78 739 läst ·
236 svar
79k läst
236 svar
behöver fler som drabbats av Mathe Kakel&Bygg AB!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Användare Fonzie är mycket hårt kopplad till företaget Mathe Kakel&Bygg AB! Så det vore väldigt märkligt om inte Fonzie ansåg att jobbet var bra gjort.
Försöket att dölja detta företagsinlägg är lika amatörmässigt som det utförda arbetet i badrummet.
Fonzie är nu avstängd.
Av inläggen att döma (jag har inte läst ARN utlåtandet) så har alltså Mathe Kakel&Bygg AB! kommit undan en anmärkning genom att skicka in en massa ovidkommande uppgifter så att ARN inte orkar reda ut vad som är fakta och vad som är sagor. Intressant strategi.
Och det innebär inte på något vis att Mathe Kakel&Bygg AB! är friat från påståendet att de gjort ett dåligt jobb.
Deras agerande här på forumet talar sitt tydliga språk, skojare!
Försöket att dölja detta företagsinlägg är lika amatörmässigt som det utförda arbetet i badrummet.
Fonzie är nu avstängd.
Av inläggen att döma (jag har inte läst ARN utlåtandet) så har alltså Mathe Kakel&Bygg AB! kommit undan en anmärkning genom att skicka in en massa ovidkommande uppgifter så att ARN inte orkar reda ut vad som är fakta och vad som är sagor. Intressant strategi.
Och det innebär inte på något vis att Mathe Kakel&Bygg AB! är friat från påståendet att de gjort ett dåligt jobb.
Redigerat:
Intressant och misstänkte nästan detta så jag rapporterade användaren just för att få detta klarlagt.hempularen skrev:Användare Fonzie är mycket hårt kopplad till företaget Mathe Kakel&Bygg AB! Så det vore väldigt märkligt om inte Fonzie ansåg att jobbet var bra gjort.
Fonzie är nu avstängd.
Av inläggen att dömma (jag har inte läst ARN utlåtandet) så har alltså Mathe Kakel&Bygg AB! kommit undan en anmärkning genom att skicka in en massa ovidkommande uppgifter så att ARN inte orkar reda ut vad som är fakta och vad som är sagor. Intressant strategi.
Jag vidhåller dessutom min åsikt att företags inlägg som med skadeglädje pekar på en konsuments misslyckade reklamation bara skadar mer än gör nytta. För mig är det mer en indikation på låg nivå och omognad så oavsett ursprungliga utförandet tappar jag förtroende och intresse av att anlita en sådan entreprenör.
Tummen upp för duktigt modereringsarbete iaf
Det var inte så svårt att misstänka ett samband, men oavsett så anser jag att utslaget från arn är av intresse, så jag kommer återkomma med en sammanfattning av arns beslut när jag fått det, om det är ok. Jag har absolut inget med varken ts eller företaget att göra.
Samtidigt tycker jag att hempularen avfärdar arns utslag lite väl lätt. Det återstår att se om det är som hempularen påstår.
Samtidigt tycker jag att hempularen avfärdar arns utslag lite väl lätt. Det återstår att se om det är som hempularen påstår.
sargar skrev:Så här såg plattorna ut då MK&B hamrat loss dom...
Så här mkt togs bort och lite till då väl sågen kom hit... och bild på tätskiktet som besiktningsmannen underkände.
[bild]
Bild på golvbrunnen då de tagit bort klinkersen... en reva i tätskiktet gjordes men det var inget konstigt med det sades det...?
[bild]
Så här trevlig ser latexfogen ut efter att de fogat om i golvet...
Siliconkladd på möblerna samt att det inte ens är snyggt precis runt uttaget.
[bild]
Så här flammig blev fogen i golvet...
[bild]
Rören är insiliconade i väggen utan lucka eller "rör" för att kunna se läckage...
[bild]
Siliconfogen runt toan ser fräsch ut...
[bild]
Snygg siliconkant mellan golv och vägg... flertalet ställen ser ut så här!
[bild][bild]fula kanter...
[bild]
fula kanter vid kakel och lister...
[bild]
[bild]
fogsprång för stora med skarpa kanter mellan plattorna på både vägg och golv. Orena kryss som ni ser exempel på här samt så ojämna fogbredder överallt. inte fint!
[bild]
Detta har vi klagat på samt att det står delar av detta i besiktningsprotokollet.
Nu har firman även sagt att all kontakt med elektriker och vvs-are enbart ska gå via firman! elektriker och vvs-are svarar inte oss då vi önskar kontakt för att firman sagt till dom så...
Ber om ursäkt om jag svarar på frågor som redan besvarats. Vill också påpeka att jag fortfarande är rörmontörslärling so bare with me
Att de slänger fog i golvbrunnen som de gjort när de tagit bort plattorna skulle ge oss hjärnblödning. Det är att be om problem med avlopp.
Fogen längs med golvet drar man för att få en snygg "kant". denna får man vara försiktig med när man borrar i plattorna för att sätta t.ex. blandaarfäste, duschstång, komod etc. Vi täcker över den så gott det går, man kan inte täcka allt damm men den måste ju ha torkat ockå annars är det lönlöst. Tvättlappar när man är klar och sköljer av med vatten när det är på.
Vatette-kulventilerna är helt fel gjorda. Muttern kan inte vara silikonad så in i väggen. Detta sätt gör att rir system blir helt värdelösa alt, om det är prisol så kommer inte läckindikatorn till användning. Dessa vill man in i våtrummet så ingen skada sker. Har de använt sig av befintlig installation för att undvika dra nya rör? Har ni fått fast pris kan jag tänka mig att de velat hålla ner kostnaderna då, enligt utbildarn i säkert vatten, man låter befintlig installation vara kvar slipper man göra avvikelse rapporter/dra nya rör. Vi hade absolut i sådana fall rekommenderat att dra nya rör, rir. Rätta mig om jag har fel men om jag har det så får säkert vatten se över sina utbildare.
De plattsättare vi jobbar med gör mycket snyggare fogar. Avståndet mellan plattorna är mycket jämnt och fint. Alu-listerna är snyggt skarvade eller vad man ska kalla det.
Här är ARNs beslut. Det är ett avvisningsbeslut, dvs de har inte tagit ställning i frågan utan istället avvisat ärendet då de inte har ansett att de kunnat bedöma fallet. Det är alltså på inga sätt ett friande beslut för företaget. Jag har hos ARN efterfrågat företagets inlämnade uppgifter för att se vad de har haft att komma med, återkommer om det framkommer något av intresse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Tycker beslutet låter knepigt, jag visste inte att ARN arbetade på det sättet. Så om båda parter har olika uppfattningar i en tvist, vilket det alltid borde vara (?), så kan de inte fatta beslut?
Halvtråkigt låter det ju. Men det är ju ofta så att parterna ändå är ganska överens om vad som har hänt och de bara är oense om konsekvenserna (som om det skall bli prisavdrag, om det överhuvudtaget är ett fel osv). Det är väl då som ARN anser att de kan göra en bedömning. Själv har jag t.ex. fått bra hjälp av ARN mot ett försäkringsbolag/bank, då båda parter var överens om det faktiska händelseförloppet och bara oense om hur försäkringsvillkoren skulle tolkas.bonnier skrev:
Ja att säga att det alltid är olika uppfattningar var väl att överdriva, i vissa typer av ärenden har man säkert oftast samma uppfattning om händelseförlopp. Tycker dock att i många andra så borde det vara tvärtom...fast nu gissar jag bara, en känsla jag har. Om man blir anmäld till ARN så har man här en utväg i alla fall, kom med motstridiga uppgifter och du klarar dig.
Min mailbox blev fullproppad idag av mail från ARN (dåligt att i dagens tider bara ha 30 Mb mail-quota). I alla fall vet jag inte om det gav så mycket. Tyckte nog att de inlagor som Mathe hade lämnat in var något sånär sakliga och inte svävade ut allt för mycket. Kan ju naturligtvis inte avgöra om det som skrivs är sant eller inte och det kan också hända att jag inte fått vissa dokument (då mailboxen blev full som sagt).
Något av det Mathe framförde var att:
1. Stora/ojämna kakelfogar/kakelsprång berodde på dålig kvalitet på kaklet som kunden köpt på egen hand från Krauta där plattorna inte höll toleranserna.
2. Vet inte om kunden ville ha ersättning för "befintlig nervskada" (begärde inte ut kundens inlagor). Svaromålet påpekar dock att det inte finns något läkarintyg på detta utan bara ett kvitto på en hälsokontroll.
3. En besiktningsman från en våtrumskonsult har bekräftat att de fel som framkommit är "åtgärdade och klara" och att reklamationsarbetena har utförts av behörig elektriker samt att skarvning av tätskikt är korrekt utfärt och att fogsprång vid golvbrunn är åtgärdad. "Helt enligt branschregler". Anmärkningar utöver detta anser besiktningsmannen vidare vara av "mindre kosmetisk karaktär att det inte påverkar badrumets betydelse eller säkerhet". (jag vet inte om detta är en oberoende besiktningsman eller vilken funktion han har. Min kommentar).
Vill inte lägga några speciella värderingar i det hela. Känner mig inte tillräckligt insatt, utan bara redovisar lite av vad som framkom av dokumenten. Kanske tycker att om punkt 2 stämmer, så skjuter kunden sig själv lite i foten sas... Om man skall begära ersättning för den typen av skador så bör man nog ha gott om fakta på fötterna annars kan hela klagomålet kännas oseriöst (men vet som sagt inte om några skador var dokumenterade och vet inte vad det hela syftade på). Tror man tjänar på att vara så rimlig som möjligt i sina krav.
1. Stora/ojämna kakelfogar/kakelsprång berodde på dålig kvalitet på kaklet som kunden köpt på egen hand från Krauta där plattorna inte höll toleranserna.
2. Vet inte om kunden ville ha ersättning för "befintlig nervskada" (begärde inte ut kundens inlagor). Svaromålet påpekar dock att det inte finns något läkarintyg på detta utan bara ett kvitto på en hälsokontroll.
3. En besiktningsman från en våtrumskonsult har bekräftat att de fel som framkommit är "åtgärdade och klara" och att reklamationsarbetena har utförts av behörig elektriker samt att skarvning av tätskikt är korrekt utfärt och att fogsprång vid golvbrunn är åtgärdad. "Helt enligt branschregler". Anmärkningar utöver detta anser besiktningsmannen vidare vara av "mindre kosmetisk karaktär att det inte påverkar badrumets betydelse eller säkerhet". (jag vet inte om detta är en oberoende besiktningsman eller vilken funktion han har. Min kommentar).
Vill inte lägga några speciella värderingar i det hela. Känner mig inte tillräckligt insatt, utan bara redovisar lite av vad som framkom av dokumenten. Kanske tycker att om punkt 2 stämmer, så skjuter kunden sig själv lite i foten sas... Om man skall begära ersättning för den typen av skador så bör man nog ha gott om fakta på fötterna annars kan hela klagomålet kännas oseriöst (men vet som sagt inte om några skador var dokumenterade och vet inte vad det hela syftade på). Tror man tjänar på att vara så rimlig som möjligt i sina krav.
Redigerat av moderator:
Som jag redan skrev, så har jag inte läst dina inlagor. Anledningen till att jag begärde ut företagets svar var för att jag ville se vad de hade att komma med till sitt försvar, eftersom vi inte har kunnat ta del av det här. Dina synpunkter har vi ju fått del av och du kan ju även skriva mer om det är något som inte stämmer. Dessutom antydde hempularen att företaget kommit in med en massa ovidkommande uppgifter och "sagor", så jag ville ju se om det kunde ligga någon substans i detta.sargar skrev:
Jag har ju reserverat mig för att det som står i företagets inlagor inte nödvändigtvis stämmer.
Redigerat av moderator:
kan det vara så att ARNDIY_freak skrev:Min mailbox blev fullproppad idag av mail från ARN (dåligt att i dagens tider bara ha 30 Mb mail-quota). I alla fall vet jag inte om det gav så mycket. Tyckte nog att de inlagor som Mathe hade lämnat in var något sånär sakliga och inte svävade ut allt för mycket. Kan ju naturligtvis inte avgöra om det som skrivs är sant eller inte och det kan också hända att jag inte fått vissa dokument (då mailboxen blev full som sagt
avvisade pga det som Matte K anförde i under punkt 3 ovan
Köpt eget kakel?? Billigt kanske och tredje sortering? Kan endast de som varit delaktiga i svara på men det blir absolut svårare att anmärka på fogarna etc om plattorna är köpta på eget bevåg.DIY_freak skrev:Min mailbox blev fullproppad idag av mail från ARN (dåligt att i dagens tider bara ha 30 Mb mail-quota). I alla fall vet jag inte om det gav så mycket. Tyckte nog att de inlagor som Mathe hade lämnat in var något sånär sakliga och inte svävade ut allt för mycket. Kan ju naturligtvis inte avgöra om det som skrivs är sant eller inte och det kan också hända att jag inte fått vissa dokument (då mailboxen blev full som sagt).
Det finns alltid två sidor av samma mynt
Plattorna köptes in av oss ja, men inte nån andra eller tredjesortering. Dessutom visade vi både kakel och klinkers för dom och dom kollade å slickade på det (för att se tätheten eller nåt sånt var anledningen till slickandet).
Alltså godkända av hantverkaren. De skriver till Arn att vi fått sagt till oss att kvaliteten var dålig och att det skulle bli snett för att plattorna var ojämna innan arbetet påbörjades Nån sån info fick inte vi för då hade vi inte låtit dom fortsätta. Vem låter hantverkare som sagt till innan om en sån sak fortsätta?!!
Alltså godkända av hantverkaren. De skriver till Arn att vi fått sagt till oss att kvaliteten var dålig och att det skulle bli snett för att plattorna var ojämna innan arbetet påbörjades Nån sån info fick inte vi för då hade vi inte låtit dom fortsätta. Vem låter hantverkare som sagt till innan om en sån sak fortsätta?!!