P
K Kompe skrev:
Rännan hamnar inte över råsponten men första kroken hamnar i liv med den,fotplåten som monteras på nedersta läkten går att dra ner några cm så blir avståndet mindre mellan läkt ränna, kommer inte att synas. Framförallt mycket snyggare, går även vända på fotplåten och sätta den fel väg allt annat är ju bättre än nuvarande lösning

Eftersom dom redan lagt en stor del av taket kommer jag aldrig kunna fästa en krok på sista läktet,

dubbel fotbräda med fortsatt ställbar krok verkar va ända lösningen, men förstår inte hur det skulle gått till i praktiken?

Vill du förklara lite utförligare om dubbel fotbräda? Förstår inte hur det går till utan man stänger in kondensen helt? Eller någon bild kanske

Shirack skrev:
Eftersom dom redan lagt en stor del av taket kommer jag aldrig kunna fästa en krok på sista läktet,

dubbel fotbräda med fortsatt ställbar krok verkar va ända lösningen, men förstår inte hur det skulle gått till i praktiken?

Vill du förklara lite utförligare om dubbel fotbräda? Förstår inte hur det går till utan man stänger in kondensen helt? Eller någon bild kanske
Kondensen blir inte instängd den lilla som blir rinner av pappen utanför fotbrädan det mesta kommer att följa plåtens undersida och hamna i rännan

• Gilla
1
  • Laddar…
P
K Kompe skrev:
Kondensen blir inte instängd den lilla som blir rinner av pappen utanför fotbrädan det mesta kommer att följa plåtens undersida och hamna i rännan

Kan du rita upp i paint eller har bilder är inte helt med hur det ser ut i praktiken.

Shirack skrev:
Kan du rita upp i paint eller har bilder är inte helt med hur det ser ut i praktiken.
Vit byggnad med plåttak, grönt fönster och dörr samt byggmaterial och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trästuga med svart plåttak och vita fönsterkarmar, omgiven av skog och byggmaterial på marken.
Skapa konto
Dock annan plåt men samma princip,

• Gilla
1
  • Laddar…
Svårt att se hur det är gjort/ser ut på bilderna. En tvärsektion hade varit MYCKET tydligare.

• Gilla
StaBen och 1 till
  • Laddar…
P
K Kompe skrev:
[bild] [bild] Dock annan plåt men samma princip,

Tack, ser inte riktigt men hittar du en bild nära från sidan eller något hade jag varit jättetacksam...

Måste bara fråga en annan sak, ska inte taket sågas sista bilden som Denna bild?

vi snacka ju innan i tråden om att taket va för långt ner.

• Sidovy av taköverhäng med röd markering som visar vart det kan behövas sågas för justering.
    Skapa konto
  • Närbild på ett svart taktegel-profil mot en suddig bakgrund, potentiellt område att såga bort i nedkant.
    Skapa konto
  • Närbild av mörkt taktegel som visar möjlig överskottslängd som kan behöva sågas av.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
K Kompe skrev:
[bild] [bild] Dock annan plåt men samma princip,
Sätter du extra fotbräda blir montaget som på bilderna,fotbrädans ök i liv med ök råspont. Beskrev mera utförligt tidigare,jag gör alltid så här oavsett plåt som ligger på läkt.

Plåten ligger för långt ner! I nederkant skall den skruvas dvs det som sticker ut

P
K Kompe skrev:
Plåten ligger för långt ner! I nederkant skall den skruvas dvs det som sticker ut
Va inte min fråga, finns ju faktist 2 monteringsvisningar och dom har gjort rätt enligt den vänstra fast dom ska täcka reglen med en plåt

Ska inte sågas, men däremot monteras rätt

Den vänstra är en annan panna

P
K Kompe skrev:
Den vänstra är en annan panna
Nej detta är monteringsanvisning för lindab torekov...

jämför dessa två bilder, exakt likadant taken slutar nästan precis där plåten börjar..

Försvarar inte firman då det ser gräsligt ut men dom har gjort rätt enligt boken

• Monteringsanvisning för takavvattning med Lindab Torekov plåtar och tillhörande komponenter.
    Skapa konto
  • Monteringsdetalj av Lindab Torekov takplåt där plåten slutar vid takfoten med synlig underlagspapp och snöstoppgaller.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Då får du känna dig nöjd med det

P
K Kompe skrev:
Då får du känna dig nöjd med det

Det gör jag ej estetiskt men det är rätt enligt boken det ser vem som helst.

Nu är jag inte helt säker på att det är så här de menar tidigare i tråden, men jag gjorde i alla fall så som syns på bilden. Så jag monterade först en fotplåt på råsponten som pappen gick ut på, sen läkten och på bärläkten la jag en till fotplåt som döljer läkten (röda i bilden). Den plåten ligger inte tätt mot den undre plåten så kondensvattnet kan lätt rinna ut, men man slipper se läkten.

Installation av fotplåt på tak med synliga bärläkter, råspont och en övre fotplåt som markerats med rött.
Skapa konto

Det ser ut som att regeln som är lagd som nedersta läkt ligger dikt an mot taket och därmed hindrar vatten. Ser jag fel eller stämmer det? I så fall känns det inte som att det spelar så stor roll att stålreglarna har hål för kondensvattnet om nedersta läkten inte har det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.