19 086 läst ·
98 svar
19k läst
98 svar
Behöver åsikter om vedpannor
överförbränning-sotar som f-n.-jävlig att sota-för lite vedutrymme-små luckor-kräver hög rökgas typ 250-300+ grader för att leverera effekt-otrolig dåliga packningar på både luckor och rörmuff -sotare gnällig och så vidare....
Om du nu går i viadrus tankar så kan jag rekommendera att briketteldea den endast , när jag kör med ved så är den ingen höjdare precis som föregående talare nämner men med briketter/logs så ligger jag på 215-230 grader i RGT 5 cm efter pannan har finfin blålåga och knappt nåt sot och laddar 80 grader med laddomat pumpen på läge 3 och får ångbubblor på slutet när tempen börjar krypa upp mot 85 , kör med 35 mm rör till & från tank. Likaså funderar du på viadrus så lägg med en motdragslucka i kalklen , jag har snålat in på den och blåder det häftigt ute så får jag öppna skorsenens sotlucka för att minska draget för annars blir det för bra ös i pannan
Pannan ska ha sugfläkt. Pannan ska ha runda rökgastuber. Pannan ska helst ha evakueringspassage av rökgaserna (inget direktspjäll som kan läcka.). Pannan ska ha exakta justeringsmöjligheter för primär och sekundärluft. Sekundärluften ska tillsättas i munstycket (springan ner). Primärluften ska tillsättas lågt, nära glödbädden i vedmagasinet. Keramiken ska vara lätta att byta och helst lätt att kopiera..
Detta vore mina viktigaste normer att följa om jag köpt vedpanna idag, för då vet jag att vedeldningen blir enkel, rolig och effektiv.
Är man beredd att gå upp och slanta upp en division till så kompletterar man ovanstående med spaksotning, separat tändlucka och lamdareglering av fläkt, primär-/sekundärluft.
Detta vore mina viktigaste normer att följa om jag köpt vedpanna idag, för då vet jag att vedeldningen blir enkel, rolig och effektiv.
Är man beredd att gå upp och slanta upp en division till så kompletterar man ovanstående med spaksotning, separat tändlucka och lamdareglering av fläkt, primär-/sekundärluft.
Evakueringsspjäll av rökgaserna hur funkar det utan direkt spjäll. Har själv en Baxi solo+ med tryckande fläkt så har dålig koll på nyheterna.Åskar skrev:Pannan ska ha sugfläkt. Pannan ska ha runda rökgastuber. Pannan ska helst ha evakueringspassage av rökgaserna (inget direktspjäll som kan läcka.). Pannan ska ha exakta justeringsmöjligheter för primär och sekundärluft. Sekundärluften ska tillsättas i munstycket (springan ner). Primärluften ska tillsättas lågt, nära glödbädden i vedmagasinet. Keramiken ska vara lätta att byta och helst lätt att kopiera..
Detta vore mina viktigaste normer att följa om jag köpt vedpanna idag, för då vet jag att vedeldningen blir enkel, rolig och effektiv.
Är man beredd att gå upp och slanta upp en division till så kompletterar man ovanstående med spaksotning, separat tändlucka och lamdareglering av fläkt, primär-/sekundärluft.
Ja men med traditionellt spjäll som du har på din Solo Plus har lättare att slå sig, tjära som gör att luckan inte håller tätt etc. Var ju därför efterföljaren Solo Innova gjordes med evakueringspassage. Men även Solo plus är en bra och robust panna och den kan man hitta otroligt billigt på blocket. Ett bra lågprisalternativ.smurfen72 skrev:
Skräckexemplet på dåligt direktspjäll kan man se på gamla Calmar V30. Jag har sett exemplar som haft en glipa på 2 cm. Tro faan att verkningsgraden var dålig på den pannan.