110 660 läst ·
317 svar
111k läst
317 svar
Behöver akuta råd ang. Kan jag acceptera läktningen?
exakt så dom tänkt göra nu en plåt till... Men jag tycker det ser dumt ut men får förmodligen leva med detS hjulia skrev:Nu är jag inte helt säker på att det är så här de menar tidigare i tråden, men jag gjorde i alla fall så som syns på bilden. Så jag monterade först en fotplåt på råsponten som pappen gick ut på, sen läkten och på bärläkten la jag en till fotplåt som döljer läkten (röda i bilden). Den plåten ligger inte tätt mot den undre plåten så kondensvattnet kan lätt rinna ut, men man slipper se läkten.
[bild]
Det ser ut som att regeln som är lagd som nedersta läkt ligger dikt an mot taket och därmed hindrar vatten. Ser jag fel eller stämmer det? I så fall känns det inte som att det spelar så stor roll att stålreglarna har hål för kondensvattnet om nedersta läkten inte har det
nej du ser fel där är ialafall en 7-8mm under regeln
Hade det varit mitt hus så hade jag avbrutit arbetet redan då när dom satt dit stålprofilerna och sett hur mycket det skevade. Nu ser ju taket rakt ut, frågan är om det är rakt eller om dom inte har dragit farmarskruvarna helt i botten, kanske är plåten som gör att det ser rakt ut och plåten kanske inte ens ligger emot stålprofilerna överallt. Känns inte vidare seriöst med masonitlappar inklämda lite varstans.
Väldigt märkligt att man hotar med att inte lämna garanti på arbetet bara för att kunden vill ändra hängrännorna... Och även om dom lämnar garanti så är frågan om det är värt nått, kanske inte ens går att få tag på firman den dagen du vill åberopa garantin.
Ta dit en besiktningsman....
Väldigt märkligt att man hotar med att inte lämna garanti på arbetet bara för att kunden vill ändra hängrännorna... Och även om dom lämnar garanti så är frågan om det är värt nått, kanske inte ens går att få tag på firman den dagen du vill åberopa garantin.
T TVRS skrev:Hade det varit mitt hus så hade jag avbrutit arbetet redan då när dom satt dit stålprofilerna och sett hur mycket det skevade. Nu ser ju taket rakt ut, frågan är om det är rakt eller om dom inte har dragit farmarskruvarna helt i botten, kanske är plåten som gör att det ser rakt ut och plåten kanske inte ens ligger emot stålprofilerna överallt. Känns inte vidare seriöst med masonitlappar inklämda lite varstans.
Vad är de för sorts firma man ska anlita? Kan du några stora namn?
Vet inget om sånna firmor.
Nja firman har funnits sen 70-80 talet valde dom just för ryktet va gott, därför jag e chockad nu
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag anlitade en välrenommerad firma med minst 25år i branschen för mitt tak. Inte klarade de av att göra ett bra jobb ändå. Massa fel (inklusive grundläggande saker som hängrännor som lutade på fel håll) och jag tvingades till slut förlikas ekonomiskt med dem för att slippa få magsår på kuppen och fixade återstående felen själv. Ändå hade de fått återkomma 3ggr för att lyckas rätta vissa saker.
De flesta som lejer hantverkare studerar inte arbetet utan litar på att arbetet blir fackmannamässigt utfört, vilket enligt min erfarenhet ofta inte är fallet. Så länge det inte är katastrofala fel reagerar inte de flesta utan betalar och tror de fått valuta för pengarna.
Lider med dig i vilket fall och hoppas du kan få till en uppgörelse du är nöjd med och ett tak som fungerar som avsett.
Edit: Tagit bort gratis underhållning.
De flesta som lejer hantverkare studerar inte arbetet utan litar på att arbetet blir fackmannamässigt utfört, vilket enligt min erfarenhet ofta inte är fallet. Så länge det inte är katastrofala fel reagerar inte de flesta utan betalar och tror de fått valuta för pengarna.
Lider med dig i vilket fall och hoppas du kan få till en uppgörelse du är nöjd med och ett tak som fungerar som avsett.
Redigerat:
tack för sympatierna , men tar gärna emot lite mer info om besiktningsmän och hur man går till väga, kanske tips på företagMultiMan skrev:
Jag anlitade en välrenommerad firma med minst 25år i branschen för mitt tak. Inte klarade de av att göra ett bra jobb ändå. Massa fel (inklusive grundläggande saker som hängrännor som lutade på fel håll) och jag tvingades till slut förlikas ekonomiskt med dem för att slippa få magsår på kuppen och fixade återstående felen själv. Ändå hade de fått återkomma 3ggr för att lyckas rätta vissa saker.
Nu är hela taket lagt, Blev ok
Man har höjt 3 av hängrännorna och tagit bort den undre plåten som satt på sponten, men pappen sticker ej fram hela vägen över sista råspont.
Den ena av dom 3 man höjt har man fortsatt med en ny fotbräda uppe på den andra och stängt in möjligheten för kondens att ta sig ut, men man orka bara höja den till den övre vindskivan på garaget tog emot. Alltså 2 cm, inte ens lönt.
den fjärde har man behållt undre fotplåt och satt en övre utan att ens höja hängrännan.
Jag blir inte klok, hur ska man få ut kondensen när pappen är uppvikt på övre läktet + kilat det med en fotbräda på den andra
Man har höjt 3 av hängrännorna och tagit bort den undre plåten som satt på sponten, men pappen sticker ej fram hela vägen över sista råspont.
Den ena av dom 3 man höjt har man fortsatt med en ny fotbräda uppe på den andra och stängt in möjligheten för kondens att ta sig ut, men man orka bara höja den till den övre vindskivan på garaget tog emot. Alltså 2 cm, inte ens lönt.
den fjärde har man behållt undre fotplåt och satt en övre utan att ens höja hängrännan.
Jag blir inte klok, hur ska man få ut kondensen när pappen är uppvikt på övre läktet + kilat det med en fotbräda på den andra
Redigerat av moderator:
”De här typerna” förstås som ”såna där” alltså att det är en del i gruppen som håller låg kvalitet. Av olika skäl.useless skrev:
Det kan vara semestertider och de tar in en extra. En grupp gör så oavsett.
Nu får du fila på din läsförståelse. För här skriver vi
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Shirack skrev:Nu är hela taket lagt, Blev ok
jag fattar inte , vattnet från lågdalen på takplåten kommer ju rinna rakt ner på den tillsågade vindskivan innan den rinner vidare ner på den vikta takfotsplåten.
du har ingen bild rakt uppifrån?
S SteffO11 skrev:
Har varit uppe och kollat igen, man har vikit upp underlagspappen 90 grader mot sista 45x45 regeln runt hela huset, så hela taket är som en balja
titta nere i vänstra hörnan på bilden
Redigerat av moderator:
Jag är ledsen, men det där är inte ett tak jag hade accepterat av en seriös takläggarfirma. Ok om det vore du själv som gjort det som novis hemmapulare, då hade bristerna varit en sak. Men anlitar man en firma för jobbet så bör slutresultatet vara gediget utfört utan nödlösningar. Tänk dig om nåt år och du vill sälja huset, och mäklaren mässar att taket är relativt nylagt. Köparens besiktningsman kommer se det där, eller köparen får fuktskador efterhand. De kommer kräva omläggning. Bättre få det där ordentligt undersökt nu innan skadorna kommer, eller besiktningsmannen kommer fram till att det är ok.
Att få fram en besiktningsman i dina trakter bör inte vara nåt problem, bara sök på nätet
Att få fram en besiktningsman i dina trakter bör inte vara nåt problem, bara sök på nätet
V Varglarsen skrev:Jag är ledsen, men det där är inte ett tak jag hade accepterat av en seriös takläggarfirma. Ok om det vore du själv som gjort det som novis hemmapulare, då hade bristerna varit en sak. Men anlitar man en firma för jobbet så bör slutresultatet vara gediget utfört utan nödlösningar. Tänk dig om nåt år och du vill sälja huset, och mäklaren mässar att taket är relativt nylagt. Köparens besiktningsman kommer se det där, eller köparen får fuktskador efterhand. De kommer kräva omläggning. Bättre få det där ordentligt undersökt nu innan skadorna kommer, eller besiktningsmannen kommer fram till att det är ok.
Ja detta är katastrof nu, värre än igår, man har stängt in all möjlighet till kondens att ts sig ut, eller om en skruvtätning börjar läcka måste ju vattnet kunna ta sig ut.
Jag har sökt men kommer bara till överlåtesbesiktningar när man köper hus...
vi har ingen aning om vem man ska kontakta