nikasp
Det är väl en hund begraven att du i ditt första inlägg skriver att det är en hund begraven och skriver "extrema närbilder". Kolla på bilderna igen med glasögonen på. Tycker du att det ser bra ut? I mina ögon ser det för taskigt ut med allt jäkla kladdande. Jag hade aldrig godkänt något sådant och en riktig hantverkare hade knappast lämnat ett sånt resultat efter sig.

PS. Lägg gärna ut någon av de bilder du tog.

gr7 skrev:
Håller med om att det ligger en hund begraven, renoveradfe mitt badrum för ca ett år sedan och är väldigt nöjt med det.provade o ta några närbilder på fogar mm och det är klar att det ser ju inte så bra ut när man tar extrema närbilder på fogar mm.
Nej jag tycker bilderna som ligger ute på denna tråden blir mycket missvisande till TS favör.

Redigerat:
Användare gr7 registrerade sig, skrev "sitt inlägg" och har därefter inte haft någon ytterligare aktivitet på byggahus. Känns ju inte alltför äkta...

Jag har ännu en gång raderat ett företagsinlägg. Även denna gång innehöll det ingen information om sakfrågan.

Jag får ännu en gång uppmana företaget att OM man vill bemöta påståenden i tråden så skall det göras via mail till support@byggahus.se.

/moderator

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
Ja nu gör jag ett skumt trådlyft här. :o
Jag "blev skickad" till denna tråd ifrån en annan tråd, och har nu plöjt denna, rätt intressanta affär.

Men jag ville nu egentligen bara säga emot hempularen lite ... ;)
hempularen skrev:
<klipp>
Dessutom så får du inte koppla in någonting med krav på jordfelsbrytare utan att säkerställa att dte verkligen finns en fungerande jordfelsbrytare.

Så elsäkerhetsmässigt förefaller det ha brustit väldigt mycket i installationen utförd av Mathe kakel.
an man argumentera att det finns en mikroskopisk chans att slingan faktiskt mätmässigt var OK, men degenererat under tiden, och att JFBn var OK, men blivit trasig under tiden. Men då får man nog tro på jultomten också.
Jag tror inte det går att hitta stöd i lag, föreskrift eller tillämplig standard för detta, att man inte får koppla in något som kräver JFB, mot en befintlig JFB, utan att kontrollera funktionen på JFB.

Just i fallet med golvvärmeslinga i badrum så är det absolut väldigt väldigt bra att kontrollera funktionen på befintlig JFB samtidigt, men som sagt så tror jag det är svårt att härleda detta till ett 100% krav ifrån det regelverk som finns.

Ytterst sett står det att "anläggningen ska kontrolleras i betryggande omfattning innan den tas i bruk". Så det är ju en bedömningsfråga för elinstallatören.
T.ex ett nytt vägguttag i ett sovrum, sytt på från en befintligt, anses nog rätt lämpligt att kontrollera skyddsjordens förbindning samt funktion i övrigt - klart så.

Personligen skulle jag anse att det är lämpligt att kolla JFB för en ny värmeslinga i badrum, oavsett om JFB är ny eller befintlig. Men det är min åsikt, om en annan elinstallatör anser detta ej nödvändigt så är det en lång väg att bevisa att h*n inte uppfyller lagar och regler.

Det är ju klart, att ifall Sara hade fått en stöt och dött hade ju händelsen i sig självt bekräftat att kontrollen inte skedde "i betryggande omfattning".
Men att man känt av en stöt kan också betyda att strömmen låg på t.ex. 10mA, som inte löser en JFB. Extremt otäck stöt även 10mA.

Redigerat:
Njaa, observera att det har framkommit i tråden (hoppas jag säger rätt, hinner inte kontrolläsa hela tråden just nu) att jordfelsbrytaren inte fungerade, för den grupp som badrummet ligger på. Elektrikern som kallades in för att felsöka skall ha konstaterat det. Däremot så framgick det inte på vilket sätt det var fel.

Där kan man tänka sig några varianter:

1. Badrummet av ngn anledning inte kopplat över jfb från början.
2. Trasig jordfelsbrytare (stämmer dåligt med hur det formulerades).
3. Den som installerat golvvärmen kan ha råkat ut för att den löste ut direkt. och haft för dåliga kunskaper för att inse allvaret, och kopplat ur jordfelsbrytaren.
4. något annat.

Som sagt det faktiska felet med jordfelsbrytaren framgår inte.

Mikael_L
Ja jag borde kanske varit mer noga med att det jag skrev inte specifikt gällde fallet i denna tråd, utan i allmänhet.

Jag tror inte att det är bra att sprida någon uppfattning att det är brott mot lagar eller regler att inte testa en befintlig JFB vid en utvidgning av en anläggning, sådär i allmänhet.
Jag har t.o.m för mig att elsäkerhetsverket har uttalat sig i frågan.

Både jag och många med mig kan nog tycka det är lämpligt vid inst av elgolvvärme i badrum, men då det finns stort tolkningsutrymme så är det svårt att slå fast att det är fel att inte göra det.

Även jag blivit skickad hit från annan tråd. Har läst alla inlägg. Nu väcks många frågor-
är uttaget ok? Är manchetten hel?
Det blir en del att kolla-
Jfb fungerar i.a.f.
:)

Det verkar att man ska intr lita på någon!

Något avslut har jag inte sett. Gick TS vidare till domstol?

M
är det elektriker som lagt ut slingan så mäter dom den ett antal gånger innan typ vid flyttspackling och så

Verkar som att företaget tänker/har gått vidare.
Läste detta i ett inlägg på Flashback från 2014 05 08:

"Då vi långt ifrån har gett upp så kontakta oss gärna om ni har något att tillföra, vår motattack är total (skall vara fyra smileys här som inte kom med) inom kort, våra fakta räcker, men vill ni vara med så kom igen!"

Meningen är urklippt från inlägget på Flashback.

Vad som hänt har jag ingen aning om.

Redigerat:
Hur man skulle reagera som kund här vet jag inte men att slutresultatet är katastrofalt dåligt ser man tydligt på bilderna.
Hade passat bra in i fuskbyggarna.
Att det görs användare här av företaget som kommer med kränkande kommentarer visar ju hur seriöst företaget är.
Jag har jobbat i Norge lite för länge för att veta hur många meggningar man gör av värmekablar hemma.
Men på alla värmekablar på oljeriggarna så gör vi A-B-C test. När rätt längd är klippt från trumman, när den är förlagd och när den är ingjuten/rören är isolerade (innan driftsättning).
Nu såhär långt efter, hur löste det sig? Fick ni intygen?

Lolle skrev:
Nu menar jag inte kompetensen från ARN då skulle jag kritisera mig själv ;)

Det jag menade var kunskapen hos villaägarnas jurister men det är en åsikt och inte en sanning förstås
ARN är överlag hiskeligt inkompetenta.

Hur gick det med badrummet ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.