter inte heller ihåligt när man knackar.
Tack!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väldigt osannolikt att väggen skulle vara bärande. När är huset byggt?
Tack för svar.
Huset är byggt 1954.
Huset är byggt 1954.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då har huset betongbjälklag som vilar på bärande väggar av mursten (minst helsten tjocka) eventuellt i kombination med lättbetong. Väggen du vill ta bort består antagligen av halvstens tegel eller lättbetongplank. Vill mam vara väldigt noga tittar man på en armeringsritning, fast jag tycker inte det behövs i det här fallet.
Tack!
Jag har ringt kommunen och fått tag på en teknisk beskrivning (de hade inga konstr. eller armeringsritningar). Jag misstänker att denna vägg faller under "övriga innerväggar" som enl. beskrivningen är en "plattvägg".
Bifogar TB:n nedan.
Jag har ringt kommunen och fått tag på en teknisk beskrivning (de hade inga konstr. eller armeringsritningar). Jag misstänker att denna vägg faller under "övriga innerväggar" som enl. beskrivningen är en "plattvägg".
Bifogar TB:n nedan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Såvitt jag förstår gäller den beskrivningen tvättstugan.. Jag tycker inte du behöver lägga mer jobb på detta. Plattvägg är lätbetong.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver hjälp att hitta trösklar som passar 😲
Fönster & Dörrar -
Kan någon hjälpa mig att identifiera min Klippo. Behöver en ny förgasa
Trädgårdsmaskiner -
Behöver hjälp med vattenavstängning inför bidéinstallation
Badrum -
Hjälp: Vad behöver jag åtgärda med köksfläkten för att uppfylla OVK?
Ventilation -
Hjälp! Min gräsmatta behöver vård!
Gräsmatta