H HEM2121 skrev:
På fakturan står det ju att typ, om inte rot kan dras så fakturerar de för roten också, då bör de ju ha sökt för rotavdrag. Eller? Kolla med Skatteverket.
Rotavdraget söker bolaget när fakturan har betalats, det har ingen betydelse vilken sida årsskiftet arbetet utförts. Får bolaget då avslag hos Skatteverket för att tex gränsen på 50 tkr redan har uppnåtts på året, då fakturerar man resterande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
U UlrikaR skrev:
Rotavdraget söker bolaget när fakturan har betalats, det har ingen betydelse vilken sida årsskiftet arbetet utförts. Får bolaget då avslag hos Skatteverket för att tex gränsen på 50 tkr redan har uppnåtts på året, då fakturerar man resterande.
Ok! Men de kan väl inte söka på en så gammal faktura?

C
S Sajmon skrev:
Det stämmer att betalning ska ske samma kalenderår som arbetet utfördes. Och roten skall sökas senast sista januari året därpå.
Det finns på SKV Hemsida om du letar :)
Nej det finns inte på SKV:s hemsida eftersom det inte stämmer. Har själv många gånger fått godkänt ROT-avdrag på fakturor betalda kalenderåret efter att arbetet utförts eftersom vissa hantverkare jag anlitar är rätt sega med faktureringen. Dock "bokförs" avdraget på det år betalningen görs, så det ligger i köparens intresse att betalningen sker innan årsskiftet om man har avdragsutrymme kvar att utnyttja det året.

• Gilla
adron
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
På fakturan står det ju att typ, om inte rot kan dras så fakturerar de för roten också, då bör de ju ha sökt för rotavdrag. Eller? Kolla med Skatteverket.
Firman kan inte söka rot hos SKV förrän kunden har betalat fakturan.

• Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
Jag betalar 82,43 kr + moms för kranöverdel med kägla på Ahlsell. Med 15% påslag på materialet får kunden betala 118,50 kr inklusive moms.

T
:dizzy:
A agl skrev:
Dock har någon kontaktat dem och skickat fakturan jag la ut här och jag upplyses om att personen som gjorde det ska (citerar sms-et):

Ok men personen som uttalat sig kommer få ett besök ikväll , mest så du är medveten om de.
Ett hembesök??
Undrar hur mycket dom kommer fakturera för det? :thinking:
Kvällstid så då lär det bli jourpris ;)

• Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A Ahammarn skrev:
Man kan ju vara president i usa när man är 80 så..
Hittills har ingen president varit äldre än Joe Biden vad jag vet, och han är 79 nu…

Nissens Nissens skrev:
Fördomsfull??? Jag bara berättade om min erfarenhet. Den är baserad på fakta.

Dessutom är 81 år väldigt nära medellivslängden för män. Det betyder att de allra flesta inte har hälsan att arbeta i den åldern. Det är fakta, inte några fördomar. Allt tyder på att den här likvidatorn har rätt stora tillgångar, så han lär knappast behöva jobba om han inte vill.
Enligt scbs statistik för 2021, var den återstående meddellivslängden för en 80årig man 8,65 år

https://www.statistikdatabasen.scb....01I/LivslangdEttariga/table/tableViewLayout1/

• Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Nissens
S sunqan skrev:
Enligt scbs statistik för 2021, var den återstående meddellivslängden för en 80årig man 8,65 år

[länk]
Ja, det styrker ju det jag säger.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det styrker ju det jag säger.
Inte mycket.
10% kvar av livet är rätt mycket.
De flesta 81 åringar är rätt pigga och raska idag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
S sunqan skrev:
Inte mycket.
10% kvar av livet är rätt mycket.
De flesta 81 åringar är rätt pigga och raska idag.
Så du tror att alla är kärnfriska till den dagen de dör??
I den riktiga verkligheten har de flesta krämpor och minskad energi innan de går bort. Det är skillnad på att vara ”pigg” och att vara yrkesverksam.

Du kan ju göra ett studiebesök på vilket äldreboende som helst, eller intervjua hemtjänsten så får du se.

Hur 5-6 år som läggs till en 81 årings liv kan bli 10% är rätt svårt att förstå, det är snarare hälften ungefär… 6%

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Du kan reklamera den eftersom den är så gammal den behöver ej betalas enligt konsumenlagen

B birgitbolennart skrev:
Du kan reklamera den eftersom den är så gammal den behöver ej betalas enligt konsumenlagen
Hittar du på, gissar eller bara ljuger?

Preskriptionstiden för en fordran från näringsidkare till konsument är 3 år.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
T
B birgitbolennart skrev:
Jag tror att preskriptionstiden är 3 år. Var har du läst 1 år?

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
B birgitbolennart skrev:

Preskriptionslag (1981:130)
t.o.m. SFS 2006:698
SFS nr: 1981:130
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 1981-01-29
Ändrad: t.o.m. SFS 2006:698
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

Inledande bestämmelse
1 § Denna lag gäller i fråga om preskription av fordringar, i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet.

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.