Att arbetet skulle vara klart är inte heller sant.
Vi anlitade bes.man som gjorde 2 saker; ett besiktningsprotokoll och en åtgärdsplan (åtgärdsplanen var det som var tvunget att åtgärdas pga ex skärskador av ojämna klinkers)åtgärdsplanen åtgärdades men resten av det besiktningsmannen kom fram till och det som är mer estetiskt samt rör i vägg etc. Är inte åtgärdat. Vi har inte heller fått några papper på NÅT ännu...

sargar skrev:
Plattorna köptes in av oss ja, men inte nån andra eller tredjesortering. Dessutom visade vi både kakel och klinkers för dom och dom kollade å slickade på det (för att se tätheten eller nåt sånt var anledningen till slickandet).

Alltså godkända av hantverkaren. De skriver till Arn att vi fått sagt till oss att kvaliteten var dålig och att det skulle bli snett för att plattorna var ojämna innan arbetet påbörjades Nån sån info fick inte vi för då hade vi inte låtit dom fortsätta. Vem låter hantverkare som sagt till innan om en sån sak fortsätta?!!
Menar du verkligen slickade på plattorna?

Hade jag sett en plattsättare slicka på mina plattor hade jag troligen ifrågasatt dennes mentala hälsa.

Angående ARN så är det stor skillnad mot en vanlig rättsprocess. Det görs inte en skälighetsbedömning, det är ingen förhandling utan deras utlåtande sker genom att tolka inkomna handlingar. I detta fall har de troligen bedömt att det finns motstridig dokumentation så de avvisar ärendet så att det i en rättslig process kan göras en skälighetsbedömning

D
sargar skrev:
Att arbetet skulle vara klart är inte heller sant.
Vi anlitade bes.man som gjorde 2 saker; ett besiktningsprotokoll och en åtgärdsplan (åtgärdsplanen var det som var tvunget att åtgärdas pga ex skärskador av ojämna klinkers)åtgärdsplanen åtgärdades men resten av det besiktningsmannen kom fram till och det som är mer estetiskt samt rör i vägg etc. Är inte åtgärdat. Vi har inte heller fått några papper på NÅT ännu...
Hur ställer sig ditt påstående i förhållande till det email du fick av våtrumskonsulten som skrev att allt var åtgärdat och det övriga du påpekade inte var så väsentligt för badrummets funktion och säkerhet? Han betonade ju i princip i detta mail att allt var gjort enligt konstens alla regler och Athen ny besiktning (som det verkar som att du påkallade) inte var nödvändig?

Jag vill betona att mailet (som är en del av Arn handlingarna) har jag ju fått del av "taget ur sitt sammanhang" så jag kan mycket väl ha missförstått något. Men besiktningsmannen/konsulten berömmer ju verkligen Mathes handlande (i ett annat mail).

Återigen så bedömdes Åtgärdsplanen. Den övriga reklamationen som vi lämnar bygger delvis på besiktningsmannens besiktningsprotokoll. Det är vi som kunder som inte är nöjda och som bes.mannen kallar estetiskt ofint. Det finns hos Arn mailväxlingar mellan oss och besmannen angående rör i vägg etc. Det är sånt som han inte såg vid besiktningen. Likaså eluttaget i högskåpet.
Alltså; badrummet blev säkert att använda men det fanns fler saker än rent farliga och felgjorda (åtgärdsplanen) att åtgärda.

D
Men om du håller med om att allt annat åtgärdats, varför finns det överhuvudtaget med i anmälan till ARN? Det gör ju bara ärendet onödigt stort att "tvista" om en massa saker som ni egentligen båda anser vara åtgärdade.

Ja vi var medvetna om det men ville ha med den biten så att de skulle förstå helheten och vad besiktningsmannen refererat till då han sagt åtgärdaplan åtgärdad etc.
Det var så många turer med vad vi sagt å gjort som inte stämt så vi ville visa på att vi faktiskt fått en del åtgärdat och därmed visat att vi står för det men också va vi ej varit nöjda med samt bemötandet. Det kändes som att vi var ärliga och 'ja men det åtgärdade dom men det är det HÄR vi får vägrat nu...'

D
Så är det bara några smutsiga silikonfogar som ni tvistar om nu eller vad? Eller är du missnöjd med fogsprång fortfarande? I så fall, om du egentligen kräver en total omkakling, hur kunde du gå med på åtgärdsplanen där man till stor kostnad bytte ut en mindre del av ytan?

Har som sagt inte dina inlagor, så jag vet ju inte riktigt vad det är du har yrkat. I vilket fall som helst tror jag det var en missbedömning att ta med så mycket (som dessutom redan var åtgärdat) till arn. Misstag att ta med ev. personskador och krav på ersättning för det (om du nu gjorde det). Det verkar inte sannolikt att arn skulle komma med ett utslag om invaliditetsersättning eller liknande (kanske lite överdrivet), det är nog långt över vad de anser att de kan bestämma över (förutom när det gäller rena försäkringsärenden möjligtvis).

• Gilla
sj6
  • Laddar…
I våra bilagor Till ARN finns allt vi önskat ersättning för.
Vi har hela tiden stor två om anmälan och badrumsrenovering men allt hänvisat till Sara vilket känns jobbigt för oss båda två. Det har blivit utpekande och personligt och det har hotats att ringa Saras chefer för att hon är kass.
Fogsprång sneda, på både golv och vägg och sneda i djup också. skitig och fult satt fog, och då är det inte vanlig städning som vi menar, som dom hänvisar till till ARN utan fog från golvet som är nerkletat på siliconfogen. Snett och fult sågat kakel. detta sa vi i samband med att dom skulle skriva på åtgärdsplanen men fick till svar att 'lite skitig fog får ni fixa själva'.

Efter besiktningen har det upptäckts flera fel som eluttaget och rören. Detta finns på mailkonversationer med besmannen som bilagor ull ARN.
läs gärna hela vår reklamation som finns på ARN.
Må hända vi har lagt till för mkt - det är lätt att vara efterklok och vi har inte anmält till ARN tidigare. Vi ville bara vara tydliga och ge helhetsbild.

D
Jag är säker på att ni har fog till att vara missnöjda, även om jag också tycker att ni har haft lite "tur" som ändå har råkat ut för ett företag som trots allt har valt att ta stora kostnader för att säkerställa att ni har fått ett badrum som uppfyller grundläggande krav på funktion och säkerhet, då jag misstänker att många skummare hantverkare hade struntat i er helt inför utsikterna om dessa stora kostnader för åtgärdande. Det är ju dock kanske föga tröst att ni hade kunnat råka ännu värre ut.

Sedan är det väl tämligen uppenbart att de inte kommer att lägga om allt ditt kakel för att du tycker att det har för stora fogsprång, när de med stort besvär avlägsnar ett bestämt antal plattor för att åtgärda fel? Om ni inte hade nöjt er med mindre än att hela badrummet kaklades om, så borde ni inte ha gått med på åtgärdsplanen överhuvudtaget utan satt stopp redan där.

Det är som sagt lätt att vara efterklok, men inte helt meningslöst heller i ett forum som detta.

D
DIY_freak skrev:
Men om du håller med om att allt annat åtgärdats, varför finns det överhuvudtaget med i anmälan till ARN?
sargar skrev:
Ja vi var medvetna om det men ville ha med den biten så att de skulle förstå helheten och vad besiktningsmannen refererat till då han sagt åtgärdaplan åtgärdad etc.
Jag fick lite mer dokument från ARN idag (det som försvann igår för att mailboxen blev full). Stämmer det att ni har begärt 20,000:- i ersättning för de brister som redan är åtgärdade (som värmeslingan och fogsprång kring brunnen)? Jag har ju (fortfarande) inte begärt ut dina handlingar, så vet inte exakt vad jag skall tro.

Jag kan begära ut dina handlingar också, men gör det bara om du uttryckligen önskar det. Tycker det verkar vara lite väl privata handlingar där (t.ex. utdrag ur medicinsk journal som du säger). Jag ville främst veta lite om företagets syn på saken, då jag inte har några problem med att få din/er syn på saken på annat sätt.

Nej det stämmer inte.
Vi har begärt ersättning för att kunna anlita någon att få ett snyggt kaklat badrum samt klinkerssättning. Att kunna sätta dit inspektionslucka oxå samt att ta in elektriker att köpa uttag samt installera det.

De privata handlingarna är Saras journal endast utdrag där det påvisar läkarbesök samt dennes kommentarer kring nervskadan. Det finns oxå mailväxlingar som vi påvisar att vi varit till förfogande etc. Men bara fått konstiga och otrevliga svar, vilket gjort oss väldigt ledsna och känt oss kränkta.

Begär ut vår del oxå gärna och läs. Vi har inte ork och kraft att ha ont i magen över detta längre. Vi lägger inte ut allt igen. Vi satt åtskilliga timmar med både anmälan och sen svar på motpartens kommentarer.

Vi är inte nöjda med hur badrummet ser ut och det kan du se på bilderna i några inlägg tidigare. Skulle du varit det om det var ditt nya badrum?
:(

D
sargar skrev:
Nej det stämmer inte.
Vi har begärt ersättning för att kunna anlita någon att få ett snyggt kaklat badrum samt klinkerssättning. Att kunna sätta dit inspektionslucka oxå samt att ta in elektriker att köpa uttag samt installera det.
När det gäller inspektionsuckan så säger företagaren (såvitt jag kan se) att rören och ballofixerna fanns där från början (utan någon inspektionslucka) och det enda de gjorde var att kakla runt rören? Bristen på inspektionslucka var alltså en existerande brist redan från början och de har inte haft något med den rördragningen att göra, utan deras anslutningspunkt har varit efter ballofixerna.

Som vanligt reserverar jag mig för att det som skrivs av företagaren nödvändigtvis inte stämmer och vill också påpeka att jag inte är någon hantverkare så jag vet inte om det kan anses felaktigt gjort eller om det är en sådan sak man får acceptera i en existerande installation.

Vi är inte nöjda med hur badrummet ser ut och det kan du se på bilderna i några inlägg tidigare. Skulle du varit det om det var ditt nya badrum?
:(
Att ni inte är nöjda med badrummet har jag förstått. Om jag hade varit nöjd eller inte är mer svårt att avgöra då jag inte har sett det slutliga resultatet i en mer överskådlig bild och inte har kunnat prova att göra rent mjukfogar osv. Jag hade inte haft några problem med att torka bort lite skit och fogbruk från mjukfogar, om det hade låtit sig göras med tämligen enkla medel (jag har inte provat, så kan inte bedöma om fog sätter sig stenhårt på en mjukfog eller om det bara är en fråga om att torka av, eller något mittemellan dessa två alternativ).

Jag vill naturligtvis ha ett snyggt slutresultat, men är kanske inte den som ställer till med rabalder för något som jag lätt fixar själv. När vi gjorde badrummet så tog jag fastpris på allt... Kakelsättaren bad mig att ta loss något efter flytspacklingen efter natten, för att det inte skulle fastna för hårt och bad mig även att vattna fogarna för att de skulle bli starkare (eller något). Strängt taget inte min arbetsuppgift kanske, men kan man bidra med ett litet handtag och spara in en helt onödig extra resa, så tyckte jag det var rimligt.

Men det kan mycket väl hända att jag inte varit nöjd, det vet jag som sagt inte. Jag hade i alla fall inte försatt mig i den situationen att jag accepterat en åtgärdsplan där det det ingick att byta ut ett bestämt antal kakelplattor, om jag hade ansett att allt kaklet skulle bytts ut och inte varit beredd att acceptera kakelsättningen som den var.

DIY_freak Det verkar på dina inlägg att badrummet skall se ut som det gör ,det känns som Du försvarar firman
vilket jag inte kan förstå när man tittar på biderna ,är det bara klantar som gör på detta sättet
Och som Du själv skriver så är Du ingen hantverkare och det behöver man inte vara för att förstå hur det inte skall se ut

Det är inte så att vi jagar på sånt vi kan fixa själva men fogen går verkligen inte att få ren, vi har försökt!

Vi betalade för ett fint badrum och fick missar, dåligt bemötande och slarv. Detta är vi både arga och ledsna över samt att vi blev oerhört rädda vid tillfället då Sara fick en stöt... Dottern var med in i duschen

D
Elkludde skrev:
DIY_freak Det verkar på dina inlägg att badrummet skall se ut som det gör ,det känns som Du försvarar firman
vilket jag inte kan förstå när man tittar på biderna ,är det bara klantar som gör på detta sättet
Och som Du själv skriver så är Du ingen hantverkare och det behöver man inte vara för att förstå hur det inte skall se ut
Jag försvarar inte firman. Jag frågar bara hur det står till med diverse fakta, eftersom det inte klart har framgått. T.ex. hur allvarligt problemet med de smutsiga fogarna är. För om det bara hade varit frågan om en bagatellartad avtorkning av fogen, så menar jag att jag inte tyckt att det har någon större betydelse.

Nu skriver TS att det verkligen inte går att få rent de där fogarna hur man än skrubbat. Detta tror jag på och menar få att problemet är allvarligare än företagaren har antytt, då denne har menat att det bara är frågan om att slutstädning inte ingår.

Till skillnad från många andra här så gillar jag att få en mer detaljerad bild (och helst från båda håll) innan jag bildar mig en uppfattning.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.