överförbränning-sotar som f-n.-jävlig att sota-för lite vedutrymme-små luckor-kräver hög rökgas typ 250-300+ grader för att leverera effekt-otrolig dåliga packningar på både luckor och rörmuff -sotare gnällig och så vidare....
 
Låter inte som nån höjdare.
 
Om du nu går i viadrus tankar så kan jag rekommendera att briketteldea den endast , när jag kör med ved så är den ingen höjdare precis som föregående talare nämner men med briketter/logs så ligger jag på 215-230 grader i RGT 5 cm efter pannan har finfin blålåga och knappt nåt sot och laddar 80 grader med laddomat pumpen på läge 3 och får ångbubblor på slutet när tempen börjar krypa upp mot 85 , kör med 35 mm rör till & från tank. Likaså funderar du på viadrus så lägg med en motdragslucka i kalklen , jag har snålat in på den och blåder det häftigt ute så får jag öppna skorsenens sotlucka för att minska draget för annars blir det för bra ös i pannan
 
Pannan ska ha sugfläkt. Pannan ska ha runda rökgastuber. Pannan ska helst ha evakueringspassage av rökgaserna (inget direktspjäll som kan läcka.). Pannan ska ha exakta justeringsmöjligheter för primär och sekundärluft. Sekundärluften ska tillsättas i munstycket (springan ner). Primärluften ska tillsättas lågt, nära glödbädden i vedmagasinet. Keramiken ska vara lätta att byta och helst lätt att kopiera..

Detta vore mina viktigaste normer att följa om jag köpt vedpanna idag, för då vet jag att vedeldningen blir enkel, rolig och effektiv.

Är man beredd att gå upp och slanta upp en division till så kompletterar man ovanstående med spaksotning, separat tändlucka och lamdareglering av fläkt, primär-/sekundärluft.
 
  • Gilla
AORster och 3 till
  • Laddar…
väl talat!
 
Åskar skrev:
Pannan ska ha sugfläkt. Pannan ska ha runda rökgastuber. Pannan ska helst ha evakueringspassage av rökgaserna (inget direktspjäll som kan läcka.). Pannan ska ha exakta justeringsmöjligheter för primär och sekundärluft. Sekundärluften ska tillsättas i munstycket (springan ner). Primärluften ska tillsättas lågt, nära glödbädden i vedmagasinet. Keramiken ska vara lätta att byta och helst lätt att kopiera..

Detta vore mina viktigaste normer att följa om jag köpt vedpanna idag, för då vet jag att vedeldningen blir enkel, rolig och effektiv.

Är man beredd att gå upp och slanta upp en division till så kompletterar man ovanstående med spaksotning, separat tändlucka och lamdareglering av fläkt, primär-/sekundärluft.
Evakueringsspjäll av rökgaserna hur funkar det utan direkt spjäll. Har själv en Baxi solo+ med tryckande fläkt så har dålig koll på nyheterna.
 
Kolla filmen tidigare i tråden.
 
Jo såg att finns en väg för röken ut men vad hindrar att det läcker där ? Det är väl i princip ett direktspjäll som styrs av luckan eller ?
 
smurfen72 skrev:
Jo såg att finns en väg för röken ut men vad hindrar att det läcker där ? Det är väl i princip ett direktspjäll som styrs av luckan eller ?
Ja men med traditionellt spjäll som du har på din Solo Plus har lättare att slå sig, tjära som gör att luckan inte håller tätt etc. Var ju därför efterföljaren Solo Innova gjordes med evakueringspassage. Men även Solo plus är en bra och robust panna och den kan man hitta otroligt billigt på blocket. Ett bra lågprisalternativ.

Skräckexemplet på dåligt direktspjäll kan man se på gamla Calmar V30. Jag har sett exemplar som haft en glipa på 2 cm. Tro faan att verkningsgraden var dålig på den pannan.
 
Jo jag har varit nöjd med min panna genom åren men nu eldar jag inte så ofta har installerat bergvärme.
 
smurfen72 skrev:
Jo jag har varit nöjd med min panna genom åren men nu eldar jag inte så ofta har installerat bergvärme.
Men saknar du inte nu en riktig het skön dusch tillverkad av rejäla björkklabbar.. Istället för en pissljummen dusch tillverkad av skitig kolkraft..:cool: :thumbup:
 
Eldar just nu för att kunna fylla badtunnan med 2000 liter varmt vatten (ca 37 grader) det fixar inte bergvärmen så det finns fördelar med vedpanna.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Eldar just nu för att kunna fylla badtunnan med 2000 liter varmt vatten (ca 37 grader) det fixar inte bergvärmen så det finns fördelar med vedpanna.
Klart det finns! Svårare att hitta nackdelar! ;-)
 
Nja finns en hel del nackdelar också rätt skönt att slippa stressa hem från jobbet när det -15 för man ska elda men har inget emot att elda lite grann ibland när lusten faller på och när vi ska bada.
 
Jag förstår dig helt och fullt. Man gör olika prioriteringar, har olika mycket tid och olika förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.