Hej,
vi är nästan klara med ritningarna till vårt lösvirkeshus. Har låtit min kommande snickare granska CAD-ritningarna, mest för att se om det skulle kunna bli problem runt någon detalj. Efter lite klurande kom han bl.a. fram till att innerhörnen kan bli lite trickiga om man skall ha dem stabila - och det vill man ju.
Problemet är att de liggande träreglarna (45x45) för isoleringen skall mötas i inner-hörnen i samma nivå. Med tanke på att de stående väggreglarna (45x170) har just bredden 45, så inser man att någon ände av de liggande 45-reglarna kommatt sluta i luften, dvs man får inget att spika i.

Har själv klurat på om det vettigaste alternativet kan vara att sätta dubbla 45x170 reglar i hörnen för att få spikyta, men det känns något oekonomiskt. Ett annat alternativ är att man laxar ihop 45-orna i innerhörnen, men det blir en h-vetes massa extrajobb. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att man lägger den ena 45:an på den andra så att det överlappar i innerhörnen, men då får man lägga en 45x90 vid golvet på varannan vägg och det innebär mindre isolering.

Är det någon som kan ge mig ett vettigt tips på hur man brukar/kan göra?

PS bifogar en snabbskiss på problemet.

• hrnreglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Det du är ute efter är antar jag, följande på http://www.traguiden.se

kan du hitta Ytterväggshörn, korsande regelverk. Horisontalsnitt. tex

Sök på Ytterväggshörn i CAD/Foto.

Får jag fråga vilket cad program du använder? (Har oxå tänkt rita upp huset)

den snickarn som ska bygga vårt hus lägger 45an innanför spikregeln utifrån sett alltså och sen 170 regelverket stående innanför

Snailman skrev:
<...>
Får jag fråga vilket cad program du använder? (Har oxå tänkt rita upp huset)
Hej igen,
tack för alla svar.
Jag använder TurboCAD Pro V11.2 när jag ritar div. konstruktionsritningar. Den ritning som jag bifogade med min fråga ovan är dock gjord i Google SketchUp som är gratis och superenkel att rita 3D med. Det tar 10 minuter att lära sig använda det, men något längre tid att bemästra det. Tänk på att SketchUp inte är något annat än just ett skissprogram. Vad gäller CAD programmet valde jag TurboCAD av det enkla skälet att jag fick TurboCAD Designer V9 gratis när vi köpte ett annat program. Efter ett tags trixande och en mängd tysta svordomar kom jag så över inlärningströskeln och började tycka att det där med och cadda inte var så svårt ändå. Efter "gratis" versionen (TC Designer) har jag uppgraderat till nyare Pro versioner som inte är strippade i funktionalitet MEN som ändå kostar en spottstyver i jämförelse vad AutoCAD kostar. Om man dessutom köper äldre versioner från USA blir det ännu billigare. Man kan givetvis göra riktiga 3D ritningar i TC och lägga på texturer så att t.ex. en regel ser ut som en trä- meltall eller varför inte en genomskinlig glasregel?!

Nackdelen med TC är dock att den har ett annat filformat än AC. Och då AC är en defacto-standard i branchen, så kan man råka in i bekymmer när man skall lämna ifrån sig filer till någon som skall tillverka något (och denne bara tar emot dwg eller dxf filer)

TC kan exportera i nämnda format men det brukar kunna bli skalningsfel när man importerar/exporterar mellan olika CAD program. Om man däremot bara lämnar ifrån sig pappersritningar till tillverkare så spelar det ingen roll alls. Jag är supernöjd.

Länkar:
TurboCAD: http://www.turbocad.com/index.asp   eller...     http://www.imsisoft.com
Google SketchUp: http://sketchup.google.com/download.html

Det ska sitta hörnjärn i alla ytterväggshörn. Inner och ytter. Då blir det stöd för skivan som du sätter dit.
Risken för sprickor efter målning tapetsering minskar också.

en undran: hur får man in isolering i ett sådan hörn KMC visar på bild? menar bakom dom två 175:orna i vinkel.

Från utsidan ;)
isolering_1_smal.jpg

tack, jag borde ha förstått det ;) men plasten då?

För den som undrar så kommer jag att välja hörnkonstruktion enligt bilden nedan, men med ett litet undantag; jag skall även ha liggande 45-isolering på utsidan. Men insidan kommer se exakt ut som på ritningen. Hittade tipset (och mågna fler) på www.traguiden.se. Tack vare den konstruktionslösningen tror jag att jag slipper hörnjärn, för jag kan nämligen kruva i ett godtyckligt antal spax-skruvar i varje hörn från utsidan. Stabbigare än så tror jag inte att det blir.

• R-0304-V82a-L.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.