11 753 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Behöver bryta 2 säkringar för att få strömlöst
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Det är väl standard i UK. Där gör man så i alla hus.
Jag har hittat en lika dan koppling i mina föräldrars sommarstuga byggd slutet -70 början -80 typ.
Upptäcktes då de bad mig skriva en säkringslista för ca 8 år sedan. Det som va riktigt läskigt med detta va att när jag började riva i dosor för att förstå hur det va kopplat fanns inte nollan med i samma ring utan den saknades en bit på vägen.
Upptäcktes då de bad mig skriva en säkringslista för ca 8 år sedan. Det som va riktigt läskigt med detta va att när jag började riva i dosor för att förstå hur det va kopplat fanns inte nollan med i samma ring utan den saknades en bit på vägen.
I fredags var en elektriker på besök och gjorde felsökning. Jag kunde själv inte vara med på plats utan min son var där med honom. Elektrikern bekräftade den dubbelmatning vi själva hade hittat och hittade ytterligare dubbelmatningar! Dessa är nu åtgärdade. Elektrikern nämnde också att besiktningen hade minsann påpekat dubbelmatning. Jag förstår inte varför detta inte åtgärdades efter besiktningen. Finns det olika nivåer i en besiktning där man pratar om "tvingande åtgärder" resp "rekommenderade åtgärder" eller att besiktningen också har gjorts felaktigt?
Problemet är nu löst i lägenheten. Däremot är jag inte nöjd med risken att flera/alla lägenheter i den här etappen har installerats felaktigt. Det finns ytterligare 3 identiska lägenheter i huset med rimligtvis identisk installation. Jag för detta vidare med byggaren för vidare åtgärder. Sedan tror jag fortfarande att det är "värt" att anmäla till ESV. Vad tycker ni?
Problemet är nu löst i lägenheten. Däremot är jag inte nöjd med risken att flera/alla lägenheter i den här etappen har installerats felaktigt. Det finns ytterligare 3 identiska lägenheter i huset med rimligtvis identisk installation. Jag för detta vidare med byggaren för vidare åtgärder. Sedan tror jag fortfarande att det är "värt" att anmäla till ESV. Vad tycker ni?
JA! Anmäl till ESV! Detta är ett solklart fel och det är ytterst anmärkningsvärt att det inte är åtgärdat om det har påpekats i en besiktning. Det finns ingen ursäkt för en dylik dubbelmatning och om inte elektrikern som gjort det omedelbart förstår varför det är fel och rättar det (dvs efter besiktningen) så bör vederbörande tas i örat, hårt.
Man brukar över huvud taget inte kontrollera vilka säkringar som går vart vid besiktningen.
Jag har mycket svårt att förstå att yrkesmän kan ha gjort den tavlan och hur det kan vara så på flera grupper. Och jag tycker att du kan anmäla till elsäkerhetsverket av flera orsaker, en är att det tyder på att det är en icke yrkesman som utfört arbetet med rör/tråddragning, en annan är att felet borde ha uppmärksammats vid den egenkontroll som ska utföras samt har dom gjort en sådan dundertabbe hos dig är det troligt att dom har gjort flera tabbar hos andra.
Ps
Dessutom borde en varningslampa tänts för "elektrikern" då h*n kopplade in två olika grupper med samma "namn".
Jag har mycket svårt att förstå att yrkesmän kan ha gjort den tavlan och hur det kan vara så på flera grupper. Och jag tycker att du kan anmäla till elsäkerhetsverket av flera orsaker, en är att det tyder på att det är en icke yrkesman som utfört arbetet med rör/tråddragning, en annan är att felet borde ha uppmärksammats vid den egenkontroll som ska utföras samt har dom gjort en sådan dundertabbe hos dig är det troligt att dom har gjort flera tabbar hos andra.
Ps
Dessutom borde en varningslampa tänts för "elektrikern" då h*n kopplade in två olika grupper med samma "namn".
Redigerat:
Faktum är att elektrikern som felsökte och rättade till borde anmäla men jag fattar att hen kanske inte har lust att göra det på arbetstid utan kostnadstäckning. Tyvärr hindrar en sådan inställning självsanering i branschen.
Jag håller med elmont, jag är ytterst tveksam till att en yrkesman skulle göra fel på det här sättet. Det är såpass grovt och man borde fånga det på att samma grupp har två rör till centralen.
Jag håller med elmont, jag är ytterst tveksam till att en yrkesman skulle göra fel på det här sättet. Det är såpass grovt och man borde fånga det på att samma grupp har två rör till centralen.
Antingen så har den/dom som kopplat centralen haft en evinnerlig tur att minst två gånger lyckas koppla in ringmatningen på två olika säkringar men samma fas.
Eller så har det blivit kortslutning och den/dom flyttat om trådarna så att det hamnade på samma fas.
På sätt å vis hoppas jag att det var första alternativet (tur) för annars är det riktigt obehagligt.
Eller så har det blivit kortslutning och den/dom flyttat om trådarna så att det hamnade på samma fas.
På sätt å vis hoppas jag att det var första alternativet (tur) för annars är det riktigt obehagligt.
En liten uppföljning. Jag informerade byggherren om felet och om risken för liknande fel i de identiska lägenheterna i huset. De reagerade direkt och skulle omgående undersöka lägenheterna.
Jag pratade även med Elsäkerhetsverket angående felet och spontanbedömningen var att en sådan här dubbelmatning anses som "allvarlig". Därför har jag gjort en anmälan till dem.
Jag pratade även med Elsäkerhetsverket angående felet och spontanbedömningen var att en sådan här dubbelmatning anses som "allvarlig". Därför har jag gjort en anmälan till dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
