79 040 läst ·
134 svar
79k läst
134 svar
Behöver hjälp angående VVS faktura som känns väldigt fel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Surt.
Men de har i sak rätt. Och du verkar ha missat en rad saker.
Varför har du inte frågat efter fakturan, är det första och mest anmärkningsvärda. Trodde du att du skulle slippa betala?
Varför tror du att man kan ringa en hantverkare och få blixtutryckning samma dag, efter 18 dessutom, utan att det kostar extra, är fundering nr 2.
Du har alltså fått snabb hjälp men beter dig som en kränkt prinsessa.
Betala och var glad att kranen fungerar istället. Och ha lite bättre koll nästa gång. Fråga om du inte sett räkningen inom en vecka.
Varför har du inte frågat efter fakturan, är det första och mest anmärkningsvärda. Trodde du att du skulle slippa betala?
Varför tror du att man kan ringa en hantverkare och få blixtutryckning samma dag, efter 18 dessutom, utan att det kostar extra, är fundering nr 2.
Betala och var glad att kranen fungerar istället. Och ha lite bättre koll nästa gång. Fråga om du inte sett räkningen inom en vecka.
A agl skrev:För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).
Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.
[media]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Har du läst vad TS skrivit?OlssonX skrev:
Han har inte bett om att någon ska komma efter 18 eller att det ska vara blixtutryckning.
Ringer jag en rörmokare och vare sig jag eller de säger något akut, men de säger, vi kan komma idag, så tolkar jag det som att de råkade ha en lucka under dagen, inte att det blir akuttaxa. När sen firman inte dykt upp under dagen så hör man av sig lite fint och frågar om de hinner under dagen, så det inte var så att det inte varit ett missföestånd.
Den som är ute och cyklar och gnäller är inte TS utan rörmokaren. Förstår inte hur man kan stödja sådant svineri.
Vad gäller att be om fakturan så vet vi ju inte om TS gjort det eller inte. Jag hade en elektriker som gjorde ett jobb åt mig för 10 år sen. Jag frågade efter faktura minst 5 ggr och han lovade att skicka. Han gjorde aldrig det så då får han vara utan pengar.
lunnabo skrev:
Preskriptionslag (1981:130)
t.o.m. SFS 2006:698
SFS nr: 1981:130
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 1981-01-29
Ändrad: t.o.m. SFS 2006:698
Fakturan skall vara utställd till kund inom ett år
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)
Inledande bestämmelse
1 § Denna lag gäller i fråga om preskription av fordringar, i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet.
Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
Firmans .org nr skall finnas på fakturan.A agl skrev:För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).
Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.
[media]
Är .org nr ett person nr är det ett enskild firma, AB har nr som inte kan uppfattas som person nr
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Angående jour, TS frågade om de kunde komma samma dag och han fick ett ja, firma nämnde inte något om jour, sen ringde TS igen för att säkerställa att de skulle komma under dagen och de svarade kl.18 utan att nämna jour. Sen kan jag tycka att man kan fråga efter fakturan om den inte dyker upp inom en månad men det är dock firman som ansvarar för att fakturan ska komma fram till rätt adress, oavsett om posten slarvar bort fakturan, Företaget har hela ansvaret.OlssonX skrev:
Surt.
Nu var det inte 5-6 år, utan 8,65, så drygt 10%Nissens skrev:
Så du tror att alla är kärnfriska till den dagen de dör??
I den riktiga verkligheten har de flesta krämpor och minskad energi innan de går bort. Det är skillnad på att vara ”pigg” och att vara yrkesverksam.
Du kan ju göra ett studiebesök på vilket äldreboende som helst, eller intervjua hemtjänsten så får du se.
Hur 5-6 år som läggs till en 81 årings liv kan bli 10% är rätt svårt att förstå, det är snarare hälften ungefär… 6%
De flesta 81åringar jag kännt har varit oförskämt pigga. Och det gäller troligen de flesta i den åldern. Skulle majoriteten av 81åringarna behöva bo på äldreboende skulle vi ha problem.
Men just där gissar jag lika mycket som du.
Nja, jag gissar inte. Och det var en 81 åring vi pratar om, inte en 80 åring.S sunqan skrev:
Medellivslängden anger att hälften dött vid den åldern. Det betyder att väldigt många är krassliga innan dess, och även de som lever vid den åldern lär inte vara på topp även om det som alltid finns undantag.
Och åter igen, det är skillnad på att vara pigg och att vara fullt yrkesverksam.
Det spelar liksom ingen roll vad du påstår, jag har ändå aldrig under hela min karriär träffat på en 81 åring som är fullt yrkesverksam. Och jag träffar mycket människor i mitt arbete.
Men du kanske arbetar inom ett gebit som inte kräver så mycket, vad vet jag.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 081 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 081 inlägg
OT:Nissens skrev:
Nej. Det är i så fall MEDIANlivslängd, populärt tolkat som "hälften dör yngre och häften dör äldre".
Medellivslängden ett år är summan av åldern av alla som dött dividerat med antalet.
Eftersom en del barn och unga dör så drar de ned medelvärdet, och när man bevisligen har överlevt till 80 år är just "förväntat antal år kvar i livet" mer meningsfullt än att jämföra med medellivslängden.
Oavsett leken med siffrorna, så har jag aldrig träffat på någon 81 åring som är fullt yrkesverksam, dessutom är det så att i stort sett alla arbetsgivare ”tvingar” medarbetarna att gå i pension när de faller för åldersstrecket, vilket är när man är 60+, alltså mer än ett decennium innan man fyller 80…Karrock skrev:
OT:
Nej. Det är i så fall MEDIANlivslängd, populärt tolkat som "hälften dör yngre och häften dör äldre".
Medellivslängden ett år är summan av åldern av alla som dött dividerat med antalet.
Eftersom en del barn och unga dör så drar de ned medelvärdet, och när man bevisligen har överlevt till 80 år är just "förväntat antal år kvar i livet" mer meningsfullt än att jämföra med medellivslängden.
Vi lever väl i olika världar du och jag helt enkelt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är inte ens så enligt TS.H HEM2121 skrev:
"Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa.", DVS firman säger själva att de kan komma samma dag.
Själv är jag konsult och det händer att kunder avbokar. Ringer det då någon och ber om hjälp så ser jag om jmdwn tiden fungerar. Så hade jag tolkar rörmokaren i detta fall, de hade en ledig tid.
Det var vara ett förtydligande, vi är eniga om att rörnokaren och eventuella supporter är ute och cyklar.
Man kan ju vända på steken. Det är ju köparen som ska ha rotavdraget från Skatteverket på säljarens faktura. Då bör man som köpare vara lite ivrig att få fakturan i tid så att inte rotavdraget fryser inne. Säljaren kan ju heller inte veta att SKV beviljar rotavdraget så säljaren kan alltid kräva hela summan av köparen. Sen är det så klart dåligt att skicka fakturan efter 1 år och med detta hutlösa belopp dessutom.H HEM2121 skrev:
Du har nu gått från "Det betyder att de allra flesta inte har hälsan att arbeta i den åldern" till "jag har ändå aldrig under hela min karriär träffat på en 81 åring som är fullt yrkesverksam."Nissens skrev:
Nja, jag gissar inte. Och det var en 81 åring vi pratar om, inte en 80 åring.
Medellivslängden anger att hälften dött vid den åldern. Det betyder att väldigt många är krassliga innan dess, och även de som lever vid den åldern lär inte vara på topp även om det som alltid finns undantag.
Och åter igen, det är skillnad på att vara pigg och att vara fullt yrkesverksam.
Det spelar liksom ingen roll vad du påstår, jag har ändå aldrig under hela min karriär träffat på en 81 åring som är fullt yrkesverksam. Och jag träffar mycket människor i mitt arbete.
Men du kanske arbetar inom ett gebit som inte kräver så mycket, vad vet jag.![]()
Hur kom du dit på några debattinlägg här i forumet?
Mina 2 ören:
1) Att likvidatorn är 81 år är inget konstigt. Han utför ett jobb som innebär lite pappersvändande, och kasserar säkert in ett rejält fett arvode för detta (som advokat). Är han bara frisk i knoppen kan ju detta utföras när och var denne vill. Personen i fråga kanske lever för jobbet och vill inte sitta på en parkbänk och mata duvor. Känner flera sådana som arbetsgivaren fick tvinga i pension, men då startade de bara egna bolag och fortsatte jobba som konsult en bra bit över 70-strecket innan de till sist gick i pension på riktigt.
2) Jag anlitade en rörfirma till att byta en läckade vattenkran/utkastare på fasaden. Gubben kom, bytte utkast och rör hela vägen till kulventil under diskbänk i tvättrum. Snyggt och prydligt. Kostade 1600 kr. Jobbet tog ca 1,5 timme. Borde inte ta speciellt mycket längre tid att göra det som gjordes på bilden? Fantasifakturor bestrider jag alltid omgående. Som tur väl är var det över 10 år sedan jag fick en sån.
/S
1) Att likvidatorn är 81 år är inget konstigt. Han utför ett jobb som innebär lite pappersvändande, och kasserar säkert in ett rejält fett arvode för detta (som advokat). Är han bara frisk i knoppen kan ju detta utföras när och var denne vill. Personen i fråga kanske lever för jobbet och vill inte sitta på en parkbänk och mata duvor. Känner flera sådana som arbetsgivaren fick tvinga i pension, men då startade de bara egna bolag och fortsatte jobba som konsult en bra bit över 70-strecket innan de till sist gick i pension på riktigt.
2) Jag anlitade en rörfirma till att byta en läckade vattenkran/utkastare på fasaden. Gubben kom, bytte utkast och rör hela vägen till kulventil under diskbänk i tvättrum. Snyggt och prydligt. Kostade 1600 kr. Jobbet tog ca 1,5 timme. Borde inte ta speciellt mycket längre tid att göra det som gjordes på bilden? Fantasifakturor bestrider jag alltid omgående. Som tur väl är var det över 10 år sedan jag fick en sån.
/S