19 086 läst ·
98 svar
19k läst
98 svar
Behöver åsikter om vedpannor
En tank kan väl aldrig bli för stor? Om vi säger att vi laddar ett ilägg i en skiktad 5000l tank och ett ilägg i en skiktad 2000 l tank så är väl förlusterna likvärdiga?
Det blir ju inte mer mantel yta som läcker värme i 5000l tanken eftersom vi värmer lika mycket vatten.
Tänker jag galet ?
Det blir ju inte mer mantel yta som läcker värme i 5000l tanken eftersom vi värmer lika mycket vatten.
Tänker jag galet ?
Hur som helst då räcker vedvolymen långt, man kan inte jämföra med en gammal panna, dom jag hört dom har en sån panna tänder pannan, fyller den full och kan sen helt ägna sig åt annat, har heller inte hört nån som är missnöjd med att vedvolymen inte räcker till, tror inte man ska haka upp sig på det, jag är helt säker på att det är fullt tillräckligt för mig i alla fall i och med att den är så effektiv.
Med vänlig hälsning, Kim
Med vänlig hälsning, Kim
Jag betvivlar inte att det är en bra panna och att den räcker för dig och tusentals andra. Och den är helt säkert bland de effektivaste på marknaden. Men målet med vedeldningen är ju att få det så enkelt som möjligt och ett steg i den riktningen är att elda så sällan som möjligt.
Ingen i tråden föreslår väl föresten installation av en gammal sopig vedpanna.
Ingen i tråden föreslår väl föresten installation av en gammal sopig vedpanna.
Atmos DC 75 SF.
360 liters vedmagasin, nu börjar det bli bekvämt å bekvämt att elda ved.
När jag kollade på den pannan så har jag för mig att Kotly tog 40 tkr för den och frakten hem till dörr skulle gå på ca 3500kr, fast då hade jag tänkt köpt lite med saker där så frakten kanske blir lite billigare.
360 liters vedmagasin, nu börjar det bli bekvämt å bekvämt att elda ved.
När jag kollade på den pannan så har jag för mig att Kotly tog 40 tkr för den och frakten hem till dörr skulle gå på ca 3500kr, fast då hade jag tänkt köpt lite med saker där så frakten kanske blir lite billigare.
Jensaro: Många jämför gamla pannor som har jättevedmagasin, inte kanske just i denna tråd, men när man pratar med folk så menar dom att dom gamla pannorna har så stora magasin, men det jag menar är att effektiviteten på en modern panna medger att man kan ha lite mindra magasin!
Vill man ha jättegigantiska ilägg så är väl Fröling toppen? Dom har väl rätt stora vedmagasin och ändå få mer effekt ur prylarna? Annars är det väl bara
att skaffa valfri panna för 1 meters ved, tråkigt bara att den är så besvärlig att hantera för övriga i familjen..
Jag har i alla fall våta drömmar om CTC v40 lambda och inte blev det bättre efter att jag sett en sån i verkligheten, inbyggda shuntgrupper och mumma..
Vill man ha jättegigantiska ilägg så är väl Fröling toppen? Dom har väl rätt stora vedmagasin och ändå få mer effekt ur prylarna? Annars är det väl bara
att skaffa valfri panna för 1 meters ved, tråkigt bara att den är så besvärlig att hantera för övriga i familjen..
Jag har i alla fall våta drömmar om CTC v40 lambda och inte blev det bättre efter att jag sett en sån i verkligheten, inbyggda shuntgrupper och mumma..
Den här finns ju också på blocket.. www.youtube.com/watch?v=vnomN3T61qA
I våras kunde man köpa en ETA sh 40 med 220 L ved för ca 85-90 tusen med laddkopplet. (Pannan jag själv skulle välja före allt annat om jag fick den.) Finns väl 7-8 st österrikiska vedpannor. Eta, Fröling, Hargassner, KWB mfl. Alla med snarlik optimal konstruktion och till synes superkvalitet. Att Hargassner 30kW skulle kosta över 100 tusen låter märkligt? Måste finnas prutmån på den prislistan?
78611:- + moms för en 30kw Herz ifrån Clean Burn. Ni kan maila o fråga själva bosse@cleanburn.se.....aber...apa...
Vad jag förstått så vill "utigården" hålla sig till en budget på ca 35tkr på pannan, och då kan man tycka att 70-120tkr börjar spåra iväg ordentligt!
MEN, jag kan hålla med om dom pannor som ni räknat upp: Fröling, Hargassner, ETA etc, är pannor som är i en helt annan division.....men oxå även vad gäller priset!
MEN, jag kan hålla med om dom pannor som ni räknat upp: Fröling, Hargassner, ETA etc, är pannor som är i en helt annan division.....men oxå även vad gäller priset!
Jovisst är dessa Österrikare svindyra. Men man kan väl ändå upplysa att de finns.
Sedan kan man ju löda och koppla det mesta själv och på så sätt spara in ca 30 tusen som en rörmokare normalt saltar på vid en installation. Så då kan ju en ETA eller Fröling vara ett alternativ. Men annars är en Solo Innova, CTC V40 ett bra alternativ. Allte beror hur mycket man vill betala och hur bekvämt och problemfritt man vill ha det. Finns ju annars Berg-/jordvärme också
Sedan kan man ju löda och koppla det mesta själv och på så sätt spara in ca 30 tusen som en rörmokare normalt saltar på vid en installation. Så då kan ju en ETA eller Fröling vara ett alternativ. Men annars är en Solo Innova, CTC V40 ett bra alternativ. Allte beror hur mycket man vill betala och hur bekvämt och problemfritt man vill ha det. Finns ju annars Berg-/jordvärme också