78 720 läst ·
134 svar
79k läst
134 svar
Behöver hjälp angående VVS faktura som känns väldigt fel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, visst är det köparen som skall rotavdragen, rotavdraget ska vara avdraget på fakturan som sen företaget får från Skatteverket. Har hört hantverkare som tycker att man ska dela på rotavdraget.L Lövborgen skrev:Man kan ju vända på steken. Det är ju köparen som ska ha rotavdraget från Skatteverket på säljarens faktura. Då bör man som köpare vara lite ivrig att få fakturan i tid så att inte rotavdraget fryser inne. Säljaren kan ju heller inte veta att SKV beviljar rotavdraget så säljaren kan alltid kräva hela summan av köparen. Sen är det så klart dåligt att skicka fakturan efter 1 år och med detta hutlösa belopp dessutom.
Och om företaget inte får rotavdraget av Skatteverket så har företaget rätt att kräva det av kunden.H HEM2121 skrev:
Företaget hade gått i konkurs. Då är det en konkursförvaltare som sköter det, ingen likvidator. En likvidator sköter avvecklingen av aktiebolag som inte har gått i konkurs. Bara så vi håller isär vad olika roller gör.S steve5432 skrev:Mina 2 ören:
1) Att likvidatorn är 81 år är inget konstigt. Han utför ett jobb som innebär lite pappersvändande, och kasserar säkert in ett rejält fett arvode för detta (som advokat). Är han bara frisk i knoppen kan ju detta utföras när och var denne vill. Personen i fråga kanske lever för jobbet och vill inte sitta på en parkbänk och mata duvor. Känner flera sådana som arbetsgivaren fick tvinga i pension, men då startade de bara egna bolag och fortsatte jobba som konsult en bra bit över 70-strecket innan de till sist gick i pension på riktigt.
2) Jag anlitade en rörfirma till att byta en läckade vattenkran/utkastare på fasaden. Gubben kom, bytte utkast och rör hela vägen till kulventil under diskbänk i tvättrum. Snyggt och prydligt. Kostade 1600 kr. Jobbet tog ca 1,5 timme. Borde inte ta speciellt mycket längre tid att göra det som gjordes på bilden? Fantasifakturor bestrider jag alltid omgående. Som tur väl är var det över 10 år sedan jag fick en sån.
/S
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, då är det konkursförvaltaren TS ska vända sig med den saltade fakturan, Jourarbete som inte är beställt.L Lövborgen skrev:
Såg inte att du involverade något annat bolag i diskussionen, sorry.Nissens skrev:
Men nej, det är absolut inte glasklart.
Jag har själv avvecklat ett bolag via en likvidator (inte konkurs, utan avveckling) där likvidatorn tog över bolaget mot en köpesumma som motsvarade de kvarvarande kapitalet i bolaget minus hans arvode. Detta då han tyckte att jag var gnällig som ville att han skulle slutföra arbetet...
Han var förvisso en bra bit över 60, men inte pensionär, när han började arbetet.
Ok, jag tänkte mer på likvidatorns uppdrag vid en konkurs, för i detta fallet är ”konkurs påbörjad”Dowser4711 skrev:
Såg inte att du involverade något annat bolag i diskussionen, sorry.
Men nej, det är absolut inte glasklart.
Jag har själv avvecklat ett bolag via en likvidator (inte konkurs, utan avveckling) där likvidatorn tog över bolaget mot en köpesumma som motsvarade de kvarvarande kapitalet i bolaget minus hans arvode. Detta då han tyckte att jag var gnällig som ville att han skulle slutföra arbetet...
Han var förvisso en bra bit över 60, men inte pensionär, när han började arbetet.![]()
Vid en avveckling kan det kanske vara annorlunda, men jag hade i det läget nog velat vara registrerad som ägare om det var mitt bolag som skulle avvecklas.
Vid en konkurs är det en konkursförvaltare som handlägger konkursen, inte en likvidator. En likvidator handlägger en likvidation (avveckling av aktiebolag utan konkurs).Nissens skrev:
Nej, aldrig. Sista steget är att konkursen avslutas. När konkursförvaltaren har sålt alla tillgångar och om det då blir pengar att dela ut till fodringsägarna så görs de enligt regler som gäller för det. Sen görs en slutredovisning och konkursen avslutas om man drar det kort.M MagHam skrev:
Om konkursen avslutas och det fortfarande finns tillgångar kvar då? (Osannolikt men möjligt)L Lövborgen skrev:
Konkursen avslutas normalt inte då, men det finns undantag, t ex osäljbara fastigheter. Då blir dessa herrelösa och konkursen kan avslutas. Annars rullar konkursen på tills tillgångarna är sålda och dom pengar som är att vänta kommit in. Fodringar som bedöms att man knappast får in eller att det kostar mer än det smakar att vänta in/driva in lägger man inte krut på.M MagHam skrev:
Jag har läst väldigt noga.
Det är därför jag svarar som jag gör.
Den här kunden har, utöver ett korrekt jobb, utfört snabbt och på ob-tid, fått ett års kredit utan extra kostnad.
Det var ju kul för dig att du jobbar ob gratis, men resten av landets vuxna arbetstagare brukar veta att det kl 18-06 samt lördag, söndag och röd dag blir högre timpeng.
Att låtsas som annat är att vara i ond tro.
En juridisk term som i korthet betyder att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att kunna blåsa folk.
Den här kunden har, utöver ett korrekt jobb, utfört snabbt och på ob-tid, fått ett års kredit utan extra kostnad.
Det var ju kul för dig att du jobbar ob gratis, men resten av landets vuxna arbetstagare brukar veta att det kl 18-06 samt lördag, söndag och röd dag blir högre timpeng.
En juridisk term som i korthet betyder att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att kunna blåsa folk.
Fairlane skrev:
Har du läst vad TS skrivit?
Han har inte bett om att någon ska komma efter 18 eller att det ska vara blixtutryckning.
Ringer jag en rörmokare och vare sig jag eller de säger något akut, men de säger, vi kan komma idag, så tolkar jag det som att de råkade ha en lucka under dagen, inte att det blir akuttaxa. När sen firman inte dykt upp under dagen så hör man av sig lite fint och frågar om de hinner under dagen, så det inte var så att det inte varit ett missföestånd.
Den som är ute och cyklar och gnäller är inte TS utan rörmokaren. Förstår inte hur man kan stödja sådant svineri.
Vad gäller att be om fakturan så vet vi ju inte om TS gjort det eller inte. Jag hade en elektriker som gjorde ett jobb åt mig för 10 år sen. Jag frågade efter faktura minst 5 ggr och han lovade att skicka. Han gjorde aldrig det så då får han vara utan pengar.
Skitsnack, om jag får ett problem med bilen, ringer verkstan på morgonen som säger vi har tid idag kom in med bilen. Sen ringer vid fyrasnåret och undrar om jag kan hämta ut bilen och de då säger, den blir klar i kväll. Ska jag då få betala jourpris om de lagar den på kvällen. Om första samtalet tas på morgonen på normal arbetstid är det inte mitt problem om de lovar nåt de inte kan hålla. Då får de säga "jag har inte tid idag, jag kommer imorrn" - om man då står på sig och säger att det måste ske idag så är det rimligt med jourtaxa.OlssonX skrev:
Jag har läst väldigt noga.
12 papp för att fixa två läckande kranar. Tur jag kan fixa sånt själv.